Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Fountain på NRK3 i kveld kl. 21.15. I den forbindelse snappet jeg opp VGs anmeldelse. Helt skummelt hvor mye den blir undervurdert.

 

Ja, denne har man hørt om. Med Hugh Jackman og Rachel Weisz og gitt. Er det en bra film eller er det dritt slik som den framstilles mange plasser?

The Fountain (2006)

 

....

 

Jeg klarer ikke å skrive noe nå. Det eneste jeg vet er at jeg har lyst til å se den på nytt i morgen... og dagen etter der og dagen etter der og...

 

 

The Fountain (2006)

 

Jeg gidder ikke prøve å sette ord på den en gang. Helt forbanna latterlig.

 

Jeg er sliten i armene og sliten i sjelen og jeg vil bare sove i hundre år og våkne og se den på nytt.

 

Klassiske anmeldelser. B-)

 

edit:

Fant anmeldelsen min fra andrevisningen:

 

The Fountain (potensielle spoilere, og omtrent ubrukelig hvis du ikke har sett den)

Mye vanskeligere å ta stilling til andre gang. Jeg kan ikke gjemme meg bak hvor trollbundet jeg ble første gang, det er på tide å skrive en skikkelig anmeldelse. Filmen forteller gjennom tre tidsperspektiver/virkeligheter (eller to, eller en, utifra hva din personlige tolkning er) om conquistadoren/legen/skikkelsen Thomas som prøver å redde kvinnen han elsker fra det uunngåelige.

 

Den andre visningen bekreftet de to mistankene jeg hadde etter første visning; den er ikke bedre enn 2001, og den er bedre enn alt annet utenom 2001. Jeg fikk bedre sjanse til å sette meg inn i karakterene og historien denne gangen, det var veldig vanskelig å forstå hva som foregikk første gang (enten fordi det visuelle var så spektakulært at jeg ble direkte distrahert, eller fordi filmen ikke bare er anti-linær i Pulp Fiction-stil, men også fordi den blander virkeligheter, gjentar scener og blander det virkelige med Thomas' tilbakeblikk og nye forsøk. En ting mange har klaget på er mangel på "character development", noe jeg kunne sagt meg enig i før men nå ikke er like enig med. Izzie skiller seg ikke spesielt ut, selv om jeg satt mer pris på hvorfor hun skrev boken og stillheten som kommer over henne mot slutten. Thomas derimot, og valgene han må ta i forhold til henne, minnet meg veldig om det Joel måtte i Eternal Sunshine. Når det frister veldig å gi opp, så krever det noe ekstraordinært for å fortsette.

 

Jeg skal ta det rolig med beskrivelser som "poetisk mesterverk" og lignende, da det blir brukt om så mye at det blir upersonlig i forhold til filmen, men det var en ting jeg leste i en annens anmeldelse som jeg følte beskrev filmen veldig godt; cinema as poetry; romance as revelation; science fiction as prayer.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Hun har større mage en til og med deg for øyeblikket (gravid ja) så tror det blir vanskelig.

 

Så skitten du er i hode, jeg tenkte meg på at hun skulle vaske kjøkkenet mitt, det er jo tross alt der hun hører hjemme gravid eller ikke.

 

Desuten kan hun liksom godt nå begynne å jobbe av graviditets fettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...