Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg avslørte filmen mest av alt hvilken begrensninger Nolan har som regissør. Jeg mener, jeg følte knapt at jeg så på drømmer. Tror filmen kunne blitt et sant mesterverk med Lynch bak roret.

Føler du virkelig Nolan har begrenset seg selv fordi han ikke lager svært eksplisitte drømmescenarioer? Jeg velger nå å tro at han kunne ha gjort en Lynchpastisj om han virkelig ville, men det hadde ikke nødvendigvis gjort filmen bedre. Ellers forblir diskusjonen om hvorvidt Lynch hadde gjort en bedre jobb litt tam, fordi de er i så to forskjellige verdener og jeg kunne i utgangspunktet aldri sett for meg at Lynch hadde takket ja til en slik type film. Han har jo strengt talt ikke gjort noe lignende og jeg ser ikke helt hvordan et sluttprodukt kunne sett ut. Det blir litt som å forestille seg Wam&Vennerød bak spakene på en Olsenbandenfilm. En jævli morsom tanke, men det blir litt meningsløst å si at det ene er bedre enn det andre når den ene parten aldri har vist at han/hun behersker sjangeren. Der hvor W&V hadde tilført en kakafoni av pragmatiske røster til Olsenbanden, men glemt kuppet, så hadde Lynch gjort noe helt annet enn det Nolan fokuserer på. Da ikke nødvendigvis som et positivt tilskudd i fortellingen av det sømløse plottet.

Endret av tjalla
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror Inception kommer til å holde seg ganske stødig på 3. plass. Den har nå 150 000 votes. Mulig den detter litt, men det blir nok ikke så mye.

Selv om jeg mener den fortjener den nåværende plasseringen så tipper jeg den vil stabilisere seg rundt 10-15 plass.

 

Jeg mener, jeg følte knapt at jeg så på drømmer. Tror filmen kunne blitt et sant mesterverk med Lynch bak roret.

Merkelig å påpeke dette som et motargument for så å si at Lynch ville gjort en bedre jobb. Å skille drøm fra virklighet i en Lynch film er jo ikke akkurat lett.

Lenke til kommentar

Jeg tror også Nolans valg om å tone ned drømmefølelsen i filmen dels var for at vi som seere ikke til en hver tid skal sitte der og føle at vi ser på en drøm. Med dette simulerer han for oss den følelsen en selv har når en drømmer, at en i de aller fleste tilfeller faktisk ikke føler at en drømmer.

Dette med å simulere en karakters følelse for oss seere gjorde jo Nolan også på glimrende vis i Memento, der den omvendte rekkefølgen på segmentene i filmen ga oss seere en rekke hvor-er-jeg-nå-/hva-skjer-nå-følelser underveis i filmen, på samme måte som det hovedkarakteren fikk da korttidsminnet hans svikter, og han ramler ut av det.

Lenke til kommentar

For meg avslørte filmen mest av alt hvilken begrensninger Nolan har som regissør. Jeg mener, jeg følte knapt at jeg så på drømmer. Tror filmen kunne blitt et sant mesterverk med Lynch bak roret.

Føler du virkelig Nolan har begrenset seg selv fordi han ikke lager svært eksplisitte drømmescenarioer? Jeg velger nå å tro at han kunne ha gjort en Lynchpastisj om han virkelig ville, men det hadde ikke nødvendigvis gjort filmen bedre. Ellers forblir diskusjonen om hvorvidt Lynch hadde gjort en bedre jobb litt tam, fordi de er i så to forskjellige verdener og jeg kunne i utgangspunktet aldri sett for meg at Lynch hadde takket ja til en slik type film. Han har jo strengt talt ikke gjort noe lignende og jeg ser ikke helt hvordan et sluttprodukt kunne sett ut. Det blir litt som å forestille seg Wam&Vennerød bak spakene på en Olsenbandenfilm. En jævli morsom tanke, men det blir litt meningsløst å si at det ene er bedre enn det andre når den ene parten aldri har vist at han/hun behersker sjangeren. Der hvor W&V hadde tilført en kakafoni av pragmatiske røster til Olsenbanden, men glemt kuppet, så hadde Lynch gjort noe helt annet enn det Nolan fokuserer på. Da ikke nødvendigvis som et positivt tilskudd i fortellingen av det sømløse plottet.

