Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Kan godt være det tekniske i de nye filmene er mer "teknisk krevende" (Til og med for sin tid). ikke vet jeg. Men det ser så utrolig juks ut på en unaturlig, plastisk og kjempekjedelig måte. Det eksisterer ikke sjarm i de effektene. I motsettning til de originale filmene som er nydelige. Looken, dukkene, miniatyrene, settene osv. Alt er awesome.

 

Ikke minst fremstår Star Wars universet som mere "dirty" og troverdig i de gamle filmene. Nå foregår jo disse i hver sin epoke, som om det er noe av meningen at de nyere filmene skal prøve å fremheve Republikkens storhet ved å vere så strøkent og clean, det vet jeg ikke. Men kan være noe av tanken bak det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan godt være det tekniske i de nye filmene er mer "teknisk krevende" (Til og med for sin tid). ikke vet jeg. Men det ser så utrolig juks ut på en unaturlig, plastisk og kjempekjedelig måte. Det eksisterer ikke sjarm i de effektene. I motsettning til de originale filmene som er nydelige. Looken, dukkene, miniatyrene, settene osv. Alt er awesome.

 

Det er nettop det jeg (som stor fan av star wars universet) er så redd for. Etter tre forsøk med vel så store budsjett på de siste filmene føler jeg at det liksom ikke er noen sjanse. Star wars er dømt uansett hvordan man vrir og vender på det. Disney har èn sjanse til å få det til å funke, ellers vil jeg miste troverdigheten til franchisen for alltid. Det er slik jeg ser det. Og sjansen for at de skal gå den lange rette, nei den er meget liten vil jeg tro. Det er på en måte bygd seg opp en bondementalitet. Etter årevis med star wars misbruk er det vel nesten ingen som tror eller har det håpet lenger. Vi får vente å se, har en liten tro på KOTOR, og da kan det enda bli bra igjen.

Lenke til kommentar

Kan godt være det tekniske i de nye filmene er mer "teknisk krevende" (Til og med for sin tid). ikke vet jeg. Men det ser så utrolig juks ut på en unaturlig, plastisk og kjempekjedelig måte. Det eksisterer ikke sjarm i de effektene. I motsettning til de originale filmene som er nydelige. Looken, dukkene, miniatyrene, settene osv. Alt er awesome.

 

Fullstendig enig med deg her, men poenget mitt var mer på at det er mye arbeid som skulle til for å skape så mange digitale karakterer og mye mer. Industrial Light & Magic har brakt fram mange milepæler og er en av de beste selskapene (sammen med Weta) på dette feltet. Men de gjør jo bare jobben. At det ikke eksisterer sjarm i det tror jeg ikke nødvendigvis er deres feil, men hva George Lucas vil ha i bildet i sin feil. For han hadde jo det siste ordet uansett. Lydsiden er heller ikke verst synes jeg. Det beste med "Attack of the Clones" er lydeffekten av seismic charges som dukker opp under asteroide-chasen. Og jeg liker noe av John Williams sitt score i "The Phantom Menace".

 

Det samme gjelder forsåvidt "Transformers", som også har samme VFX-selskap. Det tok mye arbeid for å skru sammen hver eneste bolt og skrue inn i hver av robotene. Men Michael Bay vil jo ha filmene sine som, vel, vi vet jo hvordan de alle er. Han bestemmer hvordan han vil ha det, og ILM gjør den store jobben. Optimus Prime f.eks. hadde over 10.000 deler i seg. Det er nesten utrolig hvor mye arbeid som blir gjort for filmer som har så dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Men det er jo ikke bare effektene som gjør filmen i seg selv. Effektene er forsåvidt bra, og de er nødt til å sitte. Men dette er kun en liten del av det store bildet du nå ser for deg her.

