Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Skal jeg se Donnie Brasco, L.A. Confidential eller Insomnia?

L.A. Confidential er et undervurdert moderne mesterverk.

To oscars og 8,4 på IMDb er ikke akkurat det jeg kaller undervurdert, men det er definitivt en knallbra film ja. Donnie Brasco er forøvrig også veldig god.

Poeng, men den har ikke samme status som f.eks Fight Club, Se7en og andre kjente fra sam era og sjanger - og jeg mener den er bedre enn begge.

Hvor finner man slike statuser? Imdb og Oscar er vel to rimelig pekepinner på at den ikke akkurat ble/er glemt.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner statusen i den generelle oppfatningen ute blandt folk.

Det var forsåvidt et retorisk/sarkastisk spørsmål til Cyph. Poenget mitt er: hvorfor er ikke Imdb en god nok målepinne på hva folk mener om LA Confidential? Imdb rating = status, rent objektivt sett.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Det var forsåvidt et retorisk/sarkastisk spørsmål til Cyph. Poenget mitt er: hvorfor er ikke Imdb en god nok målepinne på hva folk mener om LA Confidential? Imdb rating = status, rent objektivt sett.

Lol.

Lenke til kommentar

Lol.

Hva med å redigere innlegget og komme med noe konstruktivt siden du tydeligvis er uenig?

Lenke til kommentar

Ja, lol, det sier jeg og.

Greit, den har oscar's, og ja, IMDb er en OK pekepinn - MEN... Den er lite diskutert. Og jeg baserer ikke det bare på forumet. Alle kompisene mine som er "litt" inn filmverden har sett American Beauty, Se7en, Fight Club. Men L.A. Confidential har de aldri hørt om. Den burde vært der oppe.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Nå deler jeg inntrykket Cyph har, og det har jeg fått "i den generelle oppfatningen ute blandt folk". Ellers er jeg forøvrig enig. Men så har det vel blitt diskutert om Imdb-voters er "vanlige folk".

Hva med å redigere innlegget og komme med noe konstruktivt siden du tydeligvis er uenig?

Han vikarierer for ElvisTCB.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Lol.

Sorry, men ga opp hele imdb-ratinga etter TDK-fadesen.

Når oppegående folk(mer eller mindre) gir Gudfaren karakter 1, på ene grunn for å få ''filmen sin'' på topp mister imdb rating sin objektive status.

Lenke til kommentar

Når oppegående folk(mer eller mindre) gir Gudfaren karakter 1, på ene grunn for å få ''filmen sin'' på topp mister imdb rating sin objektive status.

Dette er jo helt irrelevant. Ingen gir 8,9 eller 10 til en film de ikke likte. Altså kan man si at de positive ratingene er reelle. Over 100'000 mennesker har gitt L.A Confidential enten 8,9 eller 10. Alt i alt har den ett snitt på 8,4/10 og om man ser bort i fra enerene(som mer eller mindre kan stemples som trolling) ville den jo bare kommet bedre ut.

Jeg kan bare ikke fatte hvordan dette ikke kan bety "høy status".

Lenke til kommentar

Dette er jo helt irrelevant. Ingen gir 8,9 eller 10 til en film de ikke likte. Altså kan man si at de positive ratingene er reelle. Over 100'000 mennesker har gitt L.A Confidential enten 8,9 eller 10. Alt i alt har den ett snitt på 8,4/10 og om man ser bort i fra enerene(som mer eller mindre kan stemples som trolling) ville den jo bare kommet bedre ut.

Jeg kan bare ikke fatte hvordan dette ikke kan bety "høy status".

Jeg er enig i det du sier her, men det er vel også viktig å påpeke (som flere allerede har nevnt) at IMDB.voters knapt nok kan gi en god pekepinn på hva den "vanlige mannen i gata" liker, eller de som er "litt" inn i film.

På samme måte som f.eks brukerne på Gamer.no representerer en brøkdel av norges spillere, og selv om de kanskje skulle ha best peil på hva som gjør spill bra etc, så er det majoritèten som bestemmer hvor bra mottagelse et produkt får.

Endret av NiXx
Lenke til kommentar

Mange pleier å lete seg gjennom anmeldere, om det er film, musikk, spill, whatever. For å finne noen de kjenner seg igjen i smaksmessigst. For deretter å følge med når de kommer med nye anmeldelser, i håp om å få gode tips. Og dropper selvsagt anmeldere de hele tiden er uenige med.

IMDb er som en superanmelder, og som vil funke for et veldig stort antall folk. Men klart det ikke er poeng å sjekke innom siden hvis man nesten alltid er uenig.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

NiXx: Hva mener du den vanlige mannen i gata liker og hva legger du i Imdb voters? Finnes det en stereotypisk Imdb voter? Jeg tror uansett du skal slite med å finne en person som ikke liker mer enn 50 filmer på top50-lista uansett hvor mye "mann i gata" han eller hun skal være.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Hva mener du den vanlige mannen i gata liker

Det kan jeg jo selvfølgelig ikke svare på, poenget er at selv om en film har en høy imdb-rating, ja til og med en Oskar, så betyr det ikke at de som kun koser seg med film en gang i blant er interessert i filmen.

Det er vel ikke akkurat til å skyve under en stol at Se7en, Fight Club og filmer fra samme epoke som LA Confidental er mer kjent?

Jeg har iallefall mye lettere for å finne noen å snakke med (jeg har ingen filmnørds som venner) om Se7en og Fight Club enn LA Confidental, og jeg skal være såpass trangsynt å tørre å påstå at jeg regner med at situasjonen er lik for flere andre enn meg.

hva legger du i Imdb voters?

En stereotypisk IMDB voter må vel være en som er over gjennomsnittet interessert i film og samtidig vet hva IMDB i det hele tatt er for noe.

Det er heller ikke alle som bruker IMDB som stemmer, og derfor vil vel det påvise at de som tar seg tid til å stemme er noen som dedikerer mye fritid til film?

Den eneste gangen jeg kan tenke meg at "mannen i gata" ser på film er når han er med andre, og da er det jo sånn at filmer som f.eks Fight Club er utrolig populære blant, for å ta et eksempel, ungdommen.

Jeg tror uansett du skal slite med å finne en person som ikke liker mer enn 50 filmer på top50-lista uansett hvor mye "mann i gata" han eller hun skal være.

Det stemmer nok det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...