Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Woff skrev (3 minutter siden):

Den er en garantert film på innkjøpslista til vinteren her også, gleder meg til å nyte lyden som jeg ser er på topp. Håper det holder med 9.2.4 anlegg da! 😁

Ridley Scott er fremdeles god på det lydtekniske, så anlegget ditt får nok kjørt seg ja! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (14 minutter siden):

Ser ut som en kopi av originalen, bare med vanneffekter og Denzel Washington med New York-aksent. 

Og Ridley Scott har levert mye skrap de siste årene...

Men men, jeg kommer til å se den.  

De romerske keiserne eller hva det er ser ut som er genialt castet, men det var jo Phoenix også...

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

så anlegget ditt får nok kjørt seg ja

Og DET er det viktigste for meg, den viktigste grunnen til at jeg ikke vil se den på kino da jeg hater de rundt meg som ikke er der for å se og høre filmen men som skal spise godteri og tekste på mobilen..  😊
(Jeg takler godtespising, men da er det bare jeg eller kona som eventuelt bråker.. Hihi 😁)

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (På 21.8.2024 den 9:38 PM):

Helt enig i alt du sier. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk liker Aliens, og det er Camerons dårligste film. (Kanskje med unntak av Piranha II, men jeg ser heller den enn Aliens på nytt.)

Alien er en av mine favorittfilmer, men resten av dette filmuniverset er ganske så dårlig. Jeg liker Prometheus og Alien: Covenant bedre enn Aliens, Alien 3 og AlienResurrection.

Dere har en litt uvanlig oppfatning?
Tror aldri jeg har hørt og sett noen mene at Aliens er dårlig/en av de dårligste Alien-filmene. Tvert i mot bare at den er en av de beste. Som også er jamsides IMDb ratingen som er oppi hele 8.4/10.
Har tenkt faktisk i gang gå gjennom hele Alien universet i kronologisk rekkefølge, og har allerede startet på det med å se igjen de to Alien vs Predator filmene, som var en temmelig positiv opplevelse. De hadde holdt seg godt, og jeg rangerte de hendholdsvis 8/10 og 7/10. Det er sterkt, men de er vesentlig bedre enn sitt rykte syns jeg.
Ja det kan diskuteres om de høre hjemme i den rekka der, og at da burde Predator-filmene også med osv..
Men endet opp med å ta med de to da iallefall, siden det skal være der man først kom i forbindelse med skapningene. Altså i vår egen tidsalder.
Men det er interessant at noen også mener at Alien 3 og Resurrection er blant de bedre. Har ikke dårlig minne av dem heller. Og kommer til å forsøke å skjønne hva som kan være dårlig med Aliens når den tid kommer.
Likte iallefall Prometheus og den er vel neste i rekka nå. 

Lenke til kommentar

Det er nok min mest kontroversielle film-mening, ja. Får alltid motstand for den. Alien er en av de mest soleklare 10/10 som finnes for meg, og en action-oppfølger var virkelig ikke min kopp te. Mine to favorittsjangere er horror og sci-fi, noe Alien kombinerte mesterlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alien var faktisk den første skrekkfilmen jeg så. I en alder av kanskje 8.

Mamma visste jeg var interessert i verdensrommet og slikt, og hun hadde sett den før og mente den var OK for meg. Jeg trur kanskje hun enten tenkte på en helt annen film, eller bare ikke husket plottet helt. Jeg satt i hvert fall med store øyne i stua helt alene. Den skumleste scenen var faktisk ikke xenomorphen, men Ian Holmes melkehode. 😄

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skurupu skrev (7 minutter siden):

Mamma visste jeg var interessert i verdensrommet og slikt, og hun hadde sett den før og mente den var OK for meg.

Jøss. Husker de som sa sånt som: -"Pleier ikke bli skremt av skrekkfilmer, men har du sett Den 8 passasjeren?( som den het på Norsk dengang) , da ble jeg så redd at jeg holdt på å pisse i buksa!"
Og det var voksne folk altså

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 minutter siden):

Alle Aliens filmene er utdatert, grafikkmessig. 

Kun Covenant som er helt grei å se på. 

Har sans for den type sci-fi/horror.
Species filmene feks, som også har et alien-vesen skapt av H R Giger. Mange syns lite om dem, spesielt oppfølgerne er ansett som dårlige. Regnet med det stemte, så det tok lenge helt opp til nyligen før jeg så dem.
Ble svært positivt overrasket. Første er jo dritbra etter min mening og har en klar 8/10.
Mens både II og III faktisk havnet på en god 7/10. Har ikke sett 4, men har planer om det.     