 

Selvsagt er jeg klar over det, men det var ikke det jeg mente. Til tross for gode effekter i prequelene, så feiler den hardt på de større elementene. Og det var praktisk talt alt som George Lucas stod bak for. Alt fra valg av skuespillere, manus, regi og andre "kule ideer" han ville finne på. Men jeg vil understreke at i en så stor produksjon som det prequel-trilogien var, så er det mange små grupper med mennesker som gjør en god innsats på andre detaljer. Det har ganske lite å si til syvende og sist, og blir ikke sittende så klart i helhetsinntrykket når karakterer og historie ikke fengsler seeren, men det er fremdeles der.

Lenke til kommentar
Det har ganske lite å si til syvende og sist, og blir ikke sittende så klart i helhetsinntrykket når karakterer og historie ikke fengsler seeren, men det er fremdeles der.

 

Ja, og det vil det forsåvidt være til siste slutt. Poenget er, at det bare er så mye en kan gjøre med en små gruppe mennesker og karakterer. Det er på tide å ekspansere filmuniverset fra de trygge omgivelsene av Darth Vader epoken og se videre ut over horisonten. Det er, som Bytex tidligere påpekte, ett hav av Lore utenfor Darth Vader historien som filmskapperene kan tappe i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Selv Ewan McGregor uttalte at filmene ikke var noe. Prøver å finne intervjuet, men no luck.

 

Forøvrig så har han hintet til at han ønsker å være med videre om det tillater seg.

Så da regner jeg med at han er med for pengenes skyld og muligheten til å signere livstidskontrakt med Disney..

 

Edit: Fant en artikkel om det

"Scottish actor Ewan McGregor regrets filming the Star Wars movies - branding the sci-fi films the worst work he has done."

http://www.breakingn...uqlmh/?from=iol

 

Var forøvrig helt sikker på at jeg hadde sett han si det på kamera..

 

Forpulte dobbeltmoralist , akkurat som den horungen fra 2 and half men......men penga vil de ha , det er sikkert :D

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Viktig å henge med kidza, vett.

 

 

Da er vi enig.

 

Roundtree og Bruce Lee i samme film hadde vært konge......god sjanse for at det kunne hendt på 70-tallet oxo hvis Lee ikke hadde tatt kvelden så brått (Stirling Siliphant jobbet med begge så vidt jeg forstår)

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Black Belt Jones er ikke langt unna Shaft i kulhet. Bare at han sparker og slår mere enn Shaft gjør og er ikke fullt så overdrevet sex machine. Mere Bruce Lee-type. Han driver en karateskole i Harlem og rydder opp i gangster-verdenen i samme farta, med litt hjelp fra sine Black Panther-kompiser. Absolutt en verdig blaxploitation-film der negrene alltid er de kuleste og de hvite er dumme skurker. Jim Kelly spilte forresten også i Enter the Dragon.

 

http://www.youtube.com/watch?v=oWzb_YelxgY

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Haterne glemmer at de selv var bare småunger når det 3 første filmene kom, og ser på dem gjennom et rosa nostalgifilter fra en tid der alt var bra og uskyldig, og de ikke betalte egne regninger eller lagde middagen selv, bare trengte å fokusere på interesser og skolearbeid.

Enig, de nye filmene er dårlige, de gamle er oppskrytt, ihvertfall fra ett historiefortellingsperspektiv. At Lucas som ikke akkurat har noen bra track-record de siste årene ikke driver med det lenger er neppe noe tap.

 

AtW

Lenke til kommentar

Idiotisk? Jeg synes den fungerte ganske greit. Ja, ganske klissete, men det er jo hva hele filmen spiller på.

Er vel egentlig ikke spoiler, men kan legge det i spoiler for sikkerhetsskyld.

 

 

Jeg syns det er ekstremt ødeleggende for en film når de faktisk skal si moralen etterpå. Når de i tillegg gjør det altfor åpenbart med at han forfatteren må forklare likheten med de to historiene blir det enda verre. Og det hjelper ikke at selve moralen er idiotisk (i mine øyne), kan forstå at noen er enig i den moralen, men for min del er jeg veldig uenig.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...