Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da var Donnie Darko sett. Beste filmen jeg har sett på lenge.

8901444[/snapback]

 

Godt å høre. Jeg har lyst til å anbefale deg å se den enda en gang om ikke alt for lenge, men jeg vil ikke anbefale deg det. Da kommer bare Steffy og de andre glup-rovene og sier at den ikke er "avansert" nok. Den har ikke mange nok farger. Menmen. Favorittfilmen min enda, iaf. :wee:

Lenke til kommentar
Da var Donnie Darko sett. Beste filmen jeg har sett på lenge.

8901444[/snapback]

 

Godt å høre. Jeg har lyst til å anbefale deg å se den enda en gang om ikke alt for lenge, men jeg vil ikke anbefale deg det. Da kommer bare Steffy og de andre glup-rovene og sier at den ikke er "avansert" nok. Den har ikke mange nok farger. Menmen. Favorittfilmen min enda, iaf. :wee:

8901489[/snapback]

Jeg så den to ganger, skjønte jo ingenting første gang. Har ingenting å si om den er avansert eller ikke når den er såpass utradisjonell og slutten gir et nytt syn på begynnelsen. Det blir som Memento eller Fight Club; andre gangen er essensiell.

 

Jeg er enig med cun angående atmosfæren og musikken.

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg ikke forsto noe av Donnie Darko første gangen jeg så den. Jeg så på den en gang til, også enda en gang med Director's Commentary, og jeg skjønte fremdeles ingenting. Jeg husker at jeg fant det ut en stund seinere, men det er en sånn film som det finnes mange forskjellige tolkninger av.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Filmen eller karakteren?

Filmen blir heller komplisert etterhvert ja, men det er bare i noen perioder. Er egentlig opp til personen som ser på filmen om hvor avansert den skal være..

8902119[/snapback]

 

Hvordan er det opp til personen?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilken film som er mest uforståelig av Mulholland Dr og Lost Highway etter første visning, men ettersom jeg var litt "trent" i lynchisk film da jeg så sistnevnte (dvs at jeg hadde sett førstnevnte), kom førstnevnte som det største sjokket. Allikevel syns jeg Lost Highway er en bedre film, men det forteller ingenting om hvor bra Mulholland Dr er.

Lenke til kommentar
Filmen eller karakteren?

Filmen blir heller komplisert etterhvert ja, men det er bare i noen perioder. Er egentlig opp til personen som ser på filmen om hvor avansert den skal være..

8902119[/snapback]

 

Hvordan er det opp til personen?

8902440[/snapback]

 

En kan sitte igjen med en litt mystisk historie som kan være forvirrende, eller man kan engasjere seg i temaene og meningene til filmen. Sånn er det vel i de fleste filmer, men synes Donnie Darko kan tolkes som veldig mye. Den har jo kjennetegnene til både komedie og drama, men ingen av dem passer filmen, synes jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg synes forøvrig Mullholland Dr. var mer lettfattelig enn Donnie Darko. Jeg forberedte meg på forhånd at det kom til å bli en komplisert opplevelse med MD, så jeg fikk faktisk vanvittig mye ut av den filmen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Ingenting er så komplisert som Manos. Man skjønner rett og slett ikke hva som foregår.

 

Eraserhead er også en ganske drøy film.

8903001[/snapback]

Qft x 2.

 

Donnie Darko er easy peasy japanese i forhold til Lynchting. Du skjønner ikke stort av noen av filmene ved første visning, men alikevel føles det som om du har skjønt mest av Donnie Darko. Kanskje den er mer seervenligi fortellerformen eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...