Lenke til kommentar
1 hour ago, Delvis said:

Tror aldri jeg har hørt og sett noen mene at Aliens er dårlig/en av de dårligste Alien-filmene. Tvert i mot bare at den er en av de beste. Som også er jamsides IMDb ratingen som er oppi hele 8.4/10.
 

Aliens har en helt annen stil enn Alien. Den første er jo en klassisk skrekkfilm, mens Aliens er mer en ren klassisk actionfilm. Det handler nok om hva slags type film man liker. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Nimrad said:

Hvilke filmer synes dere har tatt gode kunstneriske friheter som har forsterket historien de presenterer?

Jeg får lyst til å berømme deg for å løfte frem dette med et positivt fortegn, da det alt for ofte brukes som en antydning til at filmskaperne her en eller annen nefariøs agenda, samtidig som det ville vært nokså vanskelig å finne en film uten slike friheter.
(antagelig fordi filmskapere gjerne også anser seg som kunstnere, og er avhengig av en egen visjon og at overføringen fra det ene mediet til det andre vil innebære forandringer og en versjonen skapt ut av originalen presenteres i deres bilde, samtidig som det sikkert finnes flere mer praktiske grunner også, en bok vil jo ikke kunne overføres til et lerret 1:1, slik en underholdningsfilm ikke kan fortelle deg realistisk om krig)

Det første eksempelet som slår meg er Lord of the Rings, jeg tror det ville vært smått deprimerende, og prøvende for tålmodigheten dersom det som fulgte etter de tusen farvel-scenene i Return of The king var at Sauruman og Grima industrialiserte og forpestet the shire, og hobbitene der.
(Det er likevel absolutt noe jeg kunne tenkt meg å se! (flere kritikere anser scouring of the shire som den viktigste delen av LOTR-bøkene) Sekvensen er kjempespennende, og temaene som løftes komplekse, for ikke å snakke om den atonale fortellertekniske grepet blant en ellers tradisjonell struktur, men tror det hadde brutt voldsomt med tonen Peter Jackson satt for hans filmatisering.)

The Shining er en annen adaptasjon som slår meg som vellykket, særlig  fordi den avviker grovt fra boken, og det er kanskje mer personlig, da jeg ikke er særlig begeistret for Steven Kings særpreg (selv om jeg liker flere av filmatiseringen, foretrekker jeg at flere av Kings forfattertrekk forlates, men det er bare personlige preferanser, det er jo mange folk som liker Steven King).

Jeg kan også Like Oliver Stones' Nixon, og Adam Mckays' Vice, selv om sistnevnte gjør en langt bedre jobb med å holde seg innenfor rimelighetens grenser når det kommer til hva man ikke vet.

 

Jeg er glad i underholdningsfilm fra Hollywood, samtidig som jeg tror det er viktig at man ikke opphøyer dem til å være noe de ikke ér, du får så godt som aldri en god innføring i faktisk historie, virkelige hendelser, eller innholdet av en bok, filmen gir deg bare opplevelsen du får i møte med den, realisme og historie må søkes ut andre steder.

Og som en liten apropós, mener jeg også det innebærer en form for magisk tenkning å se for seg at en senere produksjon retroaktivt kan ødelegge en tidligere produksjon, at fks. Gladiator 2 på noen som helst måte kan påvirke Gladiator 1, det er ikke fysisk mulig.
Og det er ikke at jeg ikke forstår at det er på et metafysisk plan man mener, at man rent følelsesmessig ikke klarer å u-se hva som er skjedd i en oppfølger, slik at det preger forholdet en hadde til originalen, men det er da helt unødvendig, jeg mener; Det er bare film, det er ikke ekte på en slik måte, og du bør ikke la slikt surr hindre deg i å sette pris på noe du i utgangspunktet satt pris på, for det vil nok ikke stoppe å skje, så lenge nostalgi og brand recognition forblir lønnsomt.

(Helt urelatert, men det er første gang jeg ser noe bilde (skjermbildet til traileren som ble postet) på Gladator 2 (jeg er ikke spesielt interessert) men så sykt lovende at Denzel har fått en rolle, han var helt perfekt som ulykkelig og gal konge i Cohen-adaptasjonen av Macbeth -en oversett utgivelse?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (4 timer siden):

Og som en liten apropós, mener jeg også det innebærer en form for magisk tenkning å se for seg at en senere produksjon retroaktivt kan ødelegge en tidligere produksjon, at fks. Gladiator 2 på noen som helst måte kan påvirke Gladiator 1, det er ikke fysisk mulig.
Og det er ikke at jeg ikke forstår at det er på et metafysisk plan man mener, at man rent følelsesmessig ikke klarer å u-se hva som er skjedd i en oppfølger, slik at det preger forholdet en hadde til originalen, men det er da helt unødvendig, jeg mener; Det er bare film, det er ikke ekte på en slik måte, og du bør ikke la slikt surr hindre deg i å sette pris på noe du i utgangspunktet satt pris på, for det vil nok ikke stoppe å skje, så lenge nostalgi og brand recognition forblir lønnsomt.

