Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Brick er helt ok, jeg ga den 6/10. The Lookout er litt dårligere synes jeg, 5/10 i min bok.

 

Jeg liker egentlig Joseph Gordon-Levitt veldig godt, men er enig i at han har hatt mange kjipe roller også, spesielt i det siste. Har du sett Mysterious Skin og Hesher? Det er de to beste filmene til Gordon-Levitt jeg kan huske på strak arm.

 

Skal sjekke de ut, men Brick virka som en film som burde være midt i blinken for meg, minus JGL selvfølgelig. Var derfor jeg var interessert i den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

synes zooey deschanel er like kjiip

 

Ja, men det er jo ikke noe nytt. Slik har det vært siden jeg først så hun på lerretet. Ingenting kan endre det. Talent er som en lysbryter, slå den på eller av, men når du først har gjort det, kan det aldri, aldri endres.

 

ie det er medfødt.

Lenke til kommentar

Talent er som en lysbryter, slå den på eller av, men når du først har gjort det, kan det aldri, aldri endres.

Bullshit. Så fort du går ut av døra eller møter et annet menneske så spiller du en rolle. Alle har et medfødt skuespillertalent. Det som skiller gode fra dårlige skuespillere er teknikker - og det kan alle, absolutt alle, mestre ved trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del, det kan godt hende at Joseph Gordon-Levitts er en fantastisk skuespiller osv. Problemet er at han aldri greier og overbevise meg om at han er noe annet enn en skuespiller som er leid inn for og gjøre en jobb. Når jeg ser Jackie Brown glemmer jeg at Pam Grier er en skuespiller som gjør bare gjør en jobb, og når jeg glemmer at det er en skuespiller jeg ser på så er jeg overbevist, og det er en god skuespillerprestasjon i mine øyne.

 

I de typen filmer som Joseph Gordon-Levitts spiller i må jeg bli overbevist for at det skal funke, og det blir jeg aldri. Når jeg setter på en women in prison- eller blaxploitationfilm så er ikke det nødvendig, da det ikke er en helt annen type film som ikke trenger gode skuespillere.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, men det er jo ikke noe nytt. Slik har det vært siden jeg først så hun på lerretet. Ingenting kan endre det. Talent er som en lysbryter, slå den på eller av, men når du først har gjort det, kan det aldri, aldri endres.

 

ie det er medfødt.

 

Hvorfor har vi da teater-skoler og skuespiller-teknikker?

 

 

Lenke til kommentar

Hva som gjør en god skuespiller har ofte med smak å gjøre, ja. Jeg holder også en knapp på at en dyktig regissør kan få den kjipeste skuespilleren til å skinne. Bare se hva Spike Jonze fikk ut av Nicolas Cage i Adaptation.

 

Ikke at jeg har snøring på hvordan han jobber, men jeg kan se for meg at Nolan er mer en teknisk regissør enn en skuespillerregissør.

Lenke til kommentar

Til alle som kjenner "Toy Story" ut og inn, hvert eneste shot og alt annet, så anbefaler jeg dere å se dette:

 

http://youtu.be/5G0j_Huv2Fg

 

For et arbeid! Ikke bare å lage hele filmen, men gjenskape hvert eneste shot til punkt og prikke. Fra håndbevegelser til lekene, til plakater, fra kameravinkler til locations, alt er tenkt ut. Dette er den beste videoen jeg noensinne har sett på YouTube og som gav meg så utrolige mange barndomsminner til denne flotte animasjonsfilmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har vi da teater-skoler og skuespiller-teknikker?

 

 

Selv for den mest svorne skuespiller finnes det potensiale til å finpusse aspekter ved sitt skuespill. Medfødt eller ikke medfødt talent betyr ikke nødvendigvis at du ikke har evnen til å gjøre den tingen du har (eller ikke har) talent for. Det betyr ikke nødvendigvis at dersom du har talent for å snakke, dersom toneleiet ditt lyder musikals og godt, at du også er god i kommunikasjon. Det betyr kun at stemmen din lyder godt. På samme måte kan man si dette om f.eks Gordon-Lewitt. Selv om han er på skjermen og ser bra ut, selv om han har på seg stilrene klær og sporter en god sleik, selv om han gjør alle bevegelser riktig... Det betyr ikke at fjeset hans tar seg godt ut på skjermen for det. Når jeg ser i hans øyne som leiemorder, da ser jeg ikke en hardbarska mann som har tatt livet av utallige mann og kvinnfolk. Jeg ser ikke noen profesjonell, kirurgisk drapsmann. Jeg ser ingen person med stor nøysomhet og upåklagelig timing. Jeg føler jeg sitter å ser på er en kar som er på ett sted han ikke vil være, som lurer på når han kan hoppe i lamboen sin og rekke golfklubben, før han skal ta pedikyr og ut på nattklubben. Det er hva jeg mener med talent.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at han ikke har talent, men kanskje han (i dine øyne) er leid inn til feil rolle/feil type film?

 

At enkelte har et talent "medfødt", i den forstand at de ikke har tatt noen utdanning eller blitt trent opp, er det ingen tvil om. Det betyr dog ikke at en som i utgangspunktet har vært elendig, ikke kan bli en fabelaktig skuespiller med trening og innsats.

 

Er mye annet som må klaffe også, annet enn skuespillerprestasjonene, for at en skuespiller skal skinne på lerretet.

Lenke til kommentar

Det betyr ikke at han ikke har talent, men kanskje han (i dine øyne) er leid inn til feil rolle/feil type film?

 

Ja, og du tok poenget mitt, for det er akkurat det jeg mener. Selv om en har talent i å skuespille enkelte karakterer betyr ikke det at man evner å spille på hele spekteret av følelser. Det er derfor man ser enkelte skuespillere gå igjen som bad guys (Gary Oldman er så konge på det btw) og Tobey McGuire i før 50-talls filmer. Det er bare noe med vesenet hans som sier, "se på meg, jeg er fra tiden før jazz ble oppdaget."

 

På samme måte er Bruce Willis alltid god som tøff helt. Han har det snille, men samtidig litt røffe og kantete væremåten. Osv. Det kan sies noe om et hundretalls skuespillere. Alle har sine forte og sine svakheter.

 

Det var det jeg mente med at Lewitt hadde noen kjipe roller. Han gjorde seg f.eks fortreffelig i 50/50, der han passer mer som den følsomme, tenkende typen. Han ser reflektert og smått geeky ut, og det er i sånne roller jeg synes han skinner som best.

Endret av Danek
Lenke til kommentar

Ja da er vi vel litt på samme plan likevel ja. Jeg synes JGL er en ganske kul fyr, så jeg liker å se han på skjermen i de fleste roller, men skal være enig at jeg 'kjøpte' ikke prestasjonen hans som tøffing i Looper selv om det var en fet film og de gjorde en god jobb. Litt for pinglete/ung og spinkel. Han kledde stilen dog.

 

50/50 har jeg ikke hørt om, men den skal definitivt sees. Seth Rogen er tøff!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...