Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg så nettopp Sex, Lies and Videotape på SvenskTV1, og den var veldig bra. Den hadde en spesiell stemning som minnet litt om American Beauty, en slags stille melankoli som understreket alt det dype psykologiske som filmen handlet om. Og den prøvde aldri å forklare hvorfor karakterene var som de var heller, det er noe man må finne ut selv ved å høre på det de sier. Veldig bra, og veldig realistisk film.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Eldre filmer preges av trege starter og folk i dag er vant til TV-estetikken: Dvs at filmer og TV-serier må ha et actionfylt anslag eller begynne in medias res for å fange interessen til seeren. Informasjonsalderen forfekter en stadig større og større hastighet på informasjonsutveksling og dette smitter i aller høyeste grad over på media som film og TV.

8710507[/snapback]

 

Uenig. De aller fleste filmer i dag blir laget med tanke på kino og hvor mange går egentlig fra en kinofilm etter 10 minutter?

Lenke til kommentar
The Departed er fjorårets største gjesp!

8710683[/snapback]

What? EMENESIS VAR TEIT!

 

Neida. Men hva var det du ikke likte med den?

8710847[/snapback]

Jeg klarte dessverre ikke å unngå å høre alle lovordene og hyllestene til denne filmen og jeg gikk inn i kinosalen vel vitende om at dette burde være bra, ellers...

 

Kjedelig historie som ikke griper meg på noen plan. Ikke er det noe tema å gripe fatt i heller. Alt er gjort i en såpass flinkisstil at det hele bare blir for bra, filmen faller på sin egen perfeksjon og blir døll.

 

Eldre filmer preges av trege starter og folk i dag er vant til TV-estetikken: Dvs at filmer og TV-serier må ha et actionfylt anslag eller begynne in medias res for å fange interessen til seeren. Informasjonsalderen forfekter en stadig større og større hastighet på informasjonsutveksling og dette smitter i aller høyeste grad over på media som film og TV.

8710507[/snapback]

 

Uenig. De aller fleste filmer i dag blir laget med tanke på kino og hvor mange går egentlig fra en kinofilm etter 10 minutter?

8710888[/snapback]

Publikum forlater ikke salen nettopp fordi filmene har blitt tilpasset informasjonsalderen og TV-estetikken, som sagt :shrug:

Lenke til kommentar
Jeg klarte dessverre ikke å unngå å høre alle lovordene og hyllestene til denne filmen og jeg gikk inn i kinosalen vel vitende om at dette burde være bra, ellers...

 

Kjedelig historie som ikke griper meg på noen plan. Ikke er det noe tema å gripe fatt i heller. Alt er gjort i en såpass flinkisstil at det hele bare blir for bra, filmen faller på sin egen perfeksjon og blir døll.

8710910[/snapback]

Med andre ord, du er bare sjalu?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Publikum forlater ikke salen nettopp fordi filmene har blitt tilpasset informasjonsalderen og TV-estetikken, som sagt :shrug:

8710910[/snapback]

 

Med mindre de 10 første minuttene av en kinofilm består av vold og/eller sex på det aller groveste, kan du banne på at folk blir i setene sine, uansett hvor treig begynnelsen måtte være.

Lenke til kommentar
Publikum forlater ikke salen nettopp fordi filmene har blitt tilpasset informasjonsalderen og TV-estetikken, som sagt :shrug:

8710910[/snapback]

 

Med mindre de 10 første minuttene av en kinofilm består av vold og/eller sex på det aller groveste, kan du banne på at folk blir i setene sine, uansett hvor treig begynnelsen måtte være.

8710946[/snapback]

 

Ja vi er vel bare glad i pengene våre her i Norge. :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Publikum forlater ikke salen nettopp fordi filmene har blitt tilpasset informasjonsalderen og TV-estetikken, som sagt :shrug:

8710910[/snapback]

 

Med mindre de 10 første minuttene av en kinofilm består av vold og/eller sex på det aller groveste, kan du banne på at folk blir i setene sine, uansett hvor treig begynnelsen måtte være.

8710946[/snapback]

 

Ja vi er vel bare glad i pengene våre her i Norge. :wee:

8710957[/snapback]

 

Så fattige vi er, så må vi nesten få valuta for de få kronene vi har å rutte med...

