Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er et eller annet med mystikken i den gamle trilogien som forsvinner litt hvis man ser de i "feil" rekkefølge.

Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Folk er farget av nostalgi når det gjelder Star Wars. Min mening er at hvis du tar en person fra jungelen på Borneo, som aldri har hørt om Star Wars, så vil han få mest ut av filmene ved å se de fra 1-6. Alle andre har sett filmene eller i det minste hørt om dem og karakterene.

Lenke til kommentar

Ja, det er et eller annet med mystikken i den gamle trilogien som forsvinner litt hvis man ser de i "feil" rekkefølge.

Det er jo nettopp det som er poenget mitt. Folk er farget av nostalgi når det gjelder Star Wars. Min mening er at hvis du tar en person fra jungelen på Borneo, som aldri har hørt om Star Wars, så vil han få mest ut av filmene ved å se de fra 1-6. Alle andre har sett filmene eller i det minste hørt om dem og karakterene.

Jeg tror du misforstår hva som menes med "mystikken". De gamle filmene gjør alle Star Wars-elementer mystiske, de forklarer veldig vagt, de er økonomisk med effekter og forteller heller en engasjerende historie som innimellom løftes opp av flotte effekter. De nyere filmene fjerner denne mystikken, pakker alt for mye inn stil i alt for lite substans og sliter derfor ut konseptene før man er kommet til de scenene i de originale som skal presentere deg for fenomenene.

 

Se/svar gjerne det forrige innlegget mitt. Jeg kan komme med en del flere eksempler hvis du er interessert, men du må legge fra deg at den eneste grunnen til at folk anbefaler de gamle først er nostalgi. Det er mye mer enn som så.

Lenke til kommentar

For det første; ja, jeg var kanskje litt kjapp ute med å si at mange er farget av nostalgi når det gjelder Star Wars. :) For det andre; jeg synes den gamle trilogien er bedre enn den nye. For det tredje; jeg foretrekker uansett å se filmene fra 1-6, selv om jeg forstår hva du mener med "avmytifiseringen" i 1-3.

 

Men det er jo ikke værre enn at alle ser filmene i den rekkefølgen de vil.

Lenke til kommentar

Nettopp sett Avatar for andre gang nå, og jeg har fortsatt det samme ordet på tunga som når jeg så den på kino: Episk!

 

Det jeg liker best med filmen må være soundtracket, rett og slett elsker stemningen. Forøvrig den Blu-Ray utgivelsen med desidert best bilde og lyd IMO, så har du bra TV/anlegg er filmen et must i samlingen :)

Endret av Anti LFC
Lenke til kommentar

FYI så skal NRK minst sende de tre første Star Wars filmene på nrk3. Igår så sendte de IV som flere har nevnt her, og jeg ser i tv-guiden at V blir sendt neste mandag. Da kan man jo regne med at VI kommer på mandagen etter der igjen. :)

 

Forøvrig så gir jeg Star Wars IV 8.5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...