Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plutselig satt jeg i kinosalen og så på Jurassic World i går. Helt grei popcornfilm, bedre enn 2'ern og 3'ern, men nå synes jeg at produsentene må slutte å gire opp effekter og "epicness", og heller gå for litt mer klassiske suspense-triks. Jeg blir mer dratt inn i situasjoner der hovedrolleinnehaveren hører lyder og må gjemme seg litt fremfor "fete" scener med superCGI og masse bråk..

Jeg hadde samme problemet med Avengers 2 eller hva det nå var, og gjesper meg igjennom spesialeffekt og slow-mo/partikkeleffekthoreri. Zzzz... Flere som har det slik?

Endret av H.A.M.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En liten men god og ikke minst spot on artikkel om moderne CGI: http://www.cracked.com/blog/6-reasons-expensive-films-end-up-with-crappy-special-effects/

Treffer fryktelig godt på sånn ca. alt.

Utrolig bra artikkel og er enig på alle punkter. Det er som om hjernen vår plukker opp de små avvikene i fysikk og fremtoning på CGI ubevisst som gjør at den avfeier det som uvirkelig. Jeg husker godt "Clever girl"-øyeblikket med den snerrende raptoren i buskaset som var mye mer troverdig og overgikk mye av det jeg så i JW i forigårs..

404970_v1.jpg

Endret av H.A.M.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meget god artikkel, ja. Jeg har ingen tro på at man vil gå tilbake til animatronics når det er så mye lettere med CGI, men jeg håper CGI-teknologien utvikler seg mer, slik at det blir mulig å gjengi fysisk tilstedeværelse, masse og vekt på en måte som gjør at det ikke ser så svevende og spøkelsesaktig ut.

Lenke til kommentar

Jurassic World er for meg en type film som jeg enten ser på kino eller ikke i det hele tatt. Det handler om det visuelt spektakulære og ikke intrikate plot eller rørerende karakterutvikling, og da er det viktig å ha størst mulig bilde og best mulig lyd for å sette pris på opplevelsen.

Lenke til kommentar

Jurassic World er for meg en type film som jeg enten ser på kino eller ikke i det hele tatt. Det handler om det visuelt spektakulære og ikke intrikate plot eller rørerende karakterutvikling, og da er det viktig å ha størst mulig bilde og best mulig lyd for å sette pris på opplevelsen.

Stor skjerm hjemme + HI-FI er da like bra som kino på enkelte filmer når man har Blu-Ray (evt. 4K når det blir mer vanlig). Så slipper man bråkete kinogjengere som prater og slafser med godteri.

Kjenner jeg begynner å bli litt lei  av å be folk om å holde kjeft på kino. Alltid noen som prater. Og tier de ikke stille etter at jeg gir de 2-3 hysj så ber jeg de høyt, klart og tydelig om å holde kjeft, så det er ingen tvil. Sistnevnte funker alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...