Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det var feil en gang. Sto jo ikke "sammen med", bare "med".

Han var på førpremiere MED vedkommede betyr i teori (og praksis) det samme som "han var på førpremiere sammen med vedkommede". Det hadde vært mer riktig å si at han var på samme visning som vedkommede, en visning hvor også vedkommede var tilstede o.l.

 

Klart dette er flisespikkeri, men jeg vil påpeke at jeg ikke mente å være spydig eller "slem" (eller, jeg er jo lærerstudent så enkelte vil vel påstå at det er nettopp det jeg er). Det var mest for humoren sin skyld (jeg er skyldig i å le av Jotuns godt voksne humor en sjelden gang), samt at det jo faktisk er litt viktig å huske på at grammatikk HAR noe å si for hva en faktisk sier/skriver.

 

Skal ikke påstå at folk her inne ikke skjønte at Lami IKKE dro sammen med regissøren, men slik det var skrevet var det jo faktisk det Lami sa/skrev, dog kunne selvsagt pirkingen min kunne vært litt mer "ordentlig" for fredens skyld.

 

Om Lami ble fornærmet av hvordan jeg uttalte meg/skrev så beklager jeg selvsagt det, men det var på ingen måte vondt ment.

 

Så dagens lekse kids; school is cool, grammar matters, it's hip to be square osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du misforstår bruken av "med" i en sånn formulering. Man sier også feks at man var "på konsert med *artisten. Altså en konsert som var-med denne artisten. Sånn kan man vel også si førpremiere med en regissør. Altså den som står for( "med" men ikke som "sammen med" ) det som vises.
Ser ikke hva som blir feil med det, er helt vanlig å si det slik.

 

Kan også si "ved". Men "Ved" og "med" kan jo fint ha samme betydning i en sånn setning.

Endret av Delvis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leste "Beatles" av Lars Saabye Christensen nylig, og fikk lyst til å se filmen. Det skulle jeg ikke ha gjort. Helt utrolig det er mulig å lage en så dårlig film av en så god bok. Skjønner at det er vanskelig å presse hele boka inn på så begrenset tid, men det får være måte på. Får terningkast 0 fra meg. Om noenting, skulle det vært en TV-serie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Boka Mannen med gyldne pistol :

 

-Bond blir nesten nedkjørt av et tog

 

-Bond hjernevasket til å drepe "M"

 

Kunne dette blitt råstoff i en ny film ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...