Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha best mulig utgave av filmen. Tidligere var det en del directors cut og lignende, det er det ikke lenger. 

Men i dag er det gjerne forskjell på lyd, finnes en del filmer med Atmos lydspor som ikke utgis overalt. Så jeg besøker blu-ray.com ganske flittig, for å lese meg opp på utgaver. Det er litt dritt at det er slik, men samtidig gjør det jo interessen mer spennende - lete opp den utlimate utgaven liksom. Sørge for å ha en blu ray spiller som takler andre soner osv  :D

Jeg bryr meg ikke så mye om ekstramateriale (liker extended versions/dir cuts osv hvis det finnes), Steelbooks og andre spesialutgaver.

Akkurat nå holder jeg på og leser meg opp på blu ray filmer i 3D, hva som finnes og hvilke som har bra effekt. Litt spennende - tror jeg kanskje kan få litt mer interesse for de nye Star Wars og Superhelt filmene - som jeg egentlig er drittlei av - og hadde kuttet ut. Men de er jo spektakulære og med god 3D ytelse kan bli mer fristende og tilfredstillende å se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste rådet for å se 3D på TV er å ha minst mulig strølys om en plages med flimmer. På filmer som ikke har så mye lys fungerer aktive shuttere veldig bra. Har sett TV-apparater som virker som de har 48 Hz på 3D-ystemet og det blir i alle fall instant hodepine for min del. Vurderte å sette opp dobbel projektor med polariseingsfilter og bare bruke passive polariseringsbriller. Dette er nok den aller beste løsningen rent teknisk.

Lenke til kommentar

Ja, 3D var bare en hype som ikke ga stort, egentlig bare forringet bildet.

- trodde jeg.... har bare sett demo av det på oled osv - tv størrelser - opptil 75" - aldri imponert meg.

Men i helgen så jeg Gravity i 3D på nye projen min - 106". Fullstendig hakeslipp! Det er bare det råeste jeg har opplevd.

Har frenetisk bestilt filmer siden det - er vel snart oppe i 50 filmer (antagelig mer) i bestilling. Virker som om det er på vei til å gå tomt for en del titler. Minst 20 interessante som har skiftet til utsolgt bare de få dagene jeg har sjekket.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Beste rådet for å se 3D på TV er å ha minst mulig strølys om en plages med flimmer. På filmer som ikke har så mye lys fungerer aktive shuttere veldig bra. Har sett TV-apparater som virker som de har 48 Hz på 3D-ystemet og det blir i alle fall instant hodepine for min del. Vurderte å sette opp dobbel projektor med polariseingsfilter og bare bruke passive polariseringsbriller. Dette er nok den aller beste løsningen rent teknisk.

Hehe, doble projektorer hadde vært noe  :D

Litt av problemet med den nye projen min - er at den er for lyssterk - selv på laveste lampespenning. Du vil ikke ha for mye lys når du ser film - skal være mørkt slik at iris i øyet åpner seg maks. Mye dette som som gir "kino-følelse".

Jeg har temmet projen litt lysmessig med nd-filter foran linsen (egentlig en solbrille på en måte) og lysegrått lerret.

Det fine med 3D brillene er jo at de er litt mørke - dermed får jeg bedre sortnivå i 3D enn i "vanlig" film - noe som settes pris på.

Lenke til kommentar

Det fine med 3D brillene er jo at de er litt mørke - dermed får jeg bedre sortnivå i 3D enn i "vanlig" film - noe som settes pris på.

Hva stopper deg fra å ta på deg solbriller når du ser "vanlig" film, om det er slik type sortnivå du er ute etter? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jeg liker ikke ekstra stæsj og hater musikk i menyen

"Kule" cover, f.eks av papir går i søpla

Filmer skal starte med engang en putter inn disken, uten dilldall

Syns HKLs Bruce Lee dvd-ene har fin musikk på menyen

He-Man '83 har også flotte animerte menyer :)

Lenke til kommentar

En ting er å gjøre opp sin egen mening, men hvis både RT og Metacritic scoren er dårlig, så tilsier det seg at man burde holde seg unna filmen, hvis man ikke er spesielt interessert i filmen på grunn av plott, trailere, skuespillere o.s.v.

Jeg så litt fram til Polar, men filmen var seriøst crap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flere som har sett Don’t Breathe her? Faen for noe møl. Begynner bra, men blir bare meningsløst fæl mot slutten. Egentlig litt samme tanker jeg hadde etter Evil Dead remaken, som jeg ikke tror jeg så ferdig en gang. Er helt for ultravold i film, men med disse to filmene så er det liksom ingen substans i det.

Det har jo kommet en del gode skrekkfilmer de siste årene og jeg trodde denne var en av dem, men den gang ei.

Lenke til kommentar

Sikkert blitt spørt om 1000 ganger før..

Her er en trailer av avengers infinite war.

Kan den kjøpes i dette formatet eller eeehm lastes ned? Isåfall hvordan format skal jeg se etter?

Det står 4k 60fps. Er ganske herlig å se på min ultrawide 1440p.

Evt. Er det et program som gjør filmen om til "60fps"?

Dont burn me. Jeg er noob på sånt.

Endret av MrLuni
Lenke til kommentar

Sikkert blitt spørt om 1000 ganger før..

Her er en trailer av avengers infinite war.

Kan den kjøpes i dette formatet eller eeehm lastes ned? Isåfall hvordan format skal jeg se etter?

Det står 4k 60fps. Er ganske herlig å se på min ultrawide 1440p.

Evt. Er det et program som gjør filmen om til "60fps"?

Dont burn me. Jeg er noob på sånt.

Med mindre den er *filmet* i 60 bilder i sekundet så får du ikke gjort noe. Standard for film er 24 bilder i sekundet og det er nok det avengers også er filmet i.

Dog med så mye spesialeffekter så kan de vel velge litt fritt når de eksporterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...