Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Fraværet av ekstramateriale med futt trekker også ned. For å servere et platt ordspill; du har kanskje en tanke om at DVD-utgivelsen skal blåse av deg sokkene, men det blir med illusjonen.

Annmeldelse fra kulturo. Hvordan i helsinke går det an å trekke ned på ekstramaterialet i en film. Burde vel bare være selve filmen som har noe å si? Blir omtrent som å trekke ned en cd, fordi det ikke følger med sangtekster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Fraværet av ekstramateriale med futt trekker også ned. For å servere et platt ordspill; du har kanskje en tanke om at DVD-utgivelsen skal blåse av deg sokkene, men det blir med illusjonen.

Annmeldelse fra kulturo. Hvordan i helsinke går det an å trekke ned på ekstramaterialet i en film. Burde vel bare være selve filmen som har noe å si? Blir omtrent som å trekke ned en cd, fordi det ikke følger med sangtekster.

8894593[/snapback]

 

Med tanke på at vi ofte anmelder både kino- og DVD-versjonen, så må vi nesten forandre kriteriene litt i anmeldelsene.

Lenke til kommentar
Saw-historien:

 

 

Denne gale karen, han som ligger på gulvet og later som om han er død, har fått det for seg at han skal straffe alle de som har gjort, og gjør noe galt mot andre. Han finner opp småsyke "leker" som de må gjennomføre. Han kidnapper dem, og putter dem inn i disse lekene, og tvinger dem til å gjøre groteske ting om de skal kunne overleve.

 

Det filmen får ros for, er hovedsakelig at den er så grotesk, og at twisten på slutten er temmelig intelligent og uforutsigbar. Helt på slutten sitter man på kanten av sofa'n, og venter spent på at jævelen skal bli tatt, men så finner man til slutt ut at han har ligget der, på gulvet, hele tiden.

 

 

8892699[/snapback]

 

Forstår, men jeg skjønte fortsatt ikke sammenhengen med han karen som holdt kona og dattera til Lawrence fanget og han neger-karen og han "bad-guyen"

8894181[/snapback]

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Han som holdt kona og dattera fanget hadde som sagt også en kassett. Hvis han ikke gjorde som Jigsaw sa, ville han dø av forgiftning. Negerkaren var en tidligere politimann som ble besatt av å spionere på doktoren, fordi han var sikker på at han hadde noe med drapene å gjøre. Når han så hører skudd fra Dr. Gordons hus, stormer han jo over og finner kidnapperen, som alle på det tidspunktet tror er den ekte bad-guyen.

 

Vet ikke om det var det du lurte på, men allikevel.

 

Uansett, Schindlers Liste. Slik jeg ser det må en krigsfilm ha et slags hovedfokus på militæret, soldaters liv i militæret under en krig og/eller ha med krigsoperasjoner. Schindlers Liste handler først og fremst om en manns kamp for å frigjøre jøder i en konsentrasjonsleir, og krigen ligger som et bakteppe. Derfor et historisk drama.

 

Tre Konger er etter min mening i grenseland for hva som kan kalles en krigsfilm. Ja, den handler om en gjeng soldater, men filmen foregår tross alt etter Golfkrigen er over og hovedfokuset ligger på deres jakt etter gull. En slags action-adventure, med Golfkrigen som bakteppe.

 

Noe sånt.. nå må jeg rekke bussen.

Lenke til kommentar
Uansett, Schindlers Liste. Slik jeg ser det må en krigsfilm ha et slags hovedfokus på militæret, soldaters liv i militæret under en krig og/eller ha med krigsoperasjoner. Schindlers Liste handler først og fremst om en manns kamp for å frigjøre jøder i en konsentrasjonsleir, og krigen ligger som et bakteppe. Derfor et historisk drama.

8894734[/snapback]

Krig er mer enn bare militæret. Med denne tankegangen burde det jo hett militærfilmer? Krig er også sivilbefolkningens lidelse og alle de syke ting som blir muliggjort under diverse kriger (jfr Holocaust).

 

Schindler's List har, som jeg tidligere påpekte, en rekke fellestrekk med krigskriterier og kan derfor sies å være delvis en krigsfilm. Jeg er også enig i at det er et historisk drama. Sjangre er så vanskelige å ta tak i konkret, veit du ;)

Lenke til kommentar
Drar vi sjangerdefinisjonen for langt ender vi opp med at vi begynner å kalle The Good, The Bad and The Ugly for en krigsfilm.

8896765[/snapback]

Nei, for der er det ikke deres situasjon i krigen som er det mest interessante, det er heller karakterenes historie, hva de går igjennom og deres forhold til hverandre. Og det er ikke bare krig de går gjennom.

Endret av Tomat-Ulf
Lenke til kommentar
Drar vi sjangerdefinisjonen for langt ender vi opp med at vi begynner å kalle The Good, The Bad and The Ugly for en krigsfilm.

8896765[/snapback]

Men du forstår dynamikken ved konseptet sjanger? Du vil ikke falsifisere de genetiske forbindelser Schindler's List har med krigsfilm, da?

Lenke til kommentar
Krig er også sivilbefolkningens lidelse og alle de syke ting som blir muliggjort under diverse kriger (jfr Holocaust).

8896604[/snapback]

Så siden fred muliggjorde at familien i Manos kunne dra på ferie så er det en fredsfilm? :whistle:

 

 

 

Vil du kalle en film om sivile personer i London, som merkbart lever i krigstid, en krigsfilm? Ikke jeg. Så lenge filmen ikke fokuserer på krig vil jeg ikke kalle filmen for en krigsfilm. Det gjør heller ikke Schindlers Liste.

Lenke til kommentar
Drar vi sjangerdefinisjonen for langt ender vi opp med at vi begynner å kalle The Good, The Bad and The Ugly for en krigsfilm.

8896765[/snapback]

Men du forstår dynamikken ved konseptet sjanger? Du vil ikke falsifisere de genetiske forbindelser Schindler's List har med krigsfilm, da?

8896801[/snapback]

 

Selvsagt ser jeg jo at Schindlers Liste har sterke forbindelser med krig, men nå var vel startspørsmålet om Schindlers Liste var en krigsfilm eller ei. Og der mener jeg at det er det ikke. Saving Private Ryan er en krigsfilm, SL er, hvis vi kutter det ned til en bestemt sjanger, et historisk drama.

Lenke til kommentar

Bond 22-regissør er klar:

 

http://www.hollywoodreporter.com/hr/conten...1dda128a6adfd13

 

Marc Forster has signed on to direct the next installment in the James Bond franchise for Columbia Pictures and MGM.

 

Daniel Craig will reprise his role as Agent 007 in the film, which has a working title of "Bond 22."

 

Forster -- whose credits include "Stranger Than Fiction," "Finding Neverland" and "Monster's Ball" -- recently wrapped "The Kite Runner," based on Khaled Hosseini's best-selling novel.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Beklager om postet før. :ph34r:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...