Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Vil gjerne se den selv, hvis jeg klarer å overkomme den dårlige aksenten til Jennifer Lawrence.

Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare lar de russiske karakterene snakke russisk fremfor disse latterlige aksentene. Det er ikke så forferdelig vanskelig og er blitt gjort i mange andre filmer. Det tar meg faktisk litt ut av opplevelsen at det sitter en masse russere sammen og snakker på gebrokken engelsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annihilation ble hypet for mye. Filmen er ikke dårlig, men den er mye bedre sci-fi enn dette som har kommet de senere årene.

Jeg har ikke sett noe hype.

Arrival er muligens bedre. Hvilke ellers uten å gå helt tilbake til Interstellar?

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noe type.

Arrival er muligens bedre. Hvilke ellers uten å gå helt tilbake til Interstellar?

Life. (8/10)

Og Passengers. (7/10)

Gav også Annihilation og Kong skull island 8. Interstellar 7 litt svakere enn Passenger. Den svakeste av alle disse altså.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Interstellar 7 litt svakere enn Passenger. 

Wow, her er man forskjellig ja. I min verden er Interstellar 9/10 og Passengers 7/10. Passengers var en god film, men hadde en del ting den slet med og ble litt overfladisk. Nerdwriter (som noen elsker og noen hater) laget en god video på et av de store problemene som jeg anbefaler å se. Link til youtube-videoen.

Interstellar var ikke perfekt, men du verden for en bra film det var. 

Lenke til kommentar

Om man ble hypet eller ikke avhenger nok mye av hvem man snakket med.

Arrival og Interstellar var mye bedre etter min mening.

Ja, Arrival var som sagt bedre. Interstellar var også noe for hodet å tenke på og også bedre. Selv om det er ting der de kunne spart seg for. Jeg synes Interstellar begynner å bli en stund siden, så de siste årene er altså bare Arrival bedre enn Annihilation. Ikke galt det? :-)

Jeg synes at Netflix sliter med filmene sine. Det meste blir i beste fall middelmådig. Sånn sett skal jeg innrømme at Annihilation får litt ved dørene for at nivået var overaskende bra ift mye annet.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

så de siste årene er altså bare Arrival bedre enn Annihilation. Ikke galt det? :-)

Kommer litt an på hvilken type sci-fi man liker så klart, men for min del så var for eksempel Blade Runner 2049 også mye bedre enn Annihilation. Og The Martian, selv om den er bare et år eldre enn Interstellar, er også bedre enn Annihilation (Men dårligere enn Interstellar). Mulig det er flere eksempler jeg har glemt av (Arrival er allerede nevnt), men selv om Annihilation var en god film så er den en god bit unna toppen av sci-fi filmer siste 5 årene hvis jeg skulle rangert de. Får vel gjøre et forsøk å se den på nytt, men tror ikke jeg endrer noe.

Det var absolutt en god film, men fikk kanskje litt for mye hype (Jeg så den når hypen hadde dabbet av da) og levde ikke helt opp til forventningene. Den klarte aldri å engasjere meg noe særlig.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Ja, Arrival var som sagt bedre. Interstellar var også noe for hodet å tenke på og også bedre. Selv om det er ting der de kunne spart seg for. Jeg synes Interstellar begynner å bli en stund siden, så de siste årene er altså bare Arrival bedre enn Annihilation. Ikke galt det? :-)

Interstellar var 2014, det er ikke lang tid i filmsammenheng når man tenker på at storproduksjoner som dette gjerne tar flere år lage. Hvis vi ser på det siste tiåret er det mye som etter min mening var bedre enn Annihilation.

Jeg likte også Blade Runner 2049 og The Martian bedre. Samme kan jeg si om Europa Report, Pandorum og Alien: Covenant, for å nevne tre jeg kommer på i forbifarten. Elysium og District 9 likte jeg veldig godt. Snowpiercer hadde et skikkelig interessant konsept. Nå er det også noen kjente titler jeg ikke har sett ennå, som Gravity og Ex Machina.

Hvis vi regner Inception som sci-fi er jeg litt kjerringa mot strømmen. Den filmen kjedet meg halvt i hjel.

Lenke til kommentar
Nå er det også noen kjente titler jeg ikke har sett ennå, som Gravity og Ex Machina.

Hvis vi regner Inception som sci-fi er jeg litt kjerringa mot strømmen. Den filmen kjedet meg halvt i hjel.

Da har du noe å se fram til, Ex Machina tror jeg hvertfall du vil like.

Helt enig ang Inception forresten. 

Lenke til kommentar

Interstellar var 2014, det er ikke lang tid i filmsammenheng når man tenker på at storproduksjoner som dette gjerne tar flere år lage. Hvis vi ser på det siste tiåret er det mye som etter min mening var bedre enn Annihilation.

Jeg likte også Blade Runner 2049 og The Martian bedre. Samme kan jeg si om Europa Report, Pandorum og Alien: Covenant, for å nevne tre jeg kommer på i forbifarten. Elysium og District 9 likte jeg veldig godt. Snowpiercer hadde et skikkelig interessant konsept. Nå er det også noen kjente titler jeg ikke har sett ennå, som Gravity og Ex Machina.

Mange veldig gode SciFi titler du nevner her - Pandorum var en overraskende bra film, særlig fordi jeg ikke hadde hørt noe om den - før jeg så den. Men den er jo fra 2009, samme år som Moon kom ut, som er fantastisk. En favoritt de siste årene er Edge of Tomorrow (2014).

