Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Finnes det seriøst flate kinosaler?

8825336[/snapback]

Har ikke vært i noen på mange år, men en del små/lokal-kinoer hadde tidligere ikke bare flate saler, men attpå til svakt buet der "kline-setene" bakerst hadde ganske dårlig sikt.

Ikke å forstå slik at salen nødvendigvis hellet direkte ned bakerst, men lerretet var satt opp i forhold til den delen av salen der det faktisk var stigning. De som satt der det flatet ut hadde null sjanse til å se nedkant av lerret selv uten publikum foran seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finnes det seriøst flate kinosaler?

8825336[/snapback]

Lenge siden jeg var der men tror Sal 1 i Stavanger er flat.Noen som har vært der i det siste? Som kan bekrefte det.

8825341[/snapback]

 

Den har en helning, men det er ikke mye å skryte av.. Men for å gjøre opp for at det er så flatt så har de hengt skjermen veldig høyt opp :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg hadde en ganske interesant diskusjon om filmkritikk med en kamerat for en liten stund siden, som jeg kom til å tenke på igjen:

 

Hva skal man egentlig bruke som målestokk når man vurderer en film - hvilke ting skal vektlegges?

 

Jeg inisterer på at selve filmopplevelsen er viktigst, mens min kamerat bikket mer mot et synspunkt der han mente man skulle vurdere film ut i fra hvor godt den følger sin egen filmtypes premisser og hvor godt den oppfyller en rekke rent tekniske krav. Dette ble forsåvidt også gjort synelig når man så på hvilke filmer vi hadde som våre favoritter, min favorittfilm er nemlig Eraserhead, mens han ikke helt kunne bestemme seg mellom en rekke filmer av typen Se7en, LotR, Matrix etc.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Film er følelser og opplevelser. De beste filmene har x-faktoren som gjør at man sitter målløse igjen etter visningen. Jeg hadde f.eks store problemer med å uttrykke meg etter å ha sett The Fountain. Jeg klarte heller ikke å si akkurat hva jeg likte med den, den eneste jeg visste var at jeg elsket hele filmen.

Lenke til kommentar

Hos meg så går jeg stort sett ut (99,5/100 ganger) i fra magefølsen når jeg er ferdig med å se filmen. Så dukker det da selvfølgelig opp en film i ny og ne som jeg ikke skjønner bæret av hvorfor jeg liker, som Lars sier at det er kul umulig å forklare hvorfor filmen er bra.

 

Å sitte med en haug med visse kriterier for så å gjennom analysere hver bit av filmen for å finne ut om filmen er dårlig selv om man faktisk like den når man så den blir bare for dumt...

Lenke til kommentar

Noen har x-faktoren, andre er teknisk imponerende, noen er begge. Et godt eksempel er Magnolia; PT Anderson er en filmskole-regissør med en intens forståelse for filmskaping, og det ser man i hver eneste scene, og dette sammen med utrolig emosjonelle karakterer og situasjoner gjør at den hadde vært god selv om jeg ikke likte den (slik LotR er for meg), men siden jeg liker den blir den en av mine favoritter.

 

Det er dog sjeldent at jeg kommer ut av en kinosal uten å vite nøyaktig hvilken karakter filmen får, og det er uten å analysere noe i det hele tatt. Bryter jeg ned filmen vipper jeg kanskje opp eller ned et hakk, men det er vel bare inntrykket som gjør det. Hvis jeg kommer måpende ut av kinosalen (Armageddon i 98, The Matrix i 00, The Fountain i år) så vet jeg at det er snakk om en tier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg ser på en film med hjernen såvel som hjertet, så da spiller det inn en del andre ting enn bare "følelsen". Konkrete ting kan underholde meg såvel som abstrakte ting. Jeg setter like gjerne pris på et bra money shot som en genial replikk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Enda godt jeg fant noen som var enige med meg, det ser ut som om flere av mine bekjente foretrekker et mer objektivt syn på kvalitet enn meg. Hvis The Fountain er en film som kan sammenlignes med Eraserhead, må jeg virkelig forte meg å få sett den. Eraserhead er ikke en film, den er en opplevelse. :)

 

--

Å se en film på rad 1 i Sal 1 i Colosseum må jo være jævlig. Da burde det være mulig å dytte setene tilbake i 45-gradersvinkel så man ikke fikk whiplash.

