Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere er klar over at dette er Filmprat, og ikke Filmanbefalinger?

Jeg er spent på Looper som skal sees i kveld. Den har jo fått veldig, veldig gode anmeldelser med 5 stjerner fra Empire, 5 fra Total Film og 4 av 5 fra The Guardian, men det virker likevel som at det er et eller annet ved den som skurrer i traileren.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Spielberg var lovende langt ned på lista. Forest Gump, Schindlers Liste, ET, .

The colour Purple

Burde vært på level 1. Mulig level 2

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar

Kubrick har jo et knippe filmer som "alle" har sett. Føler at han er den mest tilgjengelige og lettest fordøybare av auteurene. Likevel er han nok en av mine favorittregissører. Snedig inndeling av filmnivåene.

Over til noe helt annet: jeg har lagt merke til at bemerkelsesverdig mange filmer har en spilletid på 1:37, 1:52 eller 2:07. Er dette bare tilfeldig, er det hjernen min som spiller meg et puss, eller er det en grunn til det? Kan det være at filmene er klippet ned til akkurat disse lengdene for å passe tv-formatet, da med innlagte reklamepauser?

Edit: Har forøvrig bare hørt om én av regissørene på det dypeste nivået, Stan Brakhage. Jeg likte de første to-tre eksperimentelle kortfilmene hans jeg så, men begynte å gå smålei på nummer ti. Ser nærmest ut som han bare har syrevaska filmrullene, selv om det sikkert ligger masse arbeid bak.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Over til noe helt annet: jeg har lagt merke til at bemerkelsesverdig mange filmer har en spilletid på 1:37, 1:52 eller 2:07. Er dette bare tilfeldig, er det hjernen min som spiller meg et puss, eller er det en grunn til det? Kan det være at filmene er klippet ned til akkurat disse lengdene for å passe tv-formatet, da med innlagte reklamepauser?

Blir vel som pop-industrien, hvor flertallet av sangene er 3m30sek lange, men kan selvfølgelig ligge mye bak.

Lenke til kommentar

Rart at Verhoeven ligger høyere en Spielberg. Sikkert pga gode filmer som Hollow Man og Showgirls.

May start to bore or go over the head of very plebeian viewers, due to either age (black and white) or artiness

Hvor mange ganger har jeg fått hørt det fra folk under en Carpenter, Aronofsky eller Kubrick film...

Lenke til kommentar

Tror jeg har sett rundt 30 Brakhage-filmer, og det er et fåtall av de jeg liker.

http://www.youtube.com/watch?v=QNhjD1Z0jSo

Hvis dette er linja filmene rundt level uendelig ligger på, så styrer jeg greit unna. Skal bli underholdt og muligens sitte med en ettertanke eller to, men ikke bli kvalm.

Trodde jeg var filmkjenner, men ach nein.

Godard på level 4 er vel den høyeste jeg har hørt om, så ligger vel på level 3+ uten at jeg skammer meg av den grunn.

Lenke til kommentar

Hvis dette er linja filmene rundt level uendelig ligger på, så styrer jeg greit unna. Skal bli underholdt og muligens sitte med en ettertanke eller to, men ikke bli kvalm.

Trodde jeg var filmkjenner, men ach nein.

Godard på level 4 er vel den høyeste jeg har hørt om, så ligger vel på level 3+ uten at jeg skammer meg av den grunn.

Level 6 er jo bare full av kortfilmskapere, eksperimentelle artister som også jobber innen andre felt.

Anbefaler folk å sjekke ut level 4 - Eisenstein, Pasolini, Renoir, Jodorowsky, Bunuel, Ozu , og Godard, osv, som du nevner - om man vil dykke litt videre. Det er de klassiske annerkjente europeiske filmskaperne.

No worries.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...