Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samme mistanke her. Serien har jo lidd mye av forskjellige regissører og, som gjør at mange av filmene har blitt drastisk forskjellige fra hverandre.

Burde vært lovpålagt med samme regissør i slike filmserier. Det ble vel bestemt med det samme at alle bøker, og framtidige, skulle filmatiseres?

 

selvom de fleste filmene følger en litt kjip dramaturgisk standardoppbygning, noe jeg bare kan anta at filmene har tatt med seg fra kildematerialet.

Det stemmer bra.

Lenke til kommentar

Jeg elsker eventyrfilmer med tusser og troll, da jeg er en gammel D&D-spiller. Men Potter blir for barnslig, rett og slett. Har bare sett nummer èn og to.

Som også Labraxas er inne på - de to første er utvilsomt de to kjipeste (med toern som den desidert kjedeligste) som ikke minst ser kjipe ut også. I treern får Cuaron fri tøyler og skaper for min del et helt annet univers enn hva C.Columbus gjorde med de to første. Den føles ikke lenger så... tegneserieaktig og det preger også resten av de påfølgende filmene. Ingen stor fan av HP men jeg er veldig glad for at jeg ga filmene en ny sjanse, etter bare å ha sett de to første da de kom ut. Filmene er uansett filmiske referansepunkter som er greit å gjøre seg kjent med.

 

Edit: Drastisk mange forskjellige regissører er vel en overdrivelse.

 

Columbus: 2

Cuaron: 1

Mike Newell: 1

David Yates: 4

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg synes fire forskjellige er ganske mye på en serie bestående av sju filmer da :p Men drastisk var kanskje feil ord ;)

 

For øvrig har Harry Potter-filmene veldig bra soundtracks! Det skal de ha. Og ser jeg skiller meg ut fra resten her ved å like de første filmene best, selv om de er en smule "barnslige".

Lenke til kommentar

Vell, godt å høre at noen likte den iallefall. For min del så virket det som de hadde fjernet hele midtdelen av manuset og bare satset på at filmen klarte å framstille en ide om en historie. Hadde trodd at den kanskje skulle kunne bli litt kul, men den gang ei.

 

Det var jo dumt. For min del synes jeg det var kult med norrøn-karakterer og navnene som ble brukt der. Om det følger boka eller ei, bryr jeg meg ikke så mye om.

 

Da regner jeg med at det kommer en Thor 2, siden sluttet var litt sånn "følge med neste film".

Lenke til kommentar

Enig me Hedvig. Jeg liker også de to første filmene best, på VHS, med norsk tale! Nostalgi, hvis jeg kan bruke det ordet. :love:

 

Å bli introdusert til det store Harry Potter universet var jo utrolig tøft på den alderen ( selv om jeg leste boka først). De siste filmene er bare meh.

 

Bare min subjektive mening.

 

edit-greit å lukke parenteser

Endret av Tsjuden
Lenke til kommentar

Hedvig er jo forresten navnet på ugla til Harry Potter. :p

 

Tsjuden er inne på det, det er noe nostalgisk med de første filmene og bøkene. De siste er ikke "min" Potter. De tok en retning av mer alvorlighet og dyster stil, noe jeg ikke helt anerkjenner i den serien da det uansett er barnebøker. Skal jeg ha mer alvorlige saker henvender jeg meg et annet sted.

Lenke til kommentar

Tsjuden er inne på det, det er noe nostalgisk med de første filmene og bøkene. De siste er ikke "min" Potter. De tok en retning av mer alvorlighet og dyster stil, noe jeg ikke helt anerkjenner i den serien da det uansett er barnebøker. Skal jeg ha mer alvorlige saker henvender jeg meg et annet sted.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Serien er skrevet for en ganske spesifikk aldersgruppe, nemlig de som var like gamle som Harry ved utgivelsen av første bok. De vises stein ble skrevet for de som var elleve i 1997, og Mysteriekammeret for de samme barna et år senere, og så videre. Å si at det er galt fordi "det uansett er barnebøker" tyder på at du har misforstått hensikten bak serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at det er galt fordi "det uansett er barnebøker" tyder på at du har misforstått hensikten bak serien.

Jeg er klar over at de er bygget opp med en spesiell hensikt og til en målgruppe. For min del er vel saken at jeg på ett eller annet tidspunkt ikke passet inn i den målgruppen. Man kan ikke lage et trappesystem der en hver ellveåring er slik og en hver fjortis er slik osv. Man vil ikke alltid finne seg igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...