Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Er det noen av de butikkene du vil anbefale fremfor andre? Tenkte faktisk for en stund tilbake at jeg skulle spørre om hvor jeg fikk tak i den, men husket ikke hvem det var som hadde postet traileren tidligere.

 

Har kun erfaringer med BhavaniDVD, de er helt kurant. Men bruker du dem, betal med Paypal, systemet deres takler ikke kredittkort utenfor USA.

 

Det finnes foreløpig ikke andre BD-utgaver av filmen, men det kommer flere. En med hindu lydspor kommer snart, og en med det originale språket, tamilsk, kommer garantert også. Om man ikke er veldig sugen på å se den, kan det være en fordel å se om de blir bedre (da tenker jeg mest på de engelske undertekstene, som grammatisk sett er ganske svak).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4SDsD.jpg

XF4T8.jpg

 

Helt utrolig hva man kan gå glipp av. Jeg lurer på om BD kanskje kan føre til at gamle filmer blir mer populære, nå som mange av dem ser minst like bra. Man kan kanskje trygt sette på en krigsfilm i BD fra 40-50 år siden uten at guttegjengen protesterer.

 

Hehe, må vel være en ny-innspilling dette. :)

Lenke til kommentar

Zulu er svært kompissvennlig. "Dumme" stammekrigere som blir plaffet ned i hopetall kombinerer god underholdning med en dose leksjon i datert krigføring.

 

 

Fra How the West Was Won :

 

 

YWPuI.jpg

 

 

Cinerama er moro!

 

Nei, BD og gammel film hører virkelig sammen. Endelig har vår generasjon muligheten til å se filmene slik de var ment til å bli sett.

Endret av tjalla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zulu er svært kompissvennlig. "Dumme" stammekrigere som blir plaffet ned i hopetall kombinerer god underholdning med en dose leksjon i datert krigføring.

 

 

Fra How the West Was Won :

 

 

YWPuI.jpg

 

 

Cinerama er moro!

 

Nei, BD og gammel film hører virkelig sammen. Endelig har vår generasjon muligheten til å se filmene slik de var ment til å bli sett.

 

Godt sagt, maan! :thumbup: Men det finnes nok en del crappy blu ray utgivelser alikevel.. Som sagt ble skuffet over the exorict.. eller hvordan den skrives.. :p

Lenke til kommentar

Den amerikanske 70-tallsfilmen er jo kjent for nettopp grainy/kornete bilde, så at du reagerer på det i en BD-utgivelse er ikke rart. Jeg selv elsker den amerikanske 70-tallsfilmen og kan aldri få nok av grain som i utgangspunktet er en del av filmens uttrykk. Exorsist-utgaven er så vidt jeg vet god - den er rett og slett ikke så "ren" som en ny film.

Lenke til kommentar

Jeg synes "The Exorcist" har ypperlig bildekvalitet på blu. Noen filmer er ment til å være litt kornete, det er bare sjarmen på eldre filmer. Alt annet i blu-ray utgaven er godt detaljert og gode farger. Så akkurat den utgaven synes jeg det ikke er noe å klage over.

 

Er absolutt enig at korninger gjør mye av sjarmen på gamle filmer. Derfor jeg liker å se dem som de er igrunn på vhs & laserdisc. Dvd funker fett. Men dette er mest på grunn av sjarmen og den nastolgisk følelsen. Det er ikke det jeg mener. Men når jeg kjøper denne på blu-ray så forventer jeg at bilde skulle være mye mere perfekt, ettersom dette også er en ganske stor film i historien og skal remasteres på blu ray dagens høy teknologi inne film på en måte. Men hver sin smak yea. ;) Nå skal det sies at jeg ikke har sett den i blu-ray enda så jeg er vel litt teit. Bare tittet litt på den ista og hoppa igjenom chaptersa. Men jeg så alikevel det jeg så.

 

neida, jeg skal nok klare å like den. ;) Er personelig ikke så glad i den filmen heller. Kansje av den grunn at jeg så den for første gang på et sykt rævva oppløsning og formatat det var skummelt. Da svekkes vel også film opplevelsen litt. Dette var forresten et svensk utgivelse.

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Jeg synes "The Exorcist" har ypperlig bildekvalitet på blu. Noen filmer er ment til å være litt kornete, det er bare sjarmen på eldre filmer. Alt annet i blu-ray utgaven er godt detaljert og gode farger. Så akkurat den utgaven synes jeg det ikke er noe å klage over.

 

Er absolutt enig at korninger gjør mye av sjarmen på gamle filmer. Derfor jeg liker å se dem som de er igrunn på vhs & laserdisc. Dvd funker fett. Men dette er mest på grunn av sjarmen og den nastolgisk følelsen. Det er ikke det jeg mener. Men når jeg kjøper denne på blu-ray så forventer jeg at bilde skulle være mye mere perfekt, ettersom dette også er en ganske stor film i historien og skal remasteres på blu ray dagens høy teknologi inne film på en måte. Men hver sin smak yea. ;) Nå skal det sies at jeg ikke har sett den i blu-ray enda så jeg er vel litt teit. Bare tittet litt på den ista og hoppa igjenom chaptersa. Men jeg så alikevel det jeg så.

