Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IMDB

Rottentomatoes.com

Forumet, naturligvis.

Popcorn Time (Sortere etter vurdering/popularitet - sistnevnte er dog ikke nødvendigvis en god måte å finne gode filmer på. Du finner derimot raskt nye filmer som akkurat har kommet ut på DVD, som ofte kan være verdt å se.

Lenke til kommentar

Bruker for det meste lister på IMDB (type "50 best kung fu films ever", "my favourite slasher films", "cannibal films" osv.) og div. blogger til å finne et lass av forskjellige titler, og deretter ser jeg på poster, sjanger, årstall, regissør og cast for å finne ut om dette kan være noe for meg. Driter i score og terningkast og leser ikke anmeldelser (før etter jeg har sett filmen). For det meste sjekkes filmer ut pga. poster, sjanger og årstall, og dette funker utrolig nok veldig godt for meg, og jeg bommer svært sjeldent. Ikke alt er fullt så bra som jeg kanskje hadde trodd, men jeg blir sikkert underholdt av 99/100 filmer jeg velger å se alene.

Lenke til kommentar

Som nevnt over; Lister på iCheckMovies og Letterboxd.

Bruker også å sjekke opp hva filmskapere jeg er fan av liker, hvem de er inspirert av osv. F.eks liker man Haneke bør man sjekke ut Bresson. Plukker også opp et par titler fra diverse podkaster (Filmfrelst, Filmspotting)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

600full-buddha%27s-palm-poster.jpg

Så denne filmen i går, og det er lett noe av det sprøeste, mest spinville jeg noen gang har sett. Det er ikke en klar historie i filmen, og den bygger ikke alle de fargefulle, fete karakterne så godt som den kanskje burde, men herregud så fet, underholdende og kul den er. Filmen burde med fordel vært 20-30 minutter lenger for å gi flere av karakterne litt mer kjøtt på kroppen, men bortsett fra det og et nærmest fraværende plot har jeg minimalt å klage på. En jævlig solid 9/10, og en film jeg kommer til å nye mye i fremtiden. Effektene er top notch. Faen så fett! Batshit crazy wuxia-mesterverk!

Tror det kan være greit å ha en grei kjennskap til sjangeren før man kaster seg inn i noe som dette, dog, for dette er rimelig sprøtt.

Endret av Sonny Chiba
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er wuxia?

For folk som ikke har peiling på hva det er så kan det beskrives som kinesisk sword and sorcery, eller bare kinesisk fantasyfilmer, og nyere filmer som Hero, Crouching Tiger, Hidden Dragon og House of Flying Daggers er gode eksempler på hva wuxia kan være, og dette er jo filmer "folk flest" kjenner. Men du har filmer som Dragon Gate Inn og Come Drink With Me som inneholder langt mindre fantasyelementer enn nevnte filmer, og filmer som Swordsman I & II som inneholder langt mer fantasyelementer. Så de tre førstnevnte havner litt midt i mellom disse, men er langt nærmere de eldre filmene som Dragon Gate Inn og Come Drink With Me enn Swordsman I & II. Også har man Bastard Swordsman, Return of Bastard Swordsman og Buddah's Palm som er het spinnville og drar alt veldig mye lengre. Max sprøhet.

Lett blant de (under)sjangerne jeg setter mest pris på. A Touch of Zen, Come Drink With Me, Dragon Gate Inn, Have Sword Will Travel, The One-Armed Swordsman-tilogien, Sworddsman I & II, Hero, Crouching Tiger, Hidden Dragon, Last Hurrah for Chivalry, The Magic Blade, Intimate Confessions Of A Chinese Courtesan, Master of the Flying Guillotine og The Avenging Eagle er nok inne på min all-time topp 50. Sånn ca. i hvertfall.