Hvis man kan tillate seg å føle begeistring og glede for at hovedpersonen overkom hindringene i den første filmen, kan man selvsagt tillate seg selv å irritere seg over at oppfølgeren kludret det til og gjorde alt det som ble oppnådd i den første meningsløst. Så dårlige oppfølgere kan definitivt gjøre forgjengerne dårligere, akkurat som gode oppfølgere, kan heve det som kom før.  

(jeg snakker ikke om Gladiatoren her, bare generelt)

 

Lenke til kommentar
2 hours ago, VifteKopp said:

Hvis man kan tillate seg å føle begeistring og glede for at hovedpersonen overkom hindringene i den første filmen, kan man selvsagt tillate seg selv å irritere seg over at oppfølgeren kludret det til og gjorde alt det som ble oppnådd i den første meningsløst. Så dårlige oppfølgere kan definitivt gjøre forgjengerne dårligere, akkurat som gode oppfølgere, kan heve det som kom før.  

(jeg snakker ikke om Gladiatoren her, bare generelt)

Ja, jeg sier ikke man ikke kan, men at man ikke trenger, ingenting har egentlig endret seg med filmen man likte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (32 minutter siden):

Ja, jeg sier ikke man ikke kan, men at man ikke trenger, ingenting har egentlig endret seg med filmen man likte.

Din og min opplevelse av filmen har endret seg.

Feks. i Alien er xenomorphen og det krasjlandede romskipet og space jockeyén, noe skremmende uforståelig og obskurt som vi aldri får helt grep om hva er. 

Så noen tiår senere kommer Prometheus og Covenant og overforklarer alt sammen.

Neste gang man ser Alien er ikke filmen ladet med den samme mystikken. 

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar
On 23.8.2024 at 1:31 PM, Revie said:

Endelig har vi fått sett trailer fra Lord of the Rings: The War of the Rohirrim

Jeg liker det jeg ser. Er ingen stor konsumer av anime, men dette 'kjøper' jeg som en Tolkien adapsjon ut fra traileren. Spent på denne filmen!


Den ser for all del veldig ålreit ut og skal se den selv. Men det er Tolkien-multiverse dette også, akkurat som Rings of Power. De følger ikke bøkene.
 

On 29.8.2024 at 8:33 PM, Gouldfan said:

Så lovende ut...


Musikkvalget i traileren var utrolig dårlig og passet ikke overhodet, synes jeg. Ødela en del av førsteinntrykket. Håper filmen er bedre enn som så.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (På 30.8.2024 den 9:47 AM):

Dere har en litt uvanlig oppfatning?
Tror aldri jeg har hørt og sett noen mene at Aliens er dårlig/en av de dårligste Alien-filmene. Tvert i mot bare at den er en av de beste. Som også er jamsides IMDb ratingen som er oppi hele 8.4/10.
Har tenkt faktisk i gang gå gjennom hele Alien universet i kronologisk rekkefølge, og har allerede startet på det med å se igjen de to Alien vs Predator filmene, som var en temmelig positiv opplevelse. De hadde holdt seg godt, og jeg rangerte de hendholdsvis 8/10 og 7/10. Det er sterkt, men de er vesentlig bedre enn sitt rykte syns jeg.
Ja det kan diskuteres om de høre hjemme i den rekka der, og at da burde Predator-filmene også med osv..
Men endet opp med å ta med de to da iallefall, siden det skal være der man først kom i forbindelse med skapningene. Altså i vår egen tidsalder.
Men det er interessant at noen også mener at Alien 3 og Resurrection er blant de bedre. Har ikke dårlig minne av dem heller. Og kommer til å forsøke å skjønne hva som kan være dårlig med Aliens når den tid kommer.
Likte iallefall Prometheus og den er vel neste i rekka nå. 

Det jeg sliter med i Aliens er castingen og corny skuespill…. Jenta og Bishop/android og kanskje ripley/Sigourney spiller ok. soldatene ødelegger..

Det er vel kanskje poenget at Ripley skal være geniet og soldatene dumme jarheads..

Men i så tilfellle er manus veldig simpelt, vi krever litt mer av Alien franchise enn en Van damme film…

I Resurrection spiller Sigourney forferdelig og det samme de andre skuespillerne..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...