8829786[/snapback]

Jeg kan forsikre alle om at rad en på Colosseum er en helt grusom afære. Selv så jeg V for Vendetta midt på første rad der, og hadde problemer med å få med meg detaljer som skjedde på ytterkantene av lærretet. Sett fra den andre siden, så var lyden på første rad så vanvittig at det blafret i buksebena mine under de mer "eksplosive" scenene.

Lenke til kommentar
Hvis The Fountain er en film som kan sammenlignes med Eraserhead, må jeg virkelig forte meg å få sett den. Eraserhead er ikke en film, den er en opplevelse. :)

8830462[/snapback]

Den kan vel sammenlignes på den måten at begge to er elsk/hat-filmer, hvor de smarte/kule/herlige menneskene simpelthen elsker de.

 

The Fountain er i mine øyne perfeksjon (bortsett fra at den mangler Rutger Hauer).

Lenke til kommentar

På Colosseum skal man sitte cirka midt i salen. Ikke få nakkesleng av å kikke frem og tilbake på rad 1 :) Er det fullt går man heller en annen dag.

 

Idag så jeg The Abominable Dr Phibes. For en herlig absurd film.

Syns Price ikke får brukt stemmen sin enda mere der. Den har den særeste introen noensinne. Og noen utrolig oppfinnsomme drap.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
...

Idag så jeg The Abominable Dr Phibes. For en herlig absurd film.

Syns Price ikke får brukt stemmen sin enda mere der. Den har den særeste introen noensinne. Og noen utrolig oppfinnsomme drap.

8830806[/snapback]

Ikke vent et sekund med å se oppfølgeren. Phibes syngende på "somewhere over the rainbow" mens han ror en båt lastet med et lik inn i en magisk elv under en pyramidekrypteting i egypt. Phibesfilmene kan meske seg blant kremen av b-film. Hvis du liker Phibes, nøler jeg ikke med å anbefale "Horror Express" igjen.

 

[EDIT] Ta også en titt på "The Tingler" og "The Last Man on Earth", hvis du liker Price og b-film (selv om The last man on earth faktisk ikke er så dum. Interessant film).

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar

Tror jeg skal se oppfølgeren akkurat NÅ, faktisk.

 

Fant en torrent med 17 Price-filmer på 11GB for en stund siden. Alle Poe-filmene + noen til og et par intervjuer.

 

Jeg oppdaget stemmen hans for maaaange år siden på en låt av det norske gothmetal-bandet Theatre of Tragedy, som heter "And when he falleth". Midt i låten har de sampla masse dialog fra Masque of the Red Death (når han belærer jenta om å bære kors og hvorfor han ikke tolerer det i slottet sitt), og bare latt rytmen gå til snakkingen. Det viser hvor rytmisk og presis timingen til Price er, at de kan legge musikk på snakkinga hans uten å komme ut av synk.

Jeg elsket den stemmen og dialogen, og fant ut at det var MOTRD, så jeg så den. Og da var jeg hektet.

 

Synd han sjelden spilte mot Peter Cushing, en annen fantastisk b-skuespiller.

 

Edit: Hehehe, introen til Dr Phibes II høres ut som introen til en batman-episode. Den "nye" Vulnavia er jo dritfin. Pluss i boka der. Hun var visst Australias Miss universe-kandidat i 1970. Fantastisk når hun spiller trist fiolinmusikk mens fyren som har fått skorpioner over hele seg skriker og bærer seg i bakgrunnen, mens han sitter fast i en kjempegullskorpion.

 

Som du sa, Macabre, å høre Price synge over the rainbow på slutten var prikken over i'en. Sitter her og gliser fra øre til øre. Kongefilm.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Fikk pakke fra Boklubben i dag.

Den inneholdt Gudfaren 1 og 2 + boken.

Har ikke bestilt den, men tror vi fikk den på grunn av noe medlemskap eller noe sånt.

 

Men så kom jeg til å lure på om det er best å lese boken før du ser filmene eller er det det samme?

 

Må selvfølgelig skaffe meg Gudfaren 3 også, men jeg får vente litt med det.

Lenke til kommentar
Fikk pakke fra Boklubben i dag.

Den inneholdt Gudfaren 1 og 2 + boken.

Har ikke bestilt den, men tror vi fikk den på grunn av noe medlemskap eller noe sånt.

 

Men så kom jeg til å lure på om det er best å lese boken før du ser filmene eller er det det samme?

 

Må selvfølgelig skaffe meg Gudfaren 3 også, men jeg får vente litt med det.

8832631[/snapback]

Ikke nødvendig nei. Se filmen først ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...