Og i dag tidlig så jeg denne:

holy-flame-of-the-martial-world-affiche_

Holy Flame of the Martial World

Mer wuxia-galskap. Ikke fullt så sprø som Buddah's Palm, men likefullt veldig sprø og den tar veldig av mot slutten av filmen. Og selvfølgelig dødsfete effekter med masse sprøhet. Sjarmerende og tøft, og ikke minst jævlig bra!

tumblr_ni93hvprbz1u85shpo1_500.gif

Endret av Sonny Chiba
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jadda! Joachim Trier til hovedprogrammet i Cannes med «Louder than Bombs»!

Dette er første gang en norsk regissør er nominert til Gullpalmen siden Liv Ullmann deltok i Cannes med Trolösa i 2000.

Veldig tøft program i år:

• Dheepan (Jacques Audiard)
  • Marguerite et Julien (Valérie Donzelli)
  • La loi du marché (Stéphane Brizé)
  • Il racconto dei racconti (Matteo Garrone)
  • Carol (Todd Haynes)
  • The Assassin (Hou Hsiao-Hsien)
  • Mountains May Depart (Jia Zhang-Ke)
  • Our Little Sister (Hirokazu Koreeda)
  • Macbeth (Justin Kurzel)
  • The Lobster (Yorgos Lanthimos)
  • Mia Madre (Nanni Moretti)
  • Mon Roi (Maïwenn)
  • Saul Fia (László Nemes)
  • Youth (Paolo Sorrentino)
  • Louder Than Bombs (Joachim Trier)
  • The Sea of Trees (Gus Van Sant)
  • Sicario (Denis Villeneuve)
Endret av MKej
Lenke til kommentar

Det er vel og bra at folk har forskjellig smak, Sonny Chiba! All ære for de som har det, og står for det.. :) Smak skal være forskjellig!

Jeg likte godt Crouching Tiger, Hidden Dragon selv (selv om det ble litt mye "flyving" for meg), men jeg sliter utrolig mye med å skjønne fascinasjonen med filmene hvor det "tar helt av", som i de klippene du viste..  For meg ser det bare så utrolig dumt og dårlig ut, og ser for meg at målgruppen må være 4 til 8 år gamle kinesiske unger! :p hehe..

No disrespect, og alt det der.. :)

Du snakker så varmt og helhjertet om de filmene at jeg faktisk av og til ha lurt på å teste dem ut..

• Liker 1
Lenke til kommentar

• Dheepan (Jacques Audiard)
  • Marguerite et Julien (Valérie Donzelli)
  • La loi du marché (Stéphane Brizé)
  • Il racconto dei racconti (Matteo Garrone)
  • Carol (Todd Haynes)
  • The Assassin (Hou Hsiao-Hsien)
  • Mountains May Depart (Jia Zhang-Ke)
  • Our Little Sister (Hirokazu Koreeda)
  • Macbeth (Justin Kurzel)
  • The Lobster (Yorgos Lanthimos)
  • Mia Madre (Nanni Moretti)
  • Mon Roi (Maïwenn)
  • Saul Fia (László Nemes)
  • Youth (Paolo Sorrentino)
  • Louder Than Bombs (Joachim Trier)
  • The Sea of Trees (Gus Van Sant)

Mye jeg ser fram til av disse og. MacBeth og Sea of Trees spesielt.

Var litt skuffet over Van Sant sin forrige med Promised Land, men Sea of Trees med McConaughey og Watanabe ser mye bedre ut av de par bildene som har dukket opp. Mer interessant plott også.

Litt morsom at Justin Kruzel etter MacBeth skal følge opp med Assasins Creed-filmen, med Michael Fassbender og Marion Cotillard også i hovedrollene.

Lenke til kommentar

Det er vel og bra at folk har forskjellig smak, Sonny Chiba! All ære for de som har det, og står for det.. :) Smak skal være forskjellig!

Jeg likte godt Crouching Tiger, Hidden Dragon selv (selv om det ble litt mye "flyving" for meg), men jeg sliter utrolig mye med å skjønne fascinasjonen med filmene hvor det "tar helt av", som i de klippene du viste..  For meg ser det bare så utrolig dumt og dårlig ut, og ser for meg at målgruppen må være 4 til 8 år gamle kinesiske unger! :p hehe..

