Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat vært i IMAX-salen på Odeon og sett Tomb Raider da. Veldig fornøyd med totalopplevelsen. Kinoen er ny og fin, store skjermer overalt i lokalet. Hyggelige ansatte. Tok selvfølgelig luksus-stolene i midten av salen og trivdes veldig godt der. Herlig lyd og bra bilde. Skal man se 3D så må det være IMAX eller ingenting, er min mening. 

En "nedtur" var at varmen i setet og den elektriske setejusteringen ikke fungerte, men som plaster på såret fikk vi en gratisbillett til en valgfri visning. Den byttehandelen tar jeg gjerne igjen. 

Verdt å merke at det ikke var undertekst på filmen også, men det synes jeg var utrolig deilig og håper det er noe som skjer flere ganger. Har ingen problemer med å forstå det de sier så teksten hadde bare forstyrret meg.

Selve filmen var bra. Hvis man er fan av de to nyeste Tomb Raider-spillene så blir man å like filmen. Det var nesten som å spille spillet når jeg så filmen. Alicia gjør en kanonbra jobb som Tomb Raider :)

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne dratt på kino igjen, om underteksten var borte 

Jeg klarer ikke la være å lese teksten og det drar oppmerksomheten bort fra handlingen

Teksten er uansett lagt oppå så burde ikke være noe problem å sette opp en visning uten tekst

Støttes. Jeg blir også veldig distrahert av underteksten. I hvert fall når den er på norsk, og talen er på engelsk. To forskjellige språk samtidig gjør meg forvirret.

Lenke til kommentar

Interessant ide. Jeg lurer på hvor stort marked det er for visninger uten tekst. Jeg foretrekker uten tekst hvis filmen er på et språk jeg forstår, men er blitt så vant til teksten at jeg ikke plages av det.

 

Noen ganger synes jeg også det er greit å ha på tekst selv om jeg forstår språket, bare for å få med seg alt som blir sagt. Jeg synes dialogen i mange filmer har et altfor lavt volum i forhold til lydeffekter og musikk, og det kan også bli mye mumling og fagspråk/intern lingo som gjør det vanskelig å få med seg enkelte ting. F.eks. kjenner jeg folk med engelsk som morsmål som allikevel må se The Wire med undertekster for å få med seg gangsterlingoen og de interne politibegrepene. En annen ting er hvis det skulle være støy der du sitter og ser film som overdøver deler av dialogen, da kan det også være greit med tekst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er en fordel. Når teksten er på norsk (og filmen på engelsk) blir jeg ofte sittende og tenke over oversettelsen, og hvorfor de valgte det ene ordet når et annet ord ville vært mer treffende. Det kan gjøre at jeg mister fokus på selve filmen og går glipp av ting.

Jeg gjør nøyaktig det samme.

Lenke til kommentar

Hvis jeg har på tekst må den engelske språkbruken være på nivå med Rasta-man i GTA IV eller at det er forced subtitles p.g.a et tredje språk utenom engelsk/amerikansk eller noe annet sært. Etterhvert som språkforståelsen gradvis gikk opp ble tekstingen mer og mer i veien for min del.

Lenke til kommentar

Akkurat vært i IMAX-salen på Odeon og sett Tomb Raider da. Veldig fornøyd med totalopplevelsen. Kinoen er ny og fin, store skjermer overalt i lokalet. Hyggelige ansatte. Tok selvfølgelig luksus-stolene i midten av salen og trivdes veldig godt der. Herlig lyd og bra bilde. Skal man se 3D så må det være IMAX eller ingenting, er min mening. 

 

Verdt prisen da eller? Frister det til gjentagelse? Er egentlig ikke veldig glad i 3D. Er iMAX alltid 3D? 

 

Skal uansett teste det over påske. :) 

Lenke til kommentar

Verdt prisen da eller? Frister det til gjentagelse? Er egentlig ikke veldig glad i 3D. Er iMAX alltid 3D? 

 

Skal uansett teste det over påske. :)

 

Det var verdt turen, men nå har ikke jeg sett IMAX-film siden jeg var sikkert 10 år så da blir det enda kulere. 3D i andre filmer kan ikke sammenlignes, så  det er verdt å oppleve minst en gang. Skal dog mye til for å betale 530kr for at jeg og kjæresten skal ta en tur på kino. Det kommer til å bli til helt spesielle filmer. Jeg vil tippe at en tur i LUXE-salen vil holde for de fleste filmer.

 

Så, verdt en tur definitivt, men det er såpass dyrt at man må velge film med omhu. Imax-3D er kult å se og en opplevelse i seg selv, men videre så blir jeg nok å foretrekke et krystallklart 2D-bilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, verdt en tur definitivt, men det er såpass dyrt at man må velge film med omhu. Imax-3D er kult å se og en opplevelse i seg selv, men videre så blir jeg nok å foretrekke et krystallklart 2D-bilde.

 

Skjønner. 

 

Akkurat nå har de kun Tomb Raider (alt sett), Blade Runner (alt sett og frister ikke til gjentagelse, tror jeg) og The Greatest Showman. Får se om det dukker opp noe nytt etterhvert. :) 

Lenke til kommentar

Var selv på den nye Odeon-kinoen i Oslo. Helt klart verdt det siden den ligger 5 min unna. Bestemte meg 15 min før filmen (Black Panther) starta at jeg skulle se den og rakk å kjøpe drikke og snacks og gå på do før filmen var i gang! Blir nok hakket flere turer på meg framover. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...