Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Begynner å lure på om det bare er jeg som ikke setter meg ned for å kynisk overanalysere alt ved en film jeg skal se. Virker som at alle andre reagerer på at "regissøren er pretensiøs" og "filmen tar seg selv for alvorlig" osv. Folk må lære seg å bli underholdt.  :hrm:

8437517[/snapback]

Hvem blir underholdt av selvhøytidelige, pretensiøse filmer? Jeg hater det.

Snakker generelt nå, har ikke sett Sunshine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem blir underholdt av selvhøytidelige, pretensiøse filmer? Jeg hater det.

Snakker generelt nå, har ikke sett Sunshine.

8437529[/snapback]

Når jeg ser filmer tar jeg heller utgangspunkt i filmen, og ikke det jeg selv mener er pretensiøst osv. Jeg gidder heller ikke la andre filmer som tidligere har blitt laget i den sjangeren påvirke opplevelsen, hvis ikke det er noen morsomme referanser eller hvis filmen ikke klarer å komme med noe annerledes og unikt. Jeg tenker ikke når jeg ser film, jeg ser på filmen. Jeg lar meg rive med, lar alle inntrykkene ta fullstendig over, også ser jeg på filmen. Bare hvis det er store mangler kan jeg dette ut av "transen". Jeg blir veldig irritert over folk som klager over "faktafeil" og "unøyaktigheter", men de har vel rett til sine meninger de også. Men jeg klarer ikke helt å se når eller hvorfor alle ble så kyniske når det gjelder film.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Når jeg ser filmer tar jeg heller utgangspunkt i filmen, og ikke det jeg selv mener er pretensiøst osv.

Det tror jeg de fleste gjør.

Jeg gidder heller ikke la andre filmer som tidligere har blitt laget i den sjangeren påvirke opplevelsen, hvis ikke det er noen morsomme referanser eller hvis filmen ikke klarer å komme med noe annerledes og unikt.

Skjønte ikke helt den der.

Jeg tenker ikke når jeg ser film, jeg ser på filmen. Jeg lar meg rive med, lar alle inntrykkene ta fullstendig over, også ser jeg på filmen.

For å bli revet med må man tenke. Det er i alle fall min mening.

Jeg blir veldig irritert over folk som klager over "faktafeil" og "unøyaktigheter", men de har vel rett til sine meninger de også.

Jeg blir veldig irritert over filmer som inneholder slurvefeil a là det du nevner.

Men jeg klarer ikke helt å se når eller hvorfor alle ble så kyniske når det gjelder film.

8437577[/snapback]

Jeg tror du blander kynisk med kritisk.

Lenke til kommentar
Når jeg ser filmer tar jeg heller utgangspunkt i filmen, og ikke det jeg selv mener er pretensiøst osv.

8437577[/snapback]

Det tror jeg de fleste gjør.

8437651[/snapback]

Det tror ikke jeg. Kanskje omtrent 50%. Jeg har møtt folk som ikke liker Star Wars fordi de mener at filmene ikke er realistiske, og da synes jeg man har krysset en grense som man ikke burde krysse for lenge siden. Hvor har det blitt av den fantasien folk hadde når de var yngre, da de kunne leve seg inn i nesten alt? Nå sitter folk og kritiserer filmene mens de ser dem, som jeg synes er helt bak mål. Kritisere filmene kan man gjøre etterpå, og det er greit nok at man ikke liker filmen, men vurder den ikke etter hvordan den er i forhold til andre filmer, vurder den som en unik film, samme hvor mye den likner på andre filmer. Hvis filmen er laget så man skal vurdere den i forhold til andre filmer, da går det an, men ellers så er det helt fjernt å sitte og si at Ringenes Herre, Star Wars, The Matrix, 300 og Kill Bill ikke er realistiske.

Jeg tenker ikke når jeg ser film, jeg ser på filmen. Jeg lar meg rive med, lar alle inntrykkene ta fullstendig over, også ser jeg på filmen.

8437577[/snapback]

8437651[/snapback]

Det tror ikke jeg. For å bli revet med må man koble ut alt som finnes av bevisst tankegang, og la underbevisstheten bestemme hvordan opplevelsen blir.

Men jeg klarer ikke helt å se når eller hvorfor alle ble så kyniske når det gjelder film.

8437577[/snapback]

Jeg tror du blander kynisk med kritisk.