Jo, men man kan ikke trylle. Sett at folka som sto bak remasteringa gjorde sitt beste, så må man forvente at filmen ikke kan se bedre enn det den gjør nå. Jeg forstår forventningene dine rundt BD-formatet, men utgaven kan ikke bli bedre enn originalfilmen uavhengig av hvor fantastisk det nye formatet måtte være. The Exorcist er som tidligere påpekt ingen "krystallklar" film - den er i utgangspunktet grainy og da blir den også grainy på et høydefinisjonsformat som BD. Take it or leave it, det handler utelukkende om å gjenskape akkurat de samme bildene som regissøren en gang ønsket.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Filmkorn (eller på godt norsk, grain) som er tilstede i originalinnspillingen, skal bevares, ikke fjernes. Avhengig av type film som er brukt, vil og skal mange filmer aldri se ut som om de er spilt inn i går med Red One.

 

Det finnes flere eksempler på BD-utgivelser som er helt horrible bildemessig, fordi de som har remastret har gått amok med DNR.

Lenke til kommentar

 

Jo, men man kan ikke trylle.

 

Ikke ? :)

 

post-164716-0-78621300-1300322827_thumb.jpg

 

post-164716-0-61827400-1300322796_thumb.jpg

 

Neida, jeg forstår godt hva du mener. Skal sette meg ned og se den en dag, kanskje det ikke er så ille alikevel! :)

 

Filmkorn (eller på godt norsk, grain) som er tilstede i originalinnspillingen, skal bevares, ikke fjernes. Avhengig av type film som er brukt, vil og skal mange filmer aldri se ut som om de er spilt inn i går med Red One.

 

Da etter min mening bør de ikke digitaliserer på blu ray heller, om de ikke har et forbedrings potensiale. Bortsett fra nye filmer. Jeg har alltid best likt og sett filmer i sitt orginale utgivelse format, og det kommer jeg nok til å fortsette å gjøre okså.

 

Vet jeg surrer litt rundt grøten her nå, trøtt! :p

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Da etter min mening bør de ikke digitaliserer på blu ray heller, om de ikke har et forbedrings potensiale. Bortsett fra nye filmer.

 

Filmkorn er ingen hindring for at en film vil se bedre ut på BD enn DVD. Faktisk er BD bedre utrustet til å takle filmkorn enn DVD. Filmer skutt i svært kornet 16 mm (som f.eks. The Evil Dead) ser merkbart bedre ut på BD enn DVD.

Lenke til kommentar

Da etter min mening bør de ikke digitaliserer på blu ray heller, om de ikke har et forbedrings potensiale. Bortsett fra nye filmer.

 

Filmkorn er ingen hindring for at en film vil se bedre ut på BD enn DVD. Faktisk er BD bedre utrustet til å takle filmkorn enn DVD. Filmer skutt i svært kornet 16 mm (som f.eks. The Evil Dead) ser merkbart bedre ut på BD enn DVD.

 

Takker for svar. :) Jeg har masse og lære spesielt innen blu-ray har svært lite greie på det. Har igrunn aldri brydd meg så mye om det rent tekniske i filmer som hva filmen er skutt med etcc. ^^ Noen som har greie på hvordan Dawn of the Dead (1978) i blu-ray er? Jeg husker jeg så den på dvd, og det var en helt forferdelig kvalitet. Det ødela absolutt hele filmopplevelsen, og det er igrunn en fantastisk film i sin sjanger.

Lenke til kommentar

Noen som har greie på hvordan Dawn of the Dead (1978) i blu-ray er?

 

Jeg har de amerikanske og britiske BD-utgavene, henholdsvis fra Anchor Bay og Arrow, og begge har meget bra bildekvalitet. Spesielt den britiske er vel verdt å kjøpe.

 

DNR = digital noise reduction. Det kunne du vel strengt tatt google. ;)

Endret av _crs_
Lenke til kommentar

De som har remasteret Zulu har ikke tryllet nei. Det dårligste bildet er fra en dvd og har ingenting med hvordan filmen så ut i sin tid og det er heller ingen sammenheng mellom de to bildene du viste til. Det er ikke slik at det dårlige bildet har blitt pusset opp og så blitt det nye BD-bildet. Bildet fra BD'en er jo tilnærmet slik den så ut på filmrull i sin tid, altså helt mint. VHS, Laserdisc og DVD er av ulike grader en fordumming av hvordan regissøren ønsket at filmen skulle se ut. Lavere oppløsning, feil bildeformat, dårlig/feil kontrast, etc. Du kan derimot se på BD som et potensielt avtrykk av hvordan filmen så ut i sin tid. Alle utgivelser lykkes selvfølgelig ikke, men BD er det første hjemmeformatet som har den tekniske muligheten til å gjenskape de samme bildene som filmrullen.

 

Ellers litt pussig denne nostalgien din. Foretrekker du The Thing på VHS framfor samme film i en fantastisk BD-utgivelse?

 

Du kan jo forøvrig se forskjellen mellom Exorsisten på BD og DVD. Ingen gedigen forskjell men vesentlig og langt på vei den beste utgaven som kommer til å bli gitt ut. Exorsisten kan enkelt og greit ikke se bedre ut, da uten å kødde ved regissørens visuelle visjon. Link

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Btw, hvis du har 4500+ DVDer "and counting" så teller du jo egentlig ikke... Det blir som å si at man har nøyaktig ca 4500 filmer.

 

Hvis man først skal pirke, liksom.

 

Men kjære Dorian, "and counting" er et uttrykk.

 

 

If you say "and counting" after a number or an amount of something, you mean that the number or amount is continuing to increase.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...