Mr_Spock Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 4k uhd filmer har gjerne hdr - noe som kan være en positiv opplevelse. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Har stort sett lagt 4K på is fordi det er så hassle å spille av platene med PC. Hadde det vært like enkelt som Blu-Ray hadde det vært greit nok. Det får bli streaming av 4K med det kvalitetstapet det blir. Heldigvis fungerer UHD oppskalering bra nok til den distansen og størrelsen på bilde jeg bruker. Så lenge kilden er 1080p så ser oppskalert 4K bildet rimelig bra ut. Komponentkabel er uggen til dette, men HDMI er meget bra. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Jeg vil gjerne slenge inn en kommentar.. På mange måter er jeg enig med Mr_Spock. Her kommer mitt problem. Jeg har kjøpt mange VHS, en del færre enn mange av entusiastene her inne, men sammenlignet ellers i samfunnet, så har jeg bidratt. DVD kom, og jeg bidro enda mer.. Så kom HDDVD og BluRay.. Nå har keg begynt å gå lei. Jeg skjønner utviklingen, men det er grenser for mye jeg føler for å starte en samling, når den med få års mellomrom må oppgraderes og byttes ut. Nå kommer også 4K UHD. Jeg kjøper fortsatt noen få utvalgte filmer og5serier, men de er få og det meste laster jeg ned, av film og Tv-serier. Liker ikke tanken på å kjøpe noe som er "avleggs" innen få år.. Enig. Sitter med noen kasser VHS og en hylle full av DVD som ikke er verd en skit lenger. Da DVD kom, trodde jeg det skulle bli mer varig, men dengang ei. Så da forsto også jeg tegningen. Har kjøpt 1 presiserer Ett stk Bluray film, så gav jeg opp. Orker ikke fylle opp dyngevis med fysiske formater lenger, som bare må gis bort eller kasseres om noen år. Nå kan så mange BR filmer lånes gratis på biblioteket likevel Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 1080p blu ray holder egentlig i massevis. Jeg ser på 106" fra 3m og synes det ser veldig bra ut. Kommer nok å oppgradere noen få favorittfilmer til 4k uhd, har noen allerede. Men det blir ikke noen full runde - slik det ble fra dvd til blu ray. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Har sluttet å oppgradere filmer DVD er nesten like bra som Blu-ray, når det kommer til gamle filmer og jeg har fortsatt flere DVD enn Blu-ray VHS finner man på Netflix etc. Kjøper forøvrig nesten ingen filmer selv, da jeg får de som gaver (Jul og Bursdag) Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Jeg er egentlig overrasket over hvor godt DVD har holdt seg. Fortsatt er det minst like mye DVD som bluray i butikkene, noe som tyder på at mange ikke har sett noe poeng med å bytte. Sammenlign med VHS, som jeg til tross for ung alder på tidspunktet mener å erindre at forsvant ganske fort etter DVD-formatet kom. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Oppskalerte i sin tid DVD til 720p med en P4 2,4 GHz og kjørte ut via projektor på 83" lerret. Satt vel litt over 2 meter unna og det så veldig bra ut. For film trenger man normalt ikke så veldig høy oppløsning for at det skal se greit ut, men kvaliteten på filmen og encodingen som er gjort betyr mest for at oppskalering skal se ok ut. Oppskalering gjorde bildet vesentlig skarpere uten artefakter. Kvaliteten på BR-utgivelser varierer ganske mye, men stort sett er kvaliteten godt over godkjent og lett å jobbe med. 1080p er 5 ganger mer megapixels enn 576p (ca 0,4 vs 2). og 2160p er 4 ganger mer enn 1080p (ca 2 vs 8). Datamengden øker temmelig mye fra 1080 til 4K uten at en får så veldig mye igjen for det. 1080p var utvilsomt det viktigste steget for de aller fleste. Har forresten fått testet litt med 4:3 Barco projektorer (separate fargekanoner) med PAL som fungerte greit på enorme lerret ( 6-7 meter høyt) på AV-konferanserom, men det begynner å bli noen år siden. Fungerte greit til VHS Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) Jeg hadde crt projektor i noen år, 80kg den står faktisk i kjelleren enda. Kjørte via pc med dvd. Så ganske så brukbart på et 110" lerret fra 4-5m. Sært opplegg - flyttet