8437651[/snapback]

Jeg mener kynisk som i at man ikke lenger evner å bruke fantasien og la seg rive med. En kald og beregnende person har mer hang til å kritisere. Å bli pedantisk er vel en bivirkning av kynisme tror jeg.

EDIT:

Et annet eksempel er filmen Oljeberget. Hvis man ser på IMDB, så er 34% av stemmene (17 stemmer) 1 poeng, som er helt absurd. De fleste jeg har snakket med som ikke liker filmen, vurderer den ut i fra hva de synes om Stoltenberg, og de mener den er propaganda osv. Det er bare tull. Man skal vurdere den som en film, også kan man vurdere Stoltenberg som politiker for seg selv, og ikke se filmen i kontekst av det. Den er et veldig vellaget dokumentarfilm, og en av de beste jeg har sett. Jeg antar at jeg er en av de heldige som klarer å se på film objektivt.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Når jeg lever meg inn i handlingen på en film tenker jeg ikke, er bare helt revet med i filmen, akkuratt som om jeg skulle vert der. Men det skal være en god film for å bli så revet med :p

Jeg blir veldig irritert over folk som klager over "faktafeil" og "unøyaktigheter", men de har vel rett til sine meninger de også.

Jeg syns det er svært irriterende vis du ser på film og klokka på veggen (i filmen) er 5 i en scene, i neste scene på filmen (som liksom er rett etterpå) er klokka 3 :hrm:

Edit: For å nevne flere feil i filme: En fyr i Titanic har digital klokke. En jeep kjører forbi i bakgrunnen på ringenes herre.

Endret av mhbakke
Lenke til kommentar
Er filmen som går på TV2 nå vert å få med seg?

Filmen er "En ubehagelig sannhet" for de som ikke visste det...

8439439[/snapback]

Jepp.. Dokumentaren er lærerik og kommer med mange konkrete bevis på hvor verden er på vei når det kommer til global oppvarming..

Det kan også nevnes at den vant 2 oscars..

Lenke til kommentar
Er filmen som går på TV2 nå vert å få med seg?

Filmen er "En ubehagelig sannhet" for de som ikke visste det...

8439439[/snapback]

Jepp.. Dokumentaren er lærerik og kommer med mange konkrete bevis på hvor verden er på vei når det kommer til global oppvarming..

Det kan også nevnes at den vant 2 oscars..

8439642[/snapback]

Ja da har jeg nettopp sett filmen og jeg må si jeg sitter igjen med et ganske store inntrykk av det. Masse fakta som jeg visste fra før av, men også myyye jeg aldri har hørt før.

Lenke til kommentar

Jeg så den òg. Har hørt om det meste i diverse sammenhenger, så den var ikke akkurat überinteressant for min del. Allikevel en fin dokumentar, som ramser opp mange av de viktige faktorene av den globale oppvarmingen vi står ovenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Jepp, da har jeg håndhilst på og prata med Jeremy Bulloch aka Boba Fett, dere! :)

8440579[/snapback]

Vært på avalon nå?

Lenke til kommentar
Jepp, da har jeg håndhilst på og prata med Jeremy Bulloch aka Boba Fett, dere! :)

8440579[/snapback]

What? Hvor, når og hvordan?

8440656[/snapback]

8440579[/snapback]

Vært på avalon nå?

8440667[/snapback]

http://www.samfundet.no/detalj.php?id=6877&n=833

Jeremy Bulloch er faen meg helt. Tidenes morsomste mann i tillegg til å være tidenes badass bounty hunter på film.

Lenke til kommentar

Noen som er spent på Outlander? Aliens/Jesus, vikinger og monstre må bli bra.

During the reign of the Vikings, Kainan (Caviezel), a man from a far-off world, crash lands on Earth, bringing with him an alien predator known as the Moorwen. Though both man and monster are seeking revenge for violence committed against them, Kainan leads the alliance to kill the Moorwen by fusing his advanced technology with the Viking's Iron Age weaponry.
Lenke til kommentar

Første(?) anmeldelse av den amerikanske Anchor Bay-boksen med restaurerte Jodorowsky-filmer (El Topo, The Holy Mountain, Fando Y Lis, La Cravate) er oppe @DVDTalk.

Skamros er en forsiktig måte å si det på, særlig i forhold til de versjonene som har vært mer eller mindre tilgjengelige tidligere.

Gleder meg til å få min boks. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...