Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det lov å låne filmer på biblioteket men ikke å fildele filmer?

Fordi det er to forskjellige ting? Å låne en film på biblioteket er jo som å låne en film av kammeraten til broren din. Biblioteket har kjøpt filmene og kan låne de ut som de selv vil, akkurat som jeg kan.

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle hva som er så spesielt med Seven Samurai? Må innrømme at jeg ikke ble noe spesielt imponert over noe skuespill, uten at jeg har noe mastergrad på området, og historien fant jeg bare dørgnde kjedelig.. synes alt bare var skikkelig elendig og var sykt glad når filmen var ferdig..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om noen kjøper en film og legger den ut, blir ikke det det samme?

Vel, i praksis, jo. Men i forhold til rettigheter og tillatelser, nei.

Bibloteker har klarert med rettighetsinnhaverene at filmen skal lånes ut, uten inntekter til biblioteket. Slik "vet" rettighetsinnhaverene hva filmen blir brukt til. Piratkopiering derimot, har verken tillatelse eller kontroll.

Men bibliotekene er i en kinkig posisjon når det gjelder rettigheter og ikke minst åndsrett. Hvordan det nå skal løses med utleie av e-bøker er et godt eksempel på hvordan linjene blir nesten visket ut.

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle hva som er så spesielt med Seven Samurai? Må innrømme at jeg ikke ble noe spesielt imponert over noe skuespill, uten at jeg har noe mastergrad på området, og historien fant jeg bare dørgnde kjedelig.. synes alt bare var skikkelig elendig og var sykt glad når filmen var ferdig..

Kanskje du synes det var dårlig skuespill, men nå har det seg slik at det ofte var sånn de spilte i eldre japanske filmer. Virker mer som teater enn film egentlig.

Lenke til kommentar

Akkurat sett min tredje Akira Kurosawa film, Ran! Den synes jeg var skikkelig bra, og ga den en 9-er (av 10). Har også sett Rashômon som jeg har gitt samme karakter, men Seven Samurai ga jeg en 3-er for en tid tilbake -skjønner fortsatt ikke hva den filmen er poulær for, ikke en eneste grunn!

Merkelig, Ran er den av Kurosawa-filmene jeg har sett som jeg liker dårligst og Seven Samurai er den jeg liker best.

Nå er det ganske lenge siden jeg har sett begge to, men jeg synes Ran var litt fjollete og masete, litt for mye av det verste fra Japansk filmkultur kan du si. Kanskje det er fordi den ble laget på 80-tallet... Seven Samurai derimot var mye mer episk og engasjerende.

Dette minner meg om at jeg har sett alt for lite Kurosawa, noen som kan tipse meg om hvilke filmer jeg bør sjekke ut først?

Har sett:

Rashomon (1950) - 7/10

Ikiru (1952) - 7/10

Seven Samurai (1954) - 8/10

Yojimbo (1961) - 7/10

Ran (1985) - 6/10

Lenke til kommentar

Fikk ikke sett The Adventures of Tintin på min lokale kino i fjor da valget sto mellom dub og 3D, og ingen av delene er interessant i det hele tatt. Men i går fikk jeg endelig sett den. Great snakes! Ten thousand thundering typhoons! Billions of blistering barnacles! Herre jesus for en JÆVLIG bra film. Jeg hadde skyhøye forventninger, og de ble innfridd så til de grader. Jeg fikk alt jeg ønsket meg, pluss enda litt mer. Spielgberg har ikke laget en ny karakter av Tintin, noe som ofte skjer i Hollywood, og klarte fint å fange den orginale Tintin-feelingen, og det var gledelig. Tintin er Tintin, en journalist som er på rett sted til rett tid, eventuelt feil sted til feil tid... kommer litt ann på hvordan man ser på det, og det er det. Mer får man ikke vite. Han gjør ikke Tintin til en dyp karakter som mannen i gata føler med eller noe sånt. Captain Haddock er litt nedtonet, men ikke så mye at det ødelegger noe som helst. 80% klassisk Tintin og 20% Raiders of the Lost Ark, action, humor og spenning, og et jævlig bra soundtrack. Alt i alt var dette helt fantastisk!

Endret av Video Girl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...