Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg har spurt om dette før uten å få noe ordentlig svar. Selv om det ikke passer helt inn i denne kategorien, spør jeg likevel her, siden det er relatert til film.

For å kunne leve meg inn i historien liker jeg å vite hvor mye penger det er snakk om. Om noen stjeler $10.000 i en film fra 40-tallet, aner jeg ikke hvor mye det tilsvarer i dag. Er det noen som har en tommelfingerregel på hvor mange ganger dollaren har doblet seg siden 40/60/80-tallet? Jeg gidder ikke ta pause i filmen for å sjekke inflasjonskalkulatorer hele tiden, så om noen veit sånn ca hvordan jeg skal regne det ut raskt i hodet, tar jeg gjerne imot tips.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Bumper denne:

Snapshot fra filmen Repulsion (1965) av Polanski.

post-118492-0-15572400-1350742750_thumb.png

Hvordan har han fått til å filme tekanna uten at kameraet speiler seg? Det zoomes helt inn. I dag er det jo null problem å retusjere bort et kamera, men dette var i '65.

Noen som aner hvordan de får til å speile bildet i tekanna? Har jo sett mange eksempler hvor kameraet er rett bak en person som er foran et speil, og da bruker de gjerne to skuespillere. Det funker jo ikke i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Akkurat sett min tredje Akira Kurosawa film, Ran! Den synes jeg var skikkelig bra, og ga den en 9-er (av 10). Har også sett Rashômon som jeg har gitt samme karakter, men Seven Samurai ga jeg en 3-er for en tid tilbake -skjønner fortsatt ikke hva den filmen er poulær for, ikke en eneste grunn!

Må også få sagt at Das Boot er vel verdt å se, etter diskusjonen her, husker ikke hvilken versjon det var, men ganske sikker på at det var den lengste! :)

Lenke til kommentar

Tomisaburo Wakayama, Toshirô Mifune og Boris Karloff er mine tre favoritter, og disse guttene er etterfulgt av Shintaro Katsu, Meiko Kaji, Kurt Russell, Harrison Ford og Christopher Lee.

Jævlig fett å kose seg ihjel med The Tale of Zatoichi Continues og Zatoichi and the Chest of Gold hvor Shintaro Katsu og Tomisaburo Wakayama spiller mot hverandre. Brødre, og to av tidenes skuespillere, vøtt. Gleder meg so en liten guttunge til Zatoichi and Yojimbo hvor Shintaro Katsu og Toshirô Mifune møtes. Lukter gull!

Endret av Video Girl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...