Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Fantastisk. Tror det blir kanonbra jeg. Sist jeg leste om ham (når jeg skrev særemnet mitt i 2005), drev han med på et sci fi-prosjekt som het Revolver.

8506651[/snapback]

Seriøst? Det kan du ikke mene? Remakes er en uting (selv om det utrolig nok har kommet et par gode de siste årene), og Zwart er jo ikke akkurat et geni selv om han har nådd langt i Hollywood-sammenheng.

 

Jeg gleder meg mer til filmen om Henry Rinnan, for å si det sånn.

 

Edit: ? > .

Endret av Synthm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ingenting galt med en remake. The Departed var awesome, The Fly er awesome, Ocean's Eleven, Scarface.. Greit nok, de fleste asia-skrekk -> Hollywood-skrekk har vært unødvendige, men jeg ser ingenting galt med å ta en god, undereksponert film, finne en god regissør, et bra manus og et hyggelig budsjett og se om man kan lage en bedre film enn første gang. Hvis ikke går den i glemmeboken (Planet of the Apes), i beste fall får vi en god film ut av det hele.

Lenke til kommentar
Jeg ser ingenting galt med en remake. The Departed var awesome, The Fly er awesome, Ocean's Eleven, Scarface.. Greit nok, de fleste asia-skrekk -> Hollywood-skrekk har vært unødvendige, men jeg ser ingenting galt med å ta en god, undereksponert film, finne en god regissør, et bra manus og et hyggelig budsjett og se om man kan lage en bedre film enn første gang. Hvis ikke går den i glemmeboken (Planet of the Apes), i beste fall får vi en god film ut av det hele.

8506869[/snapback]

Undereksponert? To av filmene du nevner er nesten for klassikere å regne innen sine respektive epoker. Det det handler om er lure studioer og produsenter. Pluss det at folk ikke gidder å sjekke ut eldre eller fremmedspråkelig filmer. Man sitter da gjerne igjen med regissører og produsenter som ser sin mulighet i å plagiere/kopiere/gjenskape/whatever eldre filmer uten snev orginalitet.

 

Resultatene har mange ganger vært gode (jf. The Departed, The Ring, The Fly, The Thing, Ocean's 11, etc.). Men svært mange har vært dårlige, og har i tillegg kommet ut år etter orginalen. Jeg er "imot" remakes fordi det ofte er et tegn på latskap, mangel på orginalitet og mange ganger plagiering.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet med å lage filmer av bøker som LotR, Gudfaren, Shawshank, Schindler's List eller Gjøkeredet, jeg ser ikke problemet med å lage filmer av teaterstykker som Casablanca, A Streetcar Named Desire, Macbeth/Ran, tegneserier (300, Sin City, Batman, Spiderman) og da ser jeg ikke problemet med å lage av gamle filmer, spesielt når de er så annerledes som f eks Scarface var.

Lenke til kommentar

Det er ikke mangel på steder å få inspirasjon, og jeg ser ingenting galt med at folk tjener penger. Jeg drar ikke på kino for å se remaken av The Ring, jeg bidrar ikke til maskineriet og jeg tror ikke forakt for systemet hjelper uansett. Så lenge det slippes kvalitetsfilmer så får vi overleve dårlige filmer, enten de er remakes eller originale dårlige idéer.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke problemet med å lage filmer av bøker som LotR, Gudfaren, Shawshank, Schindler's List eller Gjøkeredet, jeg ser ikke problemet med å lage filmer av teaterstykker som Casablanca, A Streetcar Named Desire, Macbeth/Ran, tegneserier (300, Sin City, Batman, Spiderman) og da ser jeg ikke problemet med å lage av gamle filmer, spesielt når de er så annerledes som f eks Scarface var.

8507101[/snapback]

Det gjør for så vidt ikke jeg heller - bare det gjøres skikkelig.

 

Til og med Tarantino har basert en av filmene sine på en Novelle (Jackie Brown)...

8507114[/snapback]

Det er svært mange filmer som er basert på, eller inspirert av en historie som allerede har blitt fortalt gjennom et annet eller samme medium.

Endret av Synthm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er svært få filmer som ikke er basert på, eller inspirert av en historie som allerede har blitt fortalt gjennom et annet eller samme medium.

8507173[/snapback]

 

I beg to differ. Hvor tar du dette fra?

 

Selvsagt, vi vet alle at det finnes konvensjonelle dramaturgiske retningslinjer, fortellerteknikker og modeller, men jeg synes du fremlegger det litt merkelig.

Lenke til kommentar
Det er svært få filmer som ikke er basert på, eller inspirert av en historie som allerede har blitt fortalt gjennom et annet eller samme medium.

8507173[/snapback]

 

I beg to differ. Hvor tar du dette fra?

 

8507232[/snapback]

Jeg tar det fra at svært mange filmer er basert på teaterstykker, grafiske noveller, romaner, noveller og andre filmer - slik Steffy påpeker.

 

Jeg ser nå at det kanskje ble litt feil å skrive "svært få filmer som ikke (...)", det burde heller stått "en god del filmer er (...)" eller "svært mange filmer er (...)".

Lenke til kommentar

Så siste halvtimen av An American Tale igjen når den gikk på NRK1 i dag. Hadde filmen når jeg var yngre, og har sett den... 20-30 ganger kanskje? Men dette var første gjennsyn på minst 12 år.

 

Og jeg gjennopplevde svake versjoner av alle de følelsene jeg fikk som et barn. Ekstremt frykt av kattene, av den svære jævel musa fra Minsk, ekstrem glede av gjennforenelsen mellom Fievel og familien osv. Det var helt absurd. Skikkelig freaky opplevelse å utsette hjernen min for.

Lenke til kommentar

Det lages ikke så vakre tegnefilmer lengre, Don Bluth var den siste av de store animatørene for Disney. Nå er det bare datagrafikk..Jeg så deler av filmen, så gjennomført nydelige tegninger og animasjon skal man lete lenge etter. Han lagde også den fantastiske The Secrets of NIMH som også handlet om intelligente mus og rotter og katter. Jeg blir bare så irritert over norsk dubbing at jeg ikke klarer å se sammenhengende.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Ja den norske dubben er grusom. Men det var den jeg så som liten, og det var kjekt å høre dem igjen. Tror ikke opplevelsen i dag hadde vært like 'profound' uten den.

 

Angående tegnefilmer, så er jeg uenig. Japan produsere fremdeles massevis av nydelige filmer.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...