Edit: Selv om Annihilation var ok, synes jeg ikke den er i samme klasse som det meste av filmene som nevnes i de siste innleggene.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Her nevner du i fleng ja! Alle disse er kanonfilmer i mitt hode, og jeg ville nok valgt å sette på alle de igjen før jeg setter på Annihilation. Skjønner at ikke alle likte Inception, men for min del var det en fantastisk film. Jeg velger å ta det med under sci-fi da de faktisk bruker en sci-fi innretning for å koble seg til drømmeverdenen. Blir litt som The Matrix.

I tilfeldig rekkefølge er det blitt nevnt (og garantert flere) disse filmene som jeg likte bedre enn Annihilation: Interstellar, Inception, Ex Machina, The Martian, District 9, Blade Runner 2049, Edge of Tomorrow, Snowpiercer, Arrival, Gravity. 

Annihilation hadde et par gode scener og et interessant premiss og klarte å skape litt mystikk. Men det satt aldri helt sammen og falt igjennom i forhold til en del av de andre nevnt. 

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvilken type sci-fi man liker så klart, men for min del så var for eksempel Blade Runner 2049 også mye bedre enn Annihilation. Og The Martian, selv om den er bare et år eldre enn Interstellar, er også bedre enn Annihilation (Men dårligere enn Interstellar). Mulig det er flere eksempler jeg har glemt av (Arrival er allerede nevnt), men selv om Annihilation var en god film så er den en god bit unna toppen av sci-fi filmer siste 5 årene hvis jeg skulle rangert de. Får vel gjøre et forsøk å se den på nytt, men tror ikke jeg endrer noe.

Det var absolutt en god film, men fikk kanskje litt for mye hype (Jeg så den når hypen hadde dabbet av da) og levde ikke helt opp til forventningene. Den klarte aldri å engasjere meg noe særlig.

Ja de filmene er bedre. Men, dere som er inne på hype så er vel ingen film hypet mer de siste årene enn nye Blade Runner. Med alle 6erne gledet jeg meg veldig med en mild reservasjon. Bedre enn den gamle, som NRK mente, er jeg ikke sikker på.

Tviler på at det hjelper å se den på nytt.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Hehe. Ja der er vi uenig igjen. Inception var bra og Alien C. var langt svakere enn Prometheus som jeg synes var bra. Alien C. er også langt svakere enn Annihilation. Dog hører det med til historien at jeg så Alien på 4DX som var en stressende og for mye effekter og fjernet filmopplevelse.

Lenke til kommentar

Ja de filmene er bedre. Men, dere som er inne på hype så er vel ingen film hypet mer de siste årene enn nye Blade Runner. Med alle 6erne gledet jeg meg veldig med en mild reservasjon. Bedre enn den gamle, som NRK mente, er jeg ikke sikker på.

Tviler på at det hjelper å se den på nytt.

Jeg jeg tror jeg synes 2049 var bedre. Den originale skal ha creds for universet, stemninga og musikken, men historien der er elendig fortalt. Den har dog noen nydelige enkeltscener. 2049 klarte å utvide universet på mesterlig vis, samtidig som den hadde en historie som fungerte og en hovedperson med langt mer dybde enn tørrpinnen Deckard. Det var i hvert fall mine tanker etter å ha sett den, tror jeg må se den igjen før jeg er helt sikker.

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke kjempeinteressert i plottet i Blade Runner 2049. Det er en av disse filmene ser settingen er langt mer fascinerende enn selve historien.

Hehe. Ja der er vi uenig igjen. Inception var bra og Alien C. var langt svakere enn Prometheus som jeg synes var bra. Alien C. er også langt svakere enn Annihilation. Dog hører det med til historien at jeg så Alien på 4DX som var en stressende og for mye effekter og fjernet filmopplevelse.

Jeg likte også Prometheus men jeg unnlot å nevne den siden jeg vet det er såpass delte meninger om den. Covenant synes jeg var god sci-fi/action, men Prometheus har bedre stemning.

Lenke til kommentar

Jeg ble ikke kjempeinteressert i plottet i Blade Runner 2049. Det er en av disse filmene ser settingen er langt mer fascinerende enn selve historien.

Joda, selve handlingen er jo ikke så veldig original, men den har om i det minste en spenningskurve og fungerende pacing. Det var det som var poenget. I originale Blade Runner blir alt bare fortalt rett ut nærmest, ingen spenningsoppbygning. Synes fortsatt 2049s sterkeste kort er enkeltscenene og settingen, i likhet med den første.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er en trend at man må kjøpe UHD-bluray for å få Dolby Atmos-støtte? Nettopp bestilt Blade runner 2049, men ser i etterkant at det på UHD-utgaven står Atmos-track på forsiden, mens dette ikke er oppgitt på standard bluray-varianten.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er en trend at man må kjøpe UHD-bluray for å få Dolby Atmos-støtte? Nettopp bestilt Blade runner 2049, men ser i etterkant at det på UHD-utgaven står Atmos-track på forsiden, mens dette ikke er oppgitt på standard bluray-varianten.

Dette er et problem, BR 2049 finnes på vanlig blu ray med Atmos lydspor, men du må da kjøpe den amerikanske utgaven:

http://www.blu-ray.com/movies/Blade-Runner-2049-Blu-ray/189833/

Det samme gjelder en rekke filmer.

I tillegg finnes det også en god del 4k UHD utgaver som har Atmos lydspor som ikke finnes på vanlige blu ray.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...