No disrespect, og alt det der.. :)

Du snakker så varmt og helhjertet om de filmene at jeg faktisk av og til ha lurt på å teste dem ut..

Hvis du ikke har noe mot eldre filmer, så er kanskje en del av de enda mer i din gate da de kom før vairer ble tatt i bruk, så du får ikke servert den typen flyving. Men det var en del trampolinebruk, så det er til tider en del hopping og saltoer og greier, men det er ikke overdrevent mye av det. Men det er jo fantasyfilmer, og det forsterker jo fantasyfeelingen i filmene. Og både saltoer og høye hopp er tøft. Anbefaler da spesielt King Hu-klassikerne Come Drink with Me, Dragon Gate Inn og A Touch of Zen, som alle er fra før "wire-fu" ble en ting.

Og jeg mener helt seriøst at A Touch of Zen, eller den bittelitt svakere Come Drink with Me for den saks skyld, burde være av interesse for alle med interesse for både god og klassisk film, så lenge de ikke har noen problemer med litt eldre filmer. Jeg setter disse filmene helt der oppe med det beste fra Kurosawa, Hitchcock, Bergman og flere. Magiske greier.

Og jeg har selvfølgelig full forståelse for at de drøyeste filmene innen sjangere ikke er for folk flest, men det gjelder jo alle sjangere. Er ikke akkurat få som mener at f.eks Star Wars IV-VI, Forbidden Planet eller Tron ser utrolig dumt og dårlig ut au, og jeg kan for all del skjønne hvorfor, men jeg digger de og effektene er jo helt latterlig kule i mine øyne. Men for mange ser det selvfølgelig kjempedumt ut, og det er johelt fair.

Og jeg ville nok ikke hoppet rett på de om jeg var deg, for akkurat de er for spesielt interesserte. Men det kan vel kanskje være interessant nok, det? Heh.

Lenke til kommentar

Buddha's Palm så latterlig fet ut, hvor fikk du tak i den?

MyDuckIsDead er min portal til "obskur" film, men den og en rekke andre kremfilmer fra Shaw Brothers har blitt gitt ut på DVD av Celestial Pictures over de siste 15 åra eller noe og burde være greie å finne. Finner'n helt sikkert på YesAsia eller noe sånt hvis du er interessert i en fysisk kopi.

Lenke til kommentar

• ..

Mye jeg ser fram til av disse og. MacBeth og Sea of Trees spesielt.

Var litt skuffet over Van Sant sin forrige med Promised Land, men Sea of Trees med McConaughey og Watanabe ser mye bedre ut av de par bildene som har dukket opp. Mer interessant plott også.

Litt morsom at Justin Kruzel etter MacBeth skal følge opp med Assasins Creed-filmen, med Michael Fassbender og Marion Cotillard også i hovedrollene.

Ser mest fram til disse:

Youth av Paolo Sorrentino - En av mine favoritt regissører. Har et helt herlig visuelt filmspråk, som han viste med mesterverket The Great Beauty. Forventningene til hans nest film er mildt sagt høy, spesielt med dette castet: Rachel Weisz, Michael Caine, Jane Fonda, Paul Dano, Harvey Keitel

Our Little Sister av Hirokazu Koreeda - Lager bestandig nydelige hjerteskjærende filmer, har ikke laget én svak film i mine øyner. 

Dheepan av Jacques Audiard - Har virkelig blitt en av de beste franske regissørene de siste årene. De to siste filmene hans; Rust and bone og A Prophet var begge strålende. Spesielt sistnevnte som kanskje er den beste europeiske fengsel/gangster filmen så langt i dette århundret.

Sicario av Denis Villeneuve - Denne er vist også i hovedprogrammet. Også en filmskaper som bare kommer med solide filmer. Er kanskje mest kjent for den kritikerroste filmen; Prisoners. Enemy med Jake Gyllenhaal synes jeg var en fascinerende film som kom samme året. Har igjen fått med seg legenden Roger Deakins på foto

Endret av MKej
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...