 

Jeg fikk kanskje ikke poenget mitt frem skikkelig her. Lynch makter å skape en følelse av at noe er en drøm, det gjorde ikke Nolan her. Normalt tjener Nolan godt med de selvpåførte restriksjonene sine (illusjonen av realisme), men her var det kun en gang jeg virkelig fikk den wow-følelsen som kunne hevet filmen opp det siste hakket.

 

 

Når toget kom ut fra ingensteds av. Slike sprøe ting var som å minnes egne drømmer. Filmen gjorde tross alt poeng i at den som drømmer ikke vil syntes ting er besynderlige før når man våkner og tenker tilbake på det, derfor merkverdig å begrense ting til å være mest mulig lik "vår" verden.

 

 

Eraserhead, Blue Velvet og serien Twin Peaks fikk meg til å føle en slags kjent følelse som kun egne drømmer ga (eller det å våkne opp fra dem). Mangelen på denne gjenkjennende følelsen var et savn i en film som tross alt handlet om drømmer.

 

Å spekulere i om Lynch ville sagt ja til filmen eller ikke vil jeg ikke begi meg ut på, men jeg fastholder at han ville prestert å få frem den følelsen jeg savnet. Jeg liker å tro at han ville fokusert på dette fremfor Matrix-veien. :)

 

For meg var alt lagt til rette for en fantastisk film, men Nolan holdt igjen.

 

Filmen vil forøvrig falle nedover på listen. Bare til å bookmarke dette innlegget, vente 8 måneder og så se at den har forflyttet seg. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener, jeg følte knapt at jeg så på drømmer. Tror filmen kunne blitt et sant mesterverk med Lynch bak roret.

Akkurat der er jeg helt enig.

 

Dere drømmer. Jeg anbefaler herved en nærmere titt på Lynch's filmkatalog, slå deretter opp ordet sommerblockbuster og prøv å finn en match.

 

Og jeg skulle ønske Nolan lyttet til sin egen film.

 

"You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling."

 

Ellers tror jeg Nolan ville blitt fornærmet om noen ville hevdet han hadde brukt 8-9 år på en sommerblockbuster. :)

Lenke til kommentar

Jeg mener, jeg følte knapt at jeg så på drømmer. Tror filmen kunne blitt et sant mesterverk med Lynch bak roret.

Akkurat der er jeg helt enig.

 

Dere drømmer. Jeg anbefaler herved en nærmere titt på Lynch's filmkatalog, slå deretter opp ordet sommerblockbuster og prøv å finn en match.

 

Og jeg skulle ønske Nolan lyttet til sin egen film.

 

"You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling."

 

Ellers tror jeg Nolan ville blitt fornærmet om noen ville hevdet han hadde brukt 8-9 år på en sommerblockbuster. :)

Han har da strengt talt lagd en sommerblockbuster som fortsatt selger i staten (2.plass på box office for øyeblikket). At den innehar litt integritet imotsetning til det negative bildet man ofte har av andre blockbustere, gjør den ikke mindre blockbuster av den grunn.

Lenke til kommentar

Du har nok misforstått litt Herr Dott. Nolan drømmer stort, men ikke surrealt. Det er en grunn til at det måtte to filmer med godeste Lynvingen til for å finansiere barnet hans. Drømmene er et stilvalg, akkurat slik Lynch og Singh drømmer på sine måter i sine filmer. Siden det ikke finnes en drømmefasit, er det helt legitimt for disse regissørene å velge fritt fra buffeten. Det handler derfor ikke om inkompetanse, men om valg. Lynch sine drømmer er artigst å delta i, men i Inceptions indre logikk er det vel mer fornuftig at drømmene er relativt virkelighetsnære.

 

Det er faktisk litt søtt å se på alle som klager over at Nolan ikke brukte deres drømmer i filmen, så da passer det fint å minne om at maskinen faktisk ikke eksisterer på ordentlig. Takk og lov.

Lenke til kommentar

Er Eraserhead den sykeste filmen Lynch har laget ?

 

Har sett følgende Lynch filmer: Blue Velvet,Wild at heart,Mulholland Dr, Twin Peaks

 

Spørs hva du mener med "sykeste" da men... hvis du mener merkeligste, mest mindfuck, groteske, osv... så blir rangeringen omtrent sånn på langfilmene hans (fra sykest til vanligst :p );

 

-Eraserhead

-Inland Empire

-Lost Highway

-Mulholland Dr.

-Twin Peaks: Fire Walk With Me

-Wild At Heart

-Blue Velvet

-The Elephant Man

-The Straight Story

 

Dune er...vel, den er bare...Dune... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...