Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

The Winter Solider er en stor grunn til *wink wink* sin suksess. Så virkelig ikke så unødvendig å ta med han, spesielt når de gjorde det uten et par karakterer fra tegneserien slik Ed Brukbaker sin tegneserie er som var kildematerialet til filmen. De kunne kanskje brukt han mindre enn de gjorde, det synes jeg (spesielt ettersom skuespilleren bak karakteren har en kontrakt på så mange flere filmer nå).

Angående Boyhood i Oslo så kommer Cinemateket til å vise filmen i dagene framover.

Tider og sånt her: http://www.cinemateket.no/130274/boyhood

Endret av Maury
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mer Japansk exploitation:

School of the Holy Beast
Feiende flott nunsploitation og en god introduksjon til en side av pinky violence, for de som ikke er kjent med "sjangeren". Ikke at den er i nærheten av det beste Japan kom med av exploitation-film på 70-tallet, men den er sexy, sleazy og litt voldelig, noe som er viktig for pinky violence, i tillegg til å være usedvanlig lekker å se på, noe som er filmens sterke siden. Plottet er noe man har sett tusen ganger før, men visuelt er den en fryd for øynene. Yumi Takigawa er også jævlig bra!

Sister Street Fighter

The Streetfighter var såpass populær at den fikk en spin-off med Etsuko Shihomi i hovedrollen. Etsuko Shihomi var med i Sonny Chibas JAC (Japan Action Club), og det var vel han som skaffet henne rollen som Sister Street Fighter. Etsuko Shihomi er jævlig badass og dyktig, og det hun mangler i form av skuespillertalent tar hun igjen på generel tøffhet. Filmen er litt svakere enn Return of the Street Fighter, men om du liker martial arts-filmer er jo dette et must. 85 minutter med non-stop karate-o-rama. Og Sonny Chiba har en liten rolle. Han spiller en annen karakter enn han gjorde i The Streetfighter, men Sonny Chiba er Sonny Chiba, og Sonny Chiba er alltid helt hinsides.

Sister Street Fighter: Hanging by a Thread

Mer eller mindre en forbedret versjon av Sister Street Fighter. Det er i stor grad det samme gamle, men med fetere badguys og mer blod, og det gjør denne filmen til en fetere film en den første.

The Razor: Sword of Justice

Den alltid så overlegent fantastiske Shintaro Katsu, best kjent for sin rolle som Zatoichi i totalt 26 filmer og 100 episoder i TV-serien, spiller Hanzo the Razor som er basert å magaen av Kazuo Koike, best kjent for Lone Wolf & Cub (som også har blitt filmatisert. Seks filmer med Tomisaburo Wakayama, Shintaro Katsus bror, i hovedrollen. Enda bedre enn Hanzo the Razor!).

Hanzo er en detektiv i edoperioden som hater korrupsjon og som er like godt kjent fo sitt store elskovskaft (som han med jevne mellomrom banker og helt klart kan å bruke!!!) og flotte "tortur", som sine sverd- og slosskunster. Smart, røff og overdrevent tøff, det er Hanzo the Razor, det. Masse vold, blod og utmerket humor. Til tider veldig flott visuelt. Men den svakeste i trologien.

Hanzo the Razor: The Snare

Det er egentlig bare enda mer av det samme her, men absolutt alt er bedre gjennomført her. Jævlig mye bedre, faktisk. Historien er bedre, volden og blodspruten er bedre, kinematografien er på et helt annet nivå, den er enda mer stilfull og det er mye mer spennende. Enda mer sleazy au, noe som er positivt. Helt topp! Den soleklart beste av de tre.

Hanzo the Razor: Who's Got the Gold?

Et lite hakk bedre enn Sword of Justice, og to hakk dårligere enn The Snare. Ikke noen veldig stor forskjell fra de to andre. Streitere enn den første, ikke fullt så stilfull, dramatisk og blodig som den ande. Men jævlig bra!

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: Shintaro Katsu er blant tidenes herligste skuespillere.

hanzo-fighting.jpg

hanzo-suicide.jpg

hanzo06.jpg

hanzo-beatboard.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så akkurat Bringing Godzilla Down to Size: The Art of Japanese Special Effects. Meget god dokumentar med masse flotte intervjuer og info om det meste som har med Godzilla og gjøre.

Godzilla-actors.jpg

Tsutomu Kitagawa (1999-2004), Haruo Nakajima (1954-1972) og Kenpachiro Satsuma (1984-1995), de tre som har spilt Godzilla gjennom et gigantisk lass av filmer, samt andre monstre.

