Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Vet ikke om Barbie er det jeg vil kalle for originalitet og genuin filmskaping. Det er jo "Product Placement: The Movie" av 2023. Men er bedre enn at de strømmer til "The Marvels", det er jeg heeelt enig i!

For min del er det kun No Way Home som har vært det eneste av interessante av Marvel-filmer. Et par av de seriene som Wandavision, Loki og mer var ganske freshe, men filmsiden av MCU har vært tragisk siden End Game. De burde tatt en pause.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Superheltsjangeren er langt ifra over. Superheltfilmer gjør det fortsatt bra og nå skal jo DC prøve å bygge et nytt univers med James Gunn i førersetet. MCU kommer til å fortsette, men jeg kan se for meg at Disney/Marvel kommer til å stramme inn ved å redusere antallet produksjoner og fokusere på mer "trygge" blockbustere. Mer Doctor Strange, mer Spider-Man, mer Thor, mer Guardians of the Galaxy, etc. + Avengers og en serie med X-Men filmer når den tid kommer.

Det har også gått noen rykter om at Marvel ønsker å hente tilbake noen av de gamle Avengerene (RDJ/Chris Evans), men jeg håper det bare er rykter. Hadde dog ikke hatt noe imot om de dukket opp i Secret Wars.

Jeg håper bare at det ikke går ut over Shang Chi 2 da den første er en av mine favorittfilmer fra Phase 4 og 5.

Jeg er imidlertid glad for å se at Hollywood-filmer, originale eller ikke, som har lite eller ingenting å gjøre med superheltsjangeren gjør det bra. Barbenheimer, som nevnt, er et godt eksempel. Skal også nevnes at John Wick 4 og Creed III gjorde det bedre enn sine forgjengere. Skulle dog ønske at Dungeons & Dragons gjorde det bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Slik er det blitt. Vi tar til takke med masseprodusert, fast food-underholdning med manus som kunne vært skrevet av chat-gtp, slappe, datagenererte spesialeffekter, og skuespillere på auto-pilot. 

Nei, slik har det vært i titalls av år. Nå er utvalget større. Vi har både masseprodusert fast food og kvalitetsfilmene. Markedet er blitt betraktelig større. Hvis noe, så kan vi si at filmer har blitt nedprioritert til fordel for TV-serier siden streamingtjenestenes inntog.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Vet ikke om Barbie er det jeg vil kalle for originalitet og genuin filmskaping. Det er jo "Product Placement: The Movie" av 2023. Men er bedre enn at de strømmer til "The Marvels", det er jeg heeelt enig i!

Barbie er definitivt produktplassering, men det er original produktplassering, drevet frem av den genuine visjonen til Greta Gerwig.

Jeg bryr meg ikke en døyt om Barbie, men når en slik film knuser rekorder åpner det opp for studioene tørr å satse på flere originale ideer og færre rullebåndsprodukter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (53 minutter siden):

Nei, slik har det vært i titalls av år. Nå er utvalget større. Vi har både masseprodusert fast food og kvalitetsfilmene. Markedet er blitt betraktelig større. Hvis noe, så kan vi si at filmer har blitt nedprioritert til fordel for TV-serier siden streamingtjenestenes inntog.

Det cinematiske landskapet har forandret seg fullstendig. De store studiofilmene av remakes, reboots, oppfølgere, forløpere, spin-offs og adaptasjoner, har skvist ut de såkalte «mid budget movies», som i gamle dager dominerte kinoene, og som nå i stedet blir lansert rett på strømmetjenestene til et kortvarig liv før de forsvinner inn i glemselen.

Det har blitt skrevet masse om dette, her én artikkel: 

https://independent-magazine.org/2022/10/22/the-demise-of-mid-budget-cinema/

Det er synd for oss som vil se gode, velproduserte, originale dramaer, thrillere, gangsterfilmer, westerns, et cetera, på de største lerretene på de beste kinoene. 

Derfor gleder flopper som The Flash, Black Adam og The Marvels meg. Ikke fordi jeg har noe i mot superheltfilmer i seg selv, men fordi disse fast food-produktene suger så mye ressurser ut av bransjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siste sette film som jeg likte meget godt:

image.png.8eadc326af031225a9e913f4fbfff20f.png

Også sent ute med å se Triangle of Sadness som jeg også likte veldig bra. Spesiell film, så er nok ikke for alle, men jeg likte den godt.

Så også The Menu nylig, men den synes jeg ikke var helt det store. Skjønte hva den forsøkte på, men synes ikke den helt fikk det til. Terningkast 3 om jeg legger til godviljen.

 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (På 16.11.2023 den 3:32 PM):

Det cinematiske landskapet har forandret seg fullstendig. De store studiofilmene av remakes, reboots, oppfølgere, forløpere, spin-offs og adaptasjoner, har skvist ut de såkalte «mid budget movies», som i gamle dager dominerte kinoene, og som nå i stedet blir lansert rett på strømmetjenestene til et kortvarig liv før de forsvinner inn i glemselen.