ned tven når det skulle tittes film. Men crt projen var veldig bra - den hadde i prinsipp perfekt sortnivå. Hadde 2 dvd avspillere i pcen - en for europeisk sone og en for US utgaver. Endret 4. februar 2019 av Mr_Spock 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) Tipper butikkene har større avanse på DVD og er da den eneste grunnen til at de fortsatt har de De fleste har nok Blu-ray spiller nå, og hadde de sluttet å solgt DVD så ville de resterende ha kjøpt ny spiller Min søster har Blu-ray spiller, men kjøper fortsatt DVD, fordi de ikke merker forskjell og DVD er billigere Endret 4. februar 2019 av Dubious Lenke til kommentar
Mala Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Mr_Spock! Fett opplegg, en CRT-prosjekter har jeg aldri sett! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 (endret) NRK og mange andre i DVB-verdenen sender fremdeles i 720p. Det tilsvarer rundt 0,9 megapixels. Ca midt i mellom 576p og 1080p mao. Sitter man å ser på NRK i 720p på en UHD TV må apparaturet altså oppskalere 1 pixel til 9 for å fylle 4K, og nå driver produsentene å pusher 8K(!). Var det noen som nevnte treghet i systemet ? Filmer på Blu-Ray er i dette perspektivet kvalitetsmessig høyst ok til 4K. Skal teste å skalere opp DVD til 4K via PS3 som har en veldig god bildekvalitet på DVD. PS4 skarper opp bildet for mye og brenner ut kontraster i veldig lyse partier. Lurer på om det er nisjemarked for oppskalering av VHS til 8K Endret 5. februar 2019 av vidor Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Mr_Spock! Fett opplegg, en CRT-prosjekter har jeg aldri sett! Skikkelig fet sak, skyhøy dingsfaktor 1 Lenke til kommentar
""" Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Både eier og kjøper litt VHS, DVD og Blu-ray, men streamer og laster ned en del også. Og det gjør jeg med god samvittighet. Når jeg kjøper film (og musikk), så betaler jeg for mer enn bare filmen; jeg kjøper en hel pakke, og som oftest føler jeg ikke at jeg får det jeg betaler for når jeg kjøper film. Stygge valg av cover, ingen booklet o.l, ræva innhold i tillegg til filmen osv. Men kjøper litt når det er filmer på tilbud til 29 kr filmen på PK, CDON osv. Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Så du mener det ikke er verdt å betale for film hvis du ikke får mye ekstra stæsj i tillegg til filmen? Lenke til kommentar
""" Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Trenger ikke å være masse ekstra stæsj, men et kult cover eller en fet innpakning er absolutt et minimum for noe som skal inn i samlingene mine. Som sagt så betaler jeg for en hel pakke, og ikke bare filmen. Da kunne jeg jo bare kjøpt den digitalt og hatt ei fil liggende på PCen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. februar 2019 Del Skrevet 4. februar 2019 Jeg liker ikke ekstra stæsj og hater musikk i menyen "Kule" cover, f.eks av papir går i søpla Filmer skal starte med engang en putter inn disken, uten dilldall Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Enig der. Det absolutt verste er trailere som starter automatisk når du setter inn disken og ikke kan skippes. Jeg forstår ikke hvem som tenker at dette er en god ide; legg heller trailerne under en egen undermeny så kan folk se dem om de ønsker. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Men et fett cover, noe ekstragreier og sånn gjør jo det kulere da. Blir litt som med bøker noen ganger. Drar på med en ekstra fin utgave av Ringenes Herre eller Snorre for at det skal se fint ut i hylla! Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Joda. Jeg har noen meget pene utgaver av Ringenes Herre og Star Wars. Jeg tenkte mer på tant og fjas i selve programvaren som bare forsinker deg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. februar 2019 Del Skrevet 5. februar 2019 Tynne pappcover som en finner på mange samlinger er søppel Jeg har blikkbokser med filmer, f.eks Band of Brothers og skikkelige tykke pappcover til Lord of the Rings Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå