Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Hvordan i helvete klarte The Hurt Locker 6 Oscars? Stemmer, prisutdelingene i dag er en jævla vits.

 

Dakar. Vant ikke den med de snille blå alvene?

 

Synes ikke Avatar heller fortjente noe mer enn den fikk, med unntak av musikken som jeg syntes gikk ufortjent til Up og Michael Giacchino fremfor James Horner's musikk til Avatar mye fordi jeg synes musikken i Avatar gjør mer for å fremheve filmen enn musikken i Up. Men det er min personelige mening.

 

Men å gi The hurt locker award for beste original screenplay? The hurt locker er ikke noe mer originalt enn Avatar. War is hell, we get it. Hvor mange filmer har ikke gjort den vrien før? Med samme karakter skildring, oppbygning, karakterisering og hele sulamitten? Mange, veldig mange. Og Bigolow under "Best achievement in directing" mens Lee Daniels eller Quentin Tarrentino hadde vært et mye bedre valg. For ikke å snakke om å gi The hurt locker oscar for beste film. Når man ser de nominerte er der andre filmer som mye mer fortjener den, f.eks Inglorious Basterds eller Precious.

 

Jeg liker Avatar og synes det er en fin film å se, men den fikk det den fortjente. Det jeg ikke liker derimot er at The hurt locker fikk mer enn den fortjente i mine øyner. En helt Ok film på lik linje med Avatar, men langt fra noe super spesielt verd å kaste Oscar statuetter på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke Avatar heller fortjente noe mer enn den fikk, med unntak av musikken som jeg syntes gikk ufortjent til Up og Michael Giacchino fremfor James Horner's musikk til Avatar mye fordi jeg synes musikken i Avatar gjør mer for å fremheve filmen enn musikken i Up.

 

Var det musikk i Avatar? Den var så standard og anonym at ingen husker den. Ikke akkurat noe Indiana "du-du-duuu-du-du-du-du" Jones (beklager for tidenes dårligste skriftlige etterlikning av et soundtrack).

 

 

Men å gi The hurt locker award for beste original screenplay? The hurt locker er ikke noe mer originalt enn Avatar.

 

Man har manus som er originale og original screenplays. To forskjellige greier det der.

 

Og Bigolow under "Best achievement in directing" mens Lee Daniels eller Quentin Tarrentino hadde vært et mye bedre valg.

 

Gi bakomfilmen en liten snurr så skjønner du kanskje hvorfor Miss Bigelow snappet prisen foran gubbene. Var ikke akkurat noe spasertur i solskinnet på Karl Johan på det settet der.

 

En helt Ok film på lik linje med Avatar, men langt fra noe super spesielt verd å kaste Oscar statuetter på.

 

Det var et år med svak konkurranse og få filmer som favnet bredt. Ikke noe hokus pokus eller konspirerende lefties som opererte bak sceneteppet, kun glimrende timing for en underdog som de fleste likte ganske godt. Når alle en vakker dag forstår det kan det endelig bli fred på jord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes ikke Avatar heller fortjente noe mer enn den fikk, med unntak av musikken som jeg syntes gikk ufortjent til Up og Michael Giacchino fremfor James Horner's musikk til Avatar mye fordi jeg synes musikken i Avatar gjør mer for å fremheve filmen enn musikken i Up.

 

Var det musikk i Avatar? Den var så standard og anonym at ingen husker den.

 

Tuller du eller? Horner's Avatar er kanskje det vakreste soundtracket fra det forrige tiår. Uten tvil hans beste arbeid spør du meg.

Lenke til kommentar
Var det musikk i Avatar? Den var så standard og anonym at ingen husker den. Ikke akkurat noe Indiana "du-du-duuu-du-du-du-du" Jones (beklager for tidenes dårligste skriftlige etterlikning av et soundtrack).

 

Standard? Horner's musikk er langt fra standard. Ja John Williams har uten tvil komponert noen fantastiske låter han og, men å kalle Horner standard og anonym blir bare tull.

 

 

Man har manus som er originale og original screenplays. To forskjellige greier det der.

 

Vil du forklare den litt nærmere? Ramlet litt av lasset akkurat der.

 

Gi bakomfilmen en liten snurr så skjønner du kanskje hvorfor Miss Bigelow snappet prisen foran gubbene. Var ikke akkurat noe spasertur i solskinnet på Karl Johan på det settet der.

 

Nå snakker du mer om Avatar enn jeg gjør, og om det er snakk om strabaser bak kameraet tror jeg nok med 100% sikkerhet at Cameron overgår sin eks kone med lysår og litt til. Husk at Avatar var ment å bli hans neste film etter Titanic, mannen jobbet med å få filmet den filmen siden Titanic. Det er rundt 12 år med konstant arbeid. var ikke akkurat noe spasertur i solskin der i gården, hvor all teknologien som er brukt i Avatar enten måtte finnes opp eller kraftig endres for å bli brukbar. Om det er det man skal måle etter har Bigolow had en drømmedag på jobben i forhold til Cameron. Når du nå nevner Cameron. Men nå har man da og både Inglorious Basterds og Precious som er verd å nevne i den kategorien.

 

Det var et år med svak konkurranse og få filmer som favnet bredt. Ikke noe hokus pokus eller konspirerende lefties som opererte bak sceneteppet, kun glimrende timing for en underdog som de fleste likte ganske godt. Når alle en vakker dag forstår det kan det endelig bli fred på jord.

 

Om jeg vil ha en god "War is hell" film setter jeg på "Saving private Ryan". Tom Hanks gjør en så genial fremføring i den filmen at det er sykt. At han ikke gikk av med Oscar det året er like skandaløst som at Shakespeare in love gikk av med årets beste film det året.

 

I mine øyne var eneste opptur for fjorårets nominasjoner at Jeff Bridges endelig fikk sin velfortjente statuet. Alle gode ting er tydeligvis 5 denne gangen (han var nominert i 1972, 1975, 1985, 2001 og da 2009).

 

The hurt locker er en hel Ok film, men synes mye heller Precious eller Inglorious Basterds skulle fått årets beste film 2009.

Lenke til kommentar

Kan heller ikke si jeg husker noe til musikken til Avatar. Og:

Man har manus som er originale og original screenplays. To forskjellige greier det der.

 

Vil du forklare den litt nærmere? Ramlet litt av lasset akkurat der.

Mulig du ikke ser forskjellen, men det har med å oversette mellom engelsk og norsk å gjøre.

Lenke til kommentar

Etter å ha sett ringenes herre filmene igjen syntes jeg personlig at musikken i avatar er svært ok bare,

Ble instant LOTR'ing på youtube det gitt. Gleder meg som en unge til å begynne på trilogien 1.nyttårsdag. Fy som jeg elsker filmene og sammenligningen mellom LOTR og Avatar blir helt absurd, for å ikke snakke om sammenligning mellom soundtrackene. LOTR har unektelig det beste soundtracket ever og jeg kunne ikke forestillt meg filmene uten Shores komposisjoner.

 

http://www.youtube.com/watch?v=_1cTuUwZILg

 

Partiet som kommer rundt :43 knekker meg gang på gang.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Er det som gjør filmmusikk bra at man husker themes fra den? Jeg klarer å nynne på Ringenes Herre (jeg likte ikke filmene, men musikken var bra - spesielt hobbitsangen), Pirates, Star Wars, Indiana Jones og mange andre, men er det det som gjør soundtrackene bra? Sammenlign med årets beste kandidat, The Social Network - jeg husker ingen av melodiene, men jeg kjenner det igjen med en gang og det passet perfekt til filmen.

 

Jeg kan ikke huske noe av musikken i Avatar. Jeg kan ikke en gang huske å ha en mening om den. Kanskje det er bra, siden den passet så perfekt til filmen at jeg ikke la merke til den? Eller kanskje den bare var kjedelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min egen del er det ingen fasit for hva som gjør et soundtrack bra, men et godt grunnlag er en film jeg liker. I de fleste sammenhenger er det vanskelig å skille film og musikken. Det finnes selvfølgelig unntak som Superfly og 1492: Conquest of Paradise, men for min del: vanskelig å objektivt skille filmen ifra lytteopplevelsen. Rent personlig handler filmmusikk om følelser og minner fra filmen. Sett at Shore hadde komponert den samme musikken til Eragon i stedet for LOTR, så hadde jeg nok aldri elsket filmmusikken på den samme måten.

 

ballsack: Det er vel ikke akkurat uvanlig at en komponist gjentar seg selv og spesielt Horner er jo kjent for å være nettopp Horner. Jeg tror det kalles særpreg og jeg mener... skal man kritisere en komponist for at han bevisst bruker et tema fra en av sine egne filmer?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Enig i at musikken fra Avatar var ganske standard, og jeg synes ikke det skilte seg noe ut..

Som å høre et helt vanlig soundtrack fra lignende filmer.

 

Når det gjelder Lotr, så er det noe av det beste jeg har hørt, og såklart blant de beste filmene jeg har sett..

For meg blir det mye mer personlig enn f.eks. avatar.

 

Igrunn ganske i det tjalla skriver over her.

Endret av kammizez
Lenke til kommentar

The Fountain er et fint eksempel på en film som hadde et knallbra soundtrack fordi jeg elsket filmen, men som jeg ellers neppe ville brydd meg om (og som jeg aldri hadde hørt på hadde jeg ikke sett filmen). Jo bedre man liker filmen, jo mer man liker den "typiske" filmmusikken. Jeg tror ikke Avatar på noen måte skiller seg ut som spesielt bra, og jeg tror ikke det finnes mange som sier at de ikke likte filmen, men at soundtracket var unektelig bra.

Lenke til kommentar

Jeg tror interessen og kunnskapen om filmmusikk blant den gjennomsnittlige filminteresserte er rimelig lav. Dvs. musikk som ikke er på en av deres favorittfilmer. For meg er soundtrack (av en film jeg allerede har sett) som et postkort av et sted jeg har vært på. Det bringer tilbake minner og tanker om filmen. Et postkort av sted du aldri har vært på derimot, kan gi noen assosiasjoner om hva du har i vente, men for oss dødelige, kan jeg aldri skjønne at noen vil elske et postkort uten å ha faktisk har på stedet. Dagens metafor, hvor det garantert finnes unntak! Jeg er selv et unntak med nevnte 1492: Conquest of Paradise som jeg enda ikke har sett. Elsker soundtracket men jeg vet at filmen er rimelig stusselig i forhold.

 

http://www.youtube.com/watch?v=s6Df-f45MJg

Lenke til kommentar

Om noen spør meg hva slags musikk jeg liker, så nøler jeg ikke med å nevne Vangelis, Zimmer, Newman, Mansell, Glass osv. Jeg ser på filmmusikk som en helt vanlig sjanger innen musikk og behandler den der etter. Musikken er med andre ord viktig for filmens kvalitet, men ikke omvendt. Folk har ofte en litt nedlatende holdning til filmmusikk siden den er tilpasset en allerede ferdigstilt kunst, men personlig så ser jeg ikke hvordan dette kan gjøre filmmusikken mindre lyttbar. For øyeblikket vil jeg faktisk påstå at filmmusik er min favoritt sjanger what so ever.

 

Btw, Clint Mansell's soundtrack til Black Swan har akkurat blitt tilgjenglig på spotify for dem som er interessert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...