Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg tipper jeg er den på forumet som har flest filmer jeg ikke har sett. Da teller selvsagt ikke autistene som har brukt flere BNP på filmer.

post-24892-1180557310_thumb.gif Har en snikende følelse at det der var ment å utelukke _crs_, Manx og meg. post-24892-1180557310_thumb.gif

Ja, det er en fornærmelse, ikke sant? *daske wh1te i fjeset med en hanske* Det blir duell i morgen tidlig kl. 8.

8744523[/snapback]

Vi dasker da ikke med hansker vi, vi dasker med dvder vi ikke har sett og jeg har denne liggende ennå :devil:

51pymutmeklss500hq1.jpg

8745972[/snapback]

Ha, fikk den i dag jeg, så nå kan vi ha en duell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke sammenlikne Thomas Newmans filmmusikk med Beethoven og Mozart, eller andre klassiske komponister. Filmmusikk har så mange begrensniger. Musikken blir også som oftest ganske kjedelig i lengden hvis man hører på musikken uten filmen den hører sammen med.

Det handler selvsagt om preferanser, men slike kommentarer som du [LunarPoet] kommer med her minner mest om uvitenhet. Det skal litt til å avskrive et par av tidenes største komponister til fordel for en prisbelønnet filmmusikkskaper. Jeg sier ikke at Thomas Newman ikke er flink, men du burde kanskje høre litt av Mozarts utrolige samling av forskjellige verker. Fra et objektivt ståsted må nok de fleste innrømme at Mozart og Beethoven er blant tidenes komponister.

Det kan være at jeg misforstår deg litt nå. Men påstanden din virker litt vel bastant. Og selv om filmer som The Shawshank Redemption og The Green Mile kan takke Newman for mye av at de er så gode (filmmusikk kan gjøre store forskjeller), så er det ikke noe jeg hadde giddet å sette meg ned og høre uten filmene...Mozart og Beethoven derimot.

Thomas Newman er en god filmmusikkskaper, men det gir i alle fall ikke meg godt nok grunnlag for sammenlikning med Mozart og Beethoven. Men en ting er sikkert: Mozart og Beethoven var svært gode komponister.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
og musikken er laget av samme komponist, som er en av tidenes beste; Thomas Newman.

QFT! Kunne ikke brydd meg mindre om Harvard utdannede jævler som sier at Mozart og Beethoven er verdens beste komponister. Thomas Newman eier dem LETT! Alle som hørere American Beauty, Road to Perdition, Finding Nemo, The Shawshank Redemtion, The Green Mile etc soundtracket MÅ akseptere Thomas Newman som en av tidenes beste komponsiter uansett!

8762731[/snapback]

Har du ikke lært å ikke dra slike konklusjoner "under the influence", Morten?

Lenke til kommentar
Alle som hørere American Beauty, Road to Perdition, Finding Nemo, The Shawshank Redemtion, The Green Mile etc soundtracket MÅ akseptere Thomas Newman som en av tidenes beste komponsiter uansett!

8762731[/snapback]

Ennio Morricone?

Lenke til kommentar

Ennio Morricones filmmusikk til 'The Good, the Bad and the Ugly' er i min mening et av tidenes beste soundtrack. Filmen i seg selv er en av yndlingsfilmene mine. Men da jeg en gang så filmen med ganske dårlig lyd gikk det opp for meg hvor viktig musikken er for stemningen i filmen. Sergio Leones metoder kan få filmen til å virke litt for langdryg for noen, men kombinert med Morricones musikk blir det utrolig bra. Bare tenk på den avgjørende pistolduellen. Oppbygningen her er fantastisk.

I tillegg har soudtracket spor som faktisk står ganske bra alene også. Hovedtemaet er, som du nevner, utrolig bra. Må også nevne 'The Ecstasy of Gold' og musikken til den nevnte pistolduellen.

Jeg setter en knapp på Morricone :---)

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at både Mozart og Beethovens musikk og mye annen musikk som ble laget før forrige århundre har en tendens til å bli altfor pompøs og kald når det gjelder stemning. Thomas Newman, Michael Giacchino f. eks. er to komponister som lager musikk som jeg personlig blir mye mer beveget av enn Mozart og Beethoven, som virker mer overfladiske i forhold. Spesielt Mozart orker jeg nesten aldri å høre en hel låt av.

Min komponistliste er mer sånn:

1. Michael Giacchino.

2. Thomas Newman.

3. Danny Elfman.

4. John Williams.

5. Pyotr Ilyich Tchaikovskij.

Lenke til kommentar

Problemet med filmmusikk, er som Julenissen nevnte, man får ikke utnyttet det til sitt fulle, fordi det er laget for å passe til en film. Jeg lot faren min høre temaet fra Requiem for a Dream, en melodi som jeg synes er nydelig. Han hadde ikke sett filmen, og sa at han følte at han ventet på at det skulle komme noe mer hele tiden. Jeg hadde en annen oppfatning om det, fordi jeg har sett filmen. Filmmusikk er en artig sjanger, fordi det er laget for å passe til en film, ikke for å bli hørt på uten bilder.

Thrusthamster, jeg er veldig enig med deg. (God) filmmusikk har en stemning som Mozart & friends ikke klarer. Man merker det gjerne også med Grieg, musikken hans til Peer Gynt er mye mer stemningsfull enn de andre melodiene, etter min mening.

Giacchino, Klaus Badelt og Clint Mansell er mine favoritter.

Endret av Fisker
Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at både Mozart og Beethovens musikk og mye annen musikk som ble laget før forrige århundre har en tendens til å bli altfor pompøs og kald når det gjelder stemning. Thomas Newman, Michael Giacchino f. eks. er to komponister som lager musikk som jeg personlig blir mye mer beveget av enn Mozart og Beethoven, som virker mer overfladiske i forhold. Spesielt Mozart orker jeg nesten aldri å høre en hel låt av.

Min komponistliste er mer sånn:

1. Michael Giacchino.

2. Thomas Newman.

3. Danny Elfman.

4. John Williams.

5. Pyotr Ilyich Tchaikovskij.

8765647[/snapback]

Hvis du hadde gått enda et hundreår tilbake i tiden hadde nok påstanden din gitt litt mer mening. Musikkhistorisk sett er både nevnte Grieg og Tsjaikosvkij i romantikken -- hvor man søkte etter å frembringe følelser. Mozart hører derimot til i wienerklassisismen, Beethoven regnes som en slags mellomting mellom romantikken og wienerklassisismen.

Man må merke seg at mye fra romantikken har overlevd i en del filmmusikk (som i stor grad er der for å skape stemning).

Og jeg må virkelig si at hvis man først skal sammenlikne Tsjaikovskij med en gjeng filmmusikkkomponister, så når de han ikke til knærne. :) Filmmusikk er i nesten alle tilfeller for platt og statisk for å kunne nå opp det meste av de mest kjente komponistenes verker. Sammen med den tilhørende filmen blir det selvsagt annerledes. Men jeg stiller meg spørrende til hvor stemningsfull det meste av musikken blir uten å ha sett filmen.

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...