Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva ble for drøyt? For min del var Pain & Gain dritbra.

Vet ikke. Skrev som sagt at jeg var usikker på hva jeg synes om den, men alt i alt likte jeg den. 

Tror kanskje det var fordi jeg forventet en ren 'feelgood' action-komedie, noe den forsåvidt også var i starten, men så endret filmen litt karakter når de begynte å partere lik og faktisk drepe. 

Lenke til kommentar

Pilgrimage (2017) var faktisk en ganske bra middelalderfilm som lykkes med å både fange perioden og fortelle en interessant historie. Jeg sier "faktisk" fordi det er ekstremt få gode filmer som er satt til denne perioden. Av en eller annen grunn lykkes filmskaperne langt bedre med antikken enn med middelalderen.

Jeg er enig i at en del middelalder filmer er objektivt bedre filmer, men de fanger ikke perioden noe bedre(bare hvordan den gjenve mann tror perioden er) 

Men så klart i antikken har man lov å ha farger på film, i middelalder filmer er alt brunt og dekket av en meter med gjørme....

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal svare for Spartapus, så mente han vel at det er flere gode antikken-filmer enn middelalder-filmer, noe jeg er enig i.

Beklager, jeg skrev feil i starten. Jeg mente også at filmer/serier satt til antikken er bedre enn de aller fleste middelalder filmer(gikk litt fort i svingen her)

Gladiator er en fantastisk film, men er ikke noe mer tro mot virkeligheten enn si Ridley's Robin Hood. Men Gladiator er veldig mye bedre enn Robin Hood.

Men jeg må alltid skille mellom hva jeg liker og hva andre liker.

For alle dens historiske og andre verre feil så er braveheart antagelig en av de beste middelalder filmene laget.

Den har en fengende og god historie (selv om den har like mye med virkeligheten som Disney's Robin Hood)

Fantastisk musikk, drama, action osv.

Den er et godt stykke film, men jeg kan dessverre ikke nyte den pga det jeg vet om historie. Kunne ønske jeg kunne nyte filmen like mye som da jeg var 12-20. Men nå irriterer jeg meg bare over alt som ikke stemmer. Og det er synd for meg.

Paradoksalt nok kan jeg se gladiator uten større problemer. Selv om den egentlig ikke er noe mer korrekt...

Lenke til kommentar

Hvis vi skal snakke om historisk korrekthet så har jeg alltid undret meg over det nærmest totale fraværet av ringbrynjer i filmene, selv om dette var den klart vanligste formen for rustning i perioden blant de krigerne som hadde råd til å utruste seg skikkelig. I stedet får vi servert alle mulige merkelige fantasi-rustninger. Braveheart er et godt eksempel der; utrustningen de fleste engelske soldatene har på seg er tatt ut av løse lufta. Eller Vikings, der selv de rikeste krigerne ikke har ringbrynje men masse merkelige lærvester. Kingdom of Heaven derimot fikk med seg ringbrynjene.

Lenke til kommentar

Hvis vi skal snakke om historisk korrekthet så har jeg alltid undret meg over det nærmest totale fraværet av ringbrynjer i filmene, selv om dette var den klart vanligste formen for rustning i perioden blant de krigerne som hadde råd til å utruste seg skikkelig. I stedet får vi servert alle mulige merkelige fantasi-rustninger. Braveheart er et godt eksempel der; utrustningen de fleste engelske soldatene har på seg er tatt ut av løse lufta. Eller Vikings, der selv de rikeste krigerne ikke har ringbrynje men masse merkelige lærvester. Kingdom of Heaven derimot fikk med seg ringbrynjene.

Ja, og mye av læret har nesten ingen beskyttelse effekt (tynt myk lær stopper ikke så mye) det men of the north i game of thrones bruker er prakt eksempel på det. I Troy brukt de i hvertfall herdet lær)

De brukte brynje i Ridley sin Robin Hood (men den hadde nesten ingen beskyttelses effekt i filmen)

Den eneste filmen der man faktisk ser rusting ha en effekt er i fantasi filmen Excalibur. I en sene der ser man de brekker opp skulder rustningen for å stikke under.

Ellers pleier sverd å gå gjennom plate/bryne som light sabers gjennom driods.

Lenke til kommentar

Siden den filmen kommer snart, vil jeg allerede komme med den påstanden (og komme tilbake til denne posten senere):

Ser vi bort ifra norsk film, vil Mamma Mia: Here We Go Again! bli den mest sette filmen på norske kinoer i 2018.

(Mest sette vil åpenbart bli Skjelvet, men Mamma Mia vil få 2. plass).

Dette i basis av at den mest sette filmen på norske kinoer i 2008 var ikke The Dark Knight, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull eller Wall-E, men Mamma Mia! av alle filmer. Helt sykt at det slår an så mye, men det er heller ikke rart. ABBA slår an hos nordmenn så vel som svensker. Jeg tror også Mamma Mia: Here We Go Again! vil passere over Infinity War etter en måneds tid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Kill Buljo......de kan jo like gjerne lage Ante Valente The Movie :p

Manus : AV må klare seg som kriminell i Oslos underverden siden TVN ga han sparken......en cameo fra Gino er et must , hø hø

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Great Escape 55 år.....må være en av de beste filmene jeg har sett , kongefilm :D

https://m.youtube.com/watch?v=7_hg0BoGqVA

Doku.......

10 år siden : HHS jr RIP

Trist at de fleste norske humorgigantene har gått ut av tida.....

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Ganske fornøyd med Sicario: Day of the Soldado.

