Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kan man gjøre når man tar sånne film-ting? høres gøy ut :)

 

Man kan sitte og se film og irritere seg over ting man ikke merket før :wee:

 

Viktigste er opplevelsen. Med kunnskapen kjenner man lettere til kontekst, som gjør at man kan bedømme verk på litt mer "korrekte" premisser. Lære seg å kjenne "kodene".

 

Hva man kan jobbe med er mye - for min egen del er det del av medievitenskap, som jeg vurderer master i.

 

(jeg studerer nye medier, som er en kombinasjon av medievitenskap og informasjonsvitenskap).

 

Selv ønsker jeg å ta faget mer grunnet hobby. På NTNU er det jo en helt mastergrad viet det hele, men det kan bli litt snevert felt å spesialisere seg på. Men en unik kunnskap innen filmforskning får man, så gjelder det bare finne seg jobb som gjør en til fagmann i feltet.

Lenke til kommentar

Er dette for de som selv vil bli filmskapere? Eller kun å bli en film nørd? Altså kunne tolke en film på alle mulig riktig og ikke riktig måter. Altså knekke den koden på en litt mere innteligent og kreativ måte, analysere osv? :ph34r: Altså rett og slett get skilz! Skikkelig peiling på film.

 

En ting til jeg lurer på, dere som er interesert i og se film.

Er ingen av dere interesert i selv å bli film skapere? Eller liker dere best å se film? Når man har peiling på film, spesielt mange av dere har jo utrolig god smak. Og dere vet hva som er suksess og mesterverk. Hvorfor ikke lage film selv da, når dere vet hva som vil gjøre sukkses? Håper dere forstår hva jeg mener da :p

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Men en unik kunnskap innen filmforskning får man, så gjelder det bare finne seg jobb som gjør en til fagmann i feltet.

Jeg skal ikke drepe gleden, men jeg er litt kynisk når det gjelder studier. Hva er det man faktisk blir? Hvilke konkrete jobber er det man kan få? Filmanmelder/journalist? Jeg spør bare fordi det er så mange interessante ting jeg i utgangspunktet kunne tenke meg å studere, men som jeg føler er litt for flytende og "risky".

 

spetwols: Da jeg gikk på vgs så var vi en gjeng som hadde noen filmprosjekter av og til. Og en ting lærte vi, det er ENORMT mye arbeid som må legges ned i bare noen få minutter med ferdig resultat. Det er også vanskelig å bli enige om mange ting. Bare tanken på at en filmregissør skal klare å manifestere tankene sine nøyaktig slik de er i hodet, på film, er jo egentlig umulig. Så all ære til de som faktisk har den jobben.

Lenke til kommentar

Skal ikke si meg uenig i den Lord. Det er ikke alle regissører som helt klarer å mestre å få på plass en sterk skuespillerinne som utfyller en sterk kvinnelig rolle.

Og øverst på den listen troner dessverre Nolan. Sammenlign gjerne med Aronofsky.

 

Når det gjelder studier på universitetet så kjøper man samme pensum som studentene, blir kompis med en av de som studerer der slik at du får tilgang til powerpoint-presentasjonene som blir lagt ut og jobber 100% ved siden av. Leser du en time hver dag etter jobb så ligger du bedre an enn studenter flest uansett, så det har ingenting med tid å gjøre. Jeg er ikke student fordi jeg vil lære om det jeg studerer, jeg er student fordi jeg ikke vil jobbe. Hadde jeg vært interessert i faget så kunne jeg bare lest det på fritiden. Kubrick kunne mer om Napoleon enn de fleste som studerte Napoleon, rett og slett fordi han brente for det. Studielån er for fools og ungdommer.

 

Mitt tips: Kjøp pensum brukt, les det, selg det til samme pris neste år, bruk de pengene som ville gått til studielån og slikt på et videokamera. Sett opp budsjett, lag en kortfilm, send den til samtlige filmfestivaler i verden og begynn deretter på din neste kortfilm. Easy peasy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dette for de som selv vil bli filmskapere? Eller kun å bli en film nørd? Altså kunne tolke en film på alle mulig riktig og ikke riktig måter. Altså knekke den koden på en litt mere innteligent og kreativ måte, analysere osv? :ph34r: Altså rett og slett get skilz! Skikkelig peiling på film.

 

Skal man bli filmskaper så anbefaler jeg å ta et praktisk rettet studie ved siden, eller primært. Her ved UiB er det Film/TV-bachelor, hvor man kan fylle på med faget jeg nevnte over. Kommer i godt kontakt med det norske film- og fjernsyns-miljøet.