Lenke til kommentar
Two major issues surround this release. Disc 1 presents the 165-minute cut seen in theaters in 1987, while Disc 2 offers the television version (which is 53 minutes longer). In a statement on the Criterion blog, the DVD's producer, Kim Hendrickson, corrects the assumption that the TV version is the "director's cut" (as it has been promoted on the previous Artisan DVD) and shares a correspondence with the director in which he admits to finding the longer cut "not much different from the other one, just a little more boring." The TV version was originally completed to fulfill a contractual obligation, but Bertolucci has always considered the theatrical release as definitive. Evaluating the two versions side by side, though, reveals what several critics (including myself) have felt: that the longer cut is the richer experience. While it doesn't add much in terms of narrative (except for additional prison scenes and one minor character) or historical depth, it smoothes out many of the transitions that seem jerky in the theatrical version, and makes certain scenes more resonant simply by extending them

.

Endret av MKej
Lenke til kommentar

Expendables 3 var klartdårligste filmen i franchiset så langt. For mye fokus på nye folka som kanskje ikke var de verste folk, men ikke de jeg dro for å se filmen for. Heldigvis var Antonio Banderas et godt tillegg, men med ca. bare halvparten av filmen med gamle gjengen i fokus var for mye Deleteables og for lite Expendables. Skulle ønske at Terry Crews også var mye mer med, men de skrev inn hans grunn til å være borte fra store deler av filmen fordi han drev med en TV-serie under innspillingen (Brooklyn Nine-Nine som han er morsom i).

Lenke til kommentar

Enig. Den var fortsatt underholdende riktignok, men ikke på nivå med de tidligere. Toeren er høydepunktet så langt for min del.

Det store problemet er at man i en film der konseptet bygger på at castingen består av avdankede actionhelter fra 80-tallet introduserer nye og ukjente ansikter. Det undergraver hele poenget med Expendables. Nå finnes det faktisk en "ny" generasjon av actionhelter, folk som Mark Wahlberg og Matt Damon, så hvis poenget er å vise at "de gamle er fortsatt best" ville det gitt mer mening å hente inn noen av disse. Jeg gjorde en bakgrunnssjekk på alle de nye og alle utenom Kellan Lutz/Smilee er hentet fra MMA/UFC og har nesten ingen filmerfaring.

Ellers synes jeg man brukte altfor lite tid på å bygge opp Gibson/Stonebanks som skurk. Ok, så han er en krigsprofitør som kaster bort penger på dyre malerier for å imponere damer, men det holder liksom ikke for at jeg skal hate fyren. Her har toeren igjen en fordel, siden Van Damme er så lett å mislike.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Synes Gibson sin karakter fungerte nok, synes ikke skurkene har vært så spennende selv om det var JCV eller David Zayas/Eric Roberts når det kommer til Expendables.

Det kanskje mest positive med Expendables 3 var at jeg fikk lyst til å se Wesley Snipes i noe igjen etter filmen. Trodde virkelig ikke jeg skulle like rollen hans så godt som jeg gjorde. Han var egentlig ment å være den originale Hale Ceasar (Terry Crews), men så var Snipes i fengsel under innspillingen av den første filmen så Crews ble casta i rollen ment for Snipes. Crews er best, men Snipes fungerte så-så som en erstatter. Kunne fint ha hatt Snipes som en erstatter for Jet Li, som ikke ser ut til å være tilgjengelig for en full rolle i filmene lengre hvis det blir noen flere.

Lenke til kommentar

tumblr_mzcwvwy7y41rovfcgo1_1280.jpg

Fra Corman's World: Exploits of a Hollywood Rebel

Jeg så denne i går og den er lett blant det beste jeg har sett av dokumentarer. Den er ganske streit og rett frem, men det er en rimelig rørende sak og intervjuene er angt bedre enn hva de pleier å være. Jeg synes egentlig at Roger Corman aldri har fått den anerkjennelsen han egentlig fortjener. Han har vært involvert i ymse både som regissør og produsent, men han har jaggu meg vært involvert i mye bra au, både som regissør, produsent og mentor. Alle burde bruke tiden sin på å hylle geniet som er Roger Corman.

Legger med den godbiten her au:

https://www.youtube.com/watch?v=KM_5ADk_CfI

Roger's completely unique. One can never expect anyone else to be doing what Roger's doing. Roger's a genius, like the archvillains in the Superman and Batman comic-books. He's a genius who's got his own thing, he's got like a criminal mind. Roger has a very special mind. He's not the regular thing, he's not like a philosopher or a businessman, or any of those things, he's a mad scientist!

-David Carradine

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...