Hun som spilte ungen som ble kidnappet spilte ganske godt mot Benico Del Toro. 

Likte plottet veldig godt og. Mye mer action og brutalt. 

Likte første filmen i helheten bedre, men dette er likevel en av de bedre oppfølgerne jeg kan huske å ha sett de siste årene. Spent på siste og tredje filmen i trilogien. Spent å se hvem som regisserer den, ettersom det ikke blir en av regissørene av de to forrige. 

Lenke til kommentar

Beklager, jeg skrev feil i starten. Jeg mente også at filmer/serier satt til antikken er bedre enn de aller fleste middelalder filmer(gikk litt fort i svingen her)

Gladiator er en fantastisk film, men er ikke noe mer tro mot virkeligheten enn si Ridley's Robin Hood. Men Gladiator er veldig mye bedre enn Robin Hood.

Men jeg må alltid skille mellom hva jeg liker og hva andre liker.

For alle dens historiske og andre verre feil så er braveheart antagelig en av de beste middelalder filmene laget.

Den har en fengende og god historie (selv om den har like mye med virkeligheten som Disney's Robin Hood)

Fantastisk musikk, drama, action osv.

Den er et godt stykke film, men jeg kan dessverre ikke nyte den pga det jeg vet om historie. Kunne ønske jeg kunne nyte filmen like mye som da jeg var 12-20. Men nå irriterer jeg meg bare over alt som ikke stemmer. Og det er synd for meg.

Paradoksalt nok kan jeg se gladiator uten større problemer. Selv om den egentlig ikke er noe mer korrekt...

Jeg er enig i at Gladiator har mer og tilby enn Braveheart, selv om de er like ukorrekte.

For min del tror jeg det er noe med tonen og mentaliteten i Braveheart som er litt dimmere enn Gladiator, samt at det muligens resonnerer mer at det dreier seg om en persons kamp, fremfor ett helt land, da denslags solidaritet, eller patriotisme ikke har like godt fotfeste i folks bevissthet idag.

Unntaket av regelen som tilsier at Hollywood og historie ikke har noen korrelasjon er Stanley Kubrick, hans historiske filmer, som Spartacus og Barry Lyndon, klarer å ivareta en svært troverdig autentisitet, -i tillegg til å være helt fantastiske filmer i sin egen rett. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Black Panther (2018). En av de bedre Marvel-filmene. Den afrikanske settingen og tematikken gjør dette til noe helt unikt og jeg tror ikke det finnes noen andre filmer som har gjort noe lignende. Enkelte ting grenset til å være i overkant tullete (neshorn-kavaleri?), men dette er ikke filmer som skal tas så seriøst uansett.

Gullkysten (2015). Denne fikk meg til å tenke på 1864 (2014), en annen dansk, historisk film som til tross for mange styrker ender opp med å bli utholdenhetsprøve å komme seg gjennom. Man tar en i utgangspunktet god historie, fascinerende setting og tematikk og gjør det til noe dørgende kjedelig med et altfor lavt tempo og lange, interne monologer der hovedpersonen preker moral og menneskeverd til man bare tenker "jada, jeg har tatt poenget, kan vi komme oss videre?". Det er synd, for den første halvtime virker det som om alt ligger til rette for et spennende historisk epos og tidvis er det faktisk det.

Hvis man vil se en sterk film om den transatlantiske slavehandelen som ikke er en tålmodighetsprøve anbefaler jeg heller den fantastiske Amistad fra 1997.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Gullkysten (2015). Denne fikk meg til å tenke på 1864 (2014), en annen dansk, historisk film som til tross for mange styrker ender opp med å bli utholdenhetsprøve å komme seg gjennom. Man tar en i utgangspunktet god historie, fascinerende setting og tematikk og gjør det til noe dørgende kjedelig med et altfor lavt tempo og lange, interne monologer der hovedpersonen preker moral og menneskeverd til man bare tenker "jada, jeg har tatt poenget, kan vi komme oss videre?". Det er synd, for den første halvtime virker det som om alt ligger til rette for et spennende historisk epos og tidvis er det faktisk det.

Hvis man vil se en sterk film om den transatlantiske slavehandelen som ikke er en tålmodighetsprøve anbefaler jeg heller den fantastiske Amistad fra 1997.

Enig. Jeg likte innslagene av naturlære, men ellers gikk hele filmen sakte tom for luft.

Den minnet om en kastrert 'Cobra Verde', som er ett langt mer fascinerende reise.

Ellers laget 'Mondo-brødrene'; Gualtiero Jacopetti og Franco Prosperi, den bisarre 'Addio Zio Tom'. (Goodbye Uncle Tom) 

Som tar for seg den transatlantiske slavehandelen i klassisk grusom mondo-stil, blandet med tidsreiser, og satire, satt til ett upassende, men fengende og lystig soundtrack av Riz Ortolani.

Den amerikanske utgaven ble klippet, ikke sensurert, slik jeg først antok, men den har fjernet en del av kryssklippene til 'moderne' tid, som skal gi paralleller til moderne slaveri, eller vise resultatet av det, jeg foretrekker den amerikanske klippen, da den egentlig bare forteller det samme noe kjappere og mer konsist.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Cobra Verde begynte jeg å se, men det viste seg at jeg hadde fått tak i en utgave som kun hadde den engelske dubben, så det endte med at jeg returnerte filmen. Sidan da har jeg ikke fått sett den på nytt.

Når det gjelder Werner & Herzog er jeg veldig fan av filmen Aguirre. Der kan vi snakke om atmosfære. Hovedrollen er som i Cobra Verde spilt av Klaus Kinski.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...