Det har blitt skrevet masse om dette, her én artikkel: 

https://independent-magazine.org/2022/10/22/the-demise-of-mid-budget-cinema/

Det er synd for oss som vil se gode, velproduserte, originale dramaer, thrillere, gangsterfilmer, westerns, et cetera, på de største lerretene på de beste kinoene. 

Derfor gleder flopper som The Flash, Black Adam og The Marvels meg. Ikke fordi jeg har noe i mot superheltfilmer i seg selv, men fordi disse fast food-produktene suger så mye ressurser ut av bransjen. 

Har en lignende oppfatning. Helt utrolig hvordan Hollywood har forandret seg de siste 12-15 årene. 

Tidligere var Hollywood-filmer en stor ting. Nå er det liksom ingenting lenger. Nesten ingen snakker om Hollywood-filmer, og de få gangene de gjør det, er det gjerne med forakt eller likegyldighet. Det har jeg merket de siste årene. 

Personlig tror jeg dette skyldes lav kunstnerisk kvalitet på filmene, som du er inne på. Det finnes ingen følelsesmessig respons fra publikum på historiene og karakterene. Men det skyldes nok også konkurranse fra gaming, strømmetjenester, sosiale medier etc.  

Jeg tror ikke den fallende oppmerksomheten, og de fallende intektene, skyldes konkurranse fra filmselskaper utenfor Hollywood, ihvertfall. Netflix-filmer er om mulig enda dårligere enn Hollywood-filmer. Og europeisk filmindustri har aldri vært noe spesielt (bortsett kanskje fra britisk og italiensk filmindustri, som har hevdet seg i enkelte perioder).  

Så ja, Hollywood er på vei ned og ut. De er rett og slett ikke lenger i stand til å lage gode filmer.

Man må nesten bare la dem få lov til å dø ut. Men så store som de en gang var, vil det ta lang tid. 

Men det som er så skadelig, er at Hollywood dominerer distribusjonen, og de bruker denne dominansen til å blokkere en fornyelse av filmindustrien, for å tjene penger på sitt eget søppel. 

På den positive siden har ny teknologi åpnet opp muligheter, så det vil helt sikkert dukke opp industriklynger som lager fantastiske filmer I fremtiden, slik som Hollywood en gang gjorde. 

 

 

 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (55 minutter siden):

Tidligere var Hollywood-filmer en stor ting. Nå er det liksom ingenting lenger. Nesten ingen snakker om Hollywood-filmer, og de få gangene de gjør det, er det gjerne med forakt eller likegyldighet. Det har jeg merket de siste årene. 

Kanskje fordi folk stort sett bruker begrepet Hollywood-filmer om filmer som er dårlige men ikke motsatt?
Hvor mange her kaller "Killers of the flower moon" for en Hollywood-film? Sikkert få, men det er jo likevel det. En fantastisk film

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fikk ikke samboer med på noen av tipsene over, men endte opp med å se The Father med Anthony Hopkins. Strålende film, så den kan trygt anbefales. Rett over 90 minutter, så det passer meg helt fint.

Synes egentlig rundt 90 minutter er perfekt lengde på en film og maksimalt 120 minutter. Noen få filmer greier å holde deg engasjert i 3 timer, men min erfaring er at dette er et fåtall. 

Oppenheimer synes jeg ble altfor lang. Hadde litt dårlige seter, så kanskje det påvirket opplevelsen? Husker jeg så på klokken etter det jeg trodde var 90 minutter og da hadde det ikke engang gått 1 time.

Samboer vil ha meg med på Killing of the Flower Moon, men jeg vegrer meg for 3 1/2 time på kino. Ser også at svært mange klager over at den er altfor lang på imdb. 

Lenke til kommentar

For de som liker god science fiction så kan jeg tipse om Luc Bessons (mannen bak f.eks Lucy og The Fifth Element) svært påkostede Valerian.

Ellers har jeg nylig sett remaken av Total Recall med histore fra Philip K Dick som bl.a. har skrevet Do Androids Dream of Electric Sheep som Blade Runner er basert på. Remake er betydelig bedre enn første utgaven med Arnold Schwarzenegger.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, vidor said:

Ellers har jeg nylig sett remaken av Total Recall med histore fra Philip K Dick som bl.a. har skrevet Do Androids Dream of Electric Sheep som Blade Runner er basert på. Remake er betydelig bedre enn første utgaven med Arnold Schwarzenegger.

Synes du?  Hva synes du gjorde det så mye bedre?
Jeg synes det ble veldig sterilt og standard, sammenlignet med hvordan Paul Verhooven lekte med troper, holdt det uhøytidelig og gøyalt, re-make-en ble bare en standard grå fremtidsfilm jeg føler jeg har sett en million ganger før.
 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...