Lenke til kommentar
Med mindre de 10 første minuttene av en kinofilm består av vold og/eller sex på det aller groveste, kan du banne på at folk blir i setene sine, uansett hvor treig begynnelsen måtte være.

8710946[/snapback]

De hadde ikke blitt det om filmene ikke hadde fulgt tiden. Hadde de lagd "woman weepies", kan du banne på at INGEN hadde giddet å komme engang. Dette må du lese om i filmvitenskapemnet "Filmen i fjernsynsalderen", LOL

 

Med andre ord, du er bare sjalu?

8710938[/snapback]

Nei. En stillegående Haneke-film foran The Departed anytime.

Lenke til kommentar
Uenig. De aller fleste filmer i dag blir laget med tanke på kino og hvor mange går egentlig fra en kinofilm etter 10 minutter?

8710888[/snapback]

Tja, hvis man kjøper seg en bok om hvordan man skal skrive et filmmanus eller går på et kurs som baserer seg på indiefilmer, så får man beskjed om å introdusere både en vending og et visuellt varemerke i løpet av de første linjene av manuset, også fortsette med en vending eller at noe interessant skjer hver 10. minutt, på grunn av reklamepauser på TV osv. Det er vel fra salg av rettigheter, DVDer osv. at de fleste filmer tjener penger nå for tida.

Lenke til kommentar

The Fountain kan vel ikke akkurat sies å være en film som er "tilpasset informasjonsalderen og TV-estetikken".

 

Uhm, når jeg tenker meg om så var det 10 stykker i kinosalen. Jaja /care, dette blir kanskje det beste filmåret i mitt 22 år lange liv.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvem denne familien representerer. Jeg kjenner ingen som kun liker blockbustere. De aller fleste jeg kjenner har minst en hylle full av asiatiske og europeiske rariteter. Selv mor og far setter pris på filmer fra filmskapere som Miike, Tykwer og del Toro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Uenig. De aller fleste filmer i dag blir laget med tanke på kino og hvor mange går egentlig fra en kinofilm etter 10 minutter?

8710888[/snapback]

Tja, hvis man kjøper seg en bok om hvordan man skal skrive et filmmanus eller går på et kurs som baserer seg på indiefilmer, så får man beskjed om å introdusere både en vending og et visuellt varemerke i løpet av de første linjene av manuset, også fortsette med en vending eller at noe interessant skjer hver 10. minutt, på grunn av reklamepauser på TV osv. Det er vel fra salg av rettigheter, DVDer osv. at de fleste filmer tjener penger nå for tida.

8710994[/snapback]

 

Man skal skrive filmmanus på en slik måte fordi det er slik man får gode filmer. Det finnes selvsagt mange unntak, men de lar vi de virkelige talentene ta seg av. Jeg ser forresten for meg P.T. Anderson lage en film som står stikk i strid med det der.

Lenke til kommentar

Jeg så nettop "One flew over the cuckoo's nest" ( for første gang ) Usikker på hvordan gjøk staves på engelflesk xD Hehe. Flere enn meg som fikk klump i halsen da

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
juicy fruit indianeren ( chief Bromden) rømte etter å ha puta Randle ? :cry:

Sykt bra film. 10/10 :w00t:

Sorry tenkte ikke på det. Håper du har sett den.

Endret av Moff
Lenke til kommentar
Man skal skrive filmmanus på en slik måte fordi det er slik man får gode filmer. Det finnes selvsagt mange unntak, men de lar vi de virkelige talentene ta seg av. Jeg ser forresten for meg P.T. Anderson lage en film som står stikk i strid med det der.

8711387[/snapback]

Såklart, den strategien er jo en del av Hollywood-formelen, så det er vel mer mainstreamfilmer som bruker den, men det betyr jo om at de prøver å lage filmer som vekker interessen til folk uansett om filmen skal på kino eller ikke. Det er jo veldig mulig å lage en film bra med en annen metode/strategi, men problemet blir jo at folk kanskje ikke orker å se på filmen lenge nok til å skjønne det.

Det vitner jo om at kanskje kinogjengere og filmseere trenger mer stimuli nå enn på Rear Window sin tid.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...