 

Jeg skal ikke drepe gleden, men jeg er litt kynisk når det gjelder studier. Hva er det man faktisk blir? Hvilke konkrete jobber er det man kan få? Filmanmelder/journalist? Jeg spør bare fordi det er så mange interessante ting jeg i utgangspunktet kunne tenke meg å studere, men som jeg føler er litt for flytende og "risky".

 

Selv vil jeg anbefale studier der hvor man faktisk lærer å produsere noe. Det er nå forskningsmiljø innen film, men man stiller sterkere om man kan regissere, redigere eller være kameramann.

 

Er litt som hvorfor jeg ikke tok medievitenskap, men nye medier. Relevant medievitenskap lærer jeg meg, men det hjelper på å kunne interaksjonsdesign, lage mobil-apps, filme, redigere, fotografere, lage Flash- eller java-spill, bannere osv m.m. Jeg kan samtidig sitere Bourdieu, Kant og Gripsrud og vet om relevant empiri - så det blir det beste fra to verdener.

 

Men samtidig langt mer krevende enn å "bare" sitte og lære medievitenskap. Spesielt med mine ti-tommeltotter innen programmering.

 

Det som er kjekt er at jeg nå ganske enkelt kan sette igang et "Kulturo"-prosjekt, og ikke bare nettside. Magasin til nettbrett en gang i uken? En filmquiz i spillformat? Filmdatabase? Det skal jeg alltids klare å ordne. Det er kjekt å kunne litt slik :)

 

Og øverst på den listen troner dessverre Nolan. Sammenlign gjerne med Aronofsky.

 

Enig, Nolan er ikke dyktig nok på kvinnelige karakterer. Da tenker jeg ikke på utseendet. Kan også skyldes hans bror og manus - hvordan kvinnene skrives inn.

Lenke til kommentar

Nå bør vel kanskje filmen være bra også da, Dorian ;) Jeg kan lage en meget god film i hodet mitt, men å lage et ferdig produkt klart for lerretet tror jeg ikke jeg kan.

Nesh, har man lest filmteori og planlagt litt på forhånd så er det ikke så viktig om filmen er god. Det er såpass vanskelig å lage film at bare man klarer å klippe den sammen og sende den avgårde så blir folk flest imponert.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å studere filmvitenskap. Lest mye på nettet de siste dagene, hørt litt rundt, lest i tråden til cun. Japp, jeg kommer til å søke på både Lillehammer og Trondheim. Om jeg gjør det i år eller neste år vet jeg ikke, men dette er noe jeg vil prøve.

 

Ny trailer til en ny film, btw. Ser massivt ut. Moon møter The Fountain, eller noe.

http://www.youtube.com/watch?v=YiYmAixzpMg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lyst til å studere filmvitenskap. Lest mye på nettet de siste dagene, hørt litt rundt, lest i tråden til cun. Japp, jeg kommer til å søke på både Lillehammer og Trondheim. Om jeg gjør det i år eller neste år vet jeg ikke, men dette er noe jeg vil prøve.

 

Ny trailer til en ny film, btw. Ser massivt ut. Moon møter The Fountain, eller noe.

http://www.youtube.com/watch?v=YiYmAixzpMg

 

Høres spennende ut ja, men til hvilket hensikt? Er det kun får det jeg nevnte over ? Tenker du på å bli filmkritiker ellerno?

Lenke til kommentar

Høres spennende ut ja, men til hvilket hensikt? Er det kun får det jeg nevnte over ? Tenker du på å bli filmkritiker ellerno?

Hensikten er litt uklar, jeg er enig i det. Dette skriver NTNU.no om jobbmuligheter:

 

Studieretning filmvitenskap kvalifiserer for videre studier på masterprogram filmvitenskap, og er særlig egnet for deg som som sikter deg inn mot en akademisk karriere eller mot undervisningssektoren (medier og kommunikasjon).

 

Andre karrieremuligheter er

 

* filmarkiv

* filmjournalistikk

* filmformidling (kino, filmbyråer etc.)

* annet kulturarbeid.

 

Les mer her.

 

http://www.ntnu.no/studier/bfv

Lenke til kommentar

Er The Strangers verdt å se? Jeg vil i utgangspunktet ha noe skummelt, men dersom denne er bare tull, så setter jeg på enten Remember Me, eller The Notebook

 

Den er verdt å se, den er ikke en bra film, men den kan være underholdene. Ville satt på the notebook hvis jeg var deg. ;)

Endret av olehh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...