Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fun fact: Den første Harry Potter-boka er så å si direkte plagiat av Astrid Lindgrens Mio, min Mio.

 

Som sikkert er et plagiat av Beowulf igjen. :p

 

 

Det er ganske standard historiefortelling egentlig. Ung protagonist blir revet fra hverdagslivet og må konfronteres gjentatte ganger med det onde og forsøker å bekjempe dette ved hjelp av et par sidekicks med hver sine egenskaper.

 

Ufattelig mange historier følger denne oppskriften, fra oldtidens mytologier til folkeeventyr. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er sagt var Mio, min Mio en av yndlingsfilmene mine da jeg var lita. Lurer på hvordan det hadde vært å se den i dag. Ridder Kato var helt forferdelig skummel husker jeg.

 

Aldri sett. Anbefales? :p

 

 

Forøvrig, jeg så igjen Jakten på Nyresteinen her om dagen, for de som husker den. Artig gjensyn.

Lenke til kommentar

Når det er sagt var Mio, min Mio en av yndlingsfilmene mine da jeg var lita. Lurer på hvordan det hadde vært å se den i dag. Ridder Kato var helt forferdelig skummel husker jeg.

 

Aldri sett. Anbefales? :p

 

 

Forøvrig, jeg så igjen Jakten på Nyresteinen her om dagen, for de som husker den. Artig gjensyn.

 

Vel, mitt sjuårige selv anbefaler den i hvertfall. Jeg vet ikke helt med mitt 21-årige selv, husker svært lite ;)

 

Jakten på Nyresteinen må jeg også ta et gjensyn med snart, den var jo kjempespennende!

Lenke til kommentar

Koste meg med "Jakten på Nyresteinen" selv forleden.

Satt med en tremenning på fanget og så den. Hun var for ung til å ha sett den eller ha noe som helst peiling på film fra 90-tallet, men når jeg er i nærheten, gir hun beng i alt annet og skal opp i fanget selv om hu er 11 år og stor pike nå og gjøre og like det samme som meg, så da ble det å lære henne opp i slik film. Vi fortsatte for øvrig dagen med Håkon Håkonsen og Kamilla og Tyven.

Lenke til kommentar

Det er ganske standard historiefortelling egentlig. Ung protagonist blir revet fra hverdagslivet og må konfronteres gjentatte ganger med det onde og forsøker å bekjempe dette ved hjelp av et par sidekicks med hver sine egenskaper.

Ufattelig mange historier følger denne oppskriften, fra oldtidens mytologier til folkeeventyr. :)

Jeg siktet så klart til de elementer som stikker litt dypere enn bare historiens forløp. De slemme steforeldrene, den usynlige kappen, brevet, ånden - for å nevne noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...