Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Kvalitet nei, hva måles den egentlig i? Underholdnings verdi for den som ser på, eller andre objektive faktorer?

Det er helt og holdent opp til deg. "Du må tææænke sjæææl" som godeste Trond Viggo synger.

Lever ellers i den overbevisning om at din opplevelse av en film forteller mer om deg, hvem du er, dine følelser der og da, hvordan din bevissthet er og hvilken kultur du er vokst opp i, fremfor noe særlig om filmen du ser på.

Om man er åpen for det blir det ekstra gøy å evaluere en filmopplevelse, for det blir en liten titt i speilet.

Samtidig kan det jo være det er et syn som er helt på bærtur :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er Mystic River på Top 250? Har last mange gode ord om den, mesterverk etc, men jeg synes ikke det var noe spesielt med den..

Jeg sier som jeg sier hver gang noen spør dette - sannsynligvis er det noe ved den som andre ser som du ikke ser. Du vil ikke tjene noe på at det blir forklart, jeg ville bare sett den igjen. Hvis det ikke hjelper kan du selvfølgelig lese en analyse av den eller en skikkelig anmeldelse som dropper hyperbol og faktisk tar tak i filmen.

Lenke til kommentar

Mystic River var til tider grusom å se på. Da mener jeg grusom i et positivt lys. På sitt beste helt praktfull, selv om den vekker følelser man håper man aldri opplever i virkeligheten.

Slik går det når mesteren Clint Eastwood regisserer en film med så bra manus og en mann som Sean Penn. Det er synd den ikke faller i god jord for alle, for der går man glipp av noe som setter et realt hakk inn i sjelen. Men på en måte skulle jeg nesten ønske jeg ikke ble truffet slik av en film. Men bare nesten :)

Lenke til kommentar

En reprise av en gammel CSI:Miami episode på TV-Norge klarer sikkert å koke opp en fiffigere mordhistorie enn det Mystic River viser frem. Og det er kanskje derfor ikke alle får "wow"-følelsen etter å ha sett den?

For meg beveger filmen seg forbi den klassiske krimhistorien. Hjertet i Mystic River ligger hos disse tre gamle vennene og de horrible hendelsene som både trakk dem fra hverandre og ufrivillig brakte dem sammen igjen. Dette er førsteklasses drama anført av bunnsolide skuespillere og Eastwoods kjølige og klassiske regi.

Jeg hadde helt glemt at jeg likte den så godt. På tide med en ny snurr snart.

Lenke til kommentar

Hva krimmen i Mystic River så husker jeg ikke engang hva den gikk ut på. Den var intet annet enn et redskap for de virkelige sterke punktene i denne filmen og ikke verdt å ense så mange tanker, du har helt rett i at det er dramaet som er dens store styrke.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

En reprise av en gammel CSI:Miami episode på TV-Norge klarer sikkert å koke opp en fiffigere mordhistorie enn det Mystic River viser frem. Og det er kanskje derfor ikke alle får "wow"-følelsen etter å ha sett den?

Det kan nok stemme ganske mye.

Ble litt skuffet da jeg så liket til Katrine, trodde det skulle være myemye verre, siden de sa "I've never seen anything like this before". Men det trakk vel ikke helhetsinntrykket ned på filmen.

Lenke til kommentar

Liten eller ingen tvil om at det er Sean Penn som bærer Mystic River på sine skuldre, selv om det er nok av gode bi-opptrender fra andre meritterte navn. Skuespillerprestasjonen hans er til 9 av 10 etter mine vurderinger og jeg er nokså kresen og skeptisk når det gjelder slike roller. Spesielt scenen hvor datteren blir funnet er ekstremt overbevisende, syntes jeg.

Filmen i seg selv er ikke spesielt original eller voldsom på noen måter. Det er bare rett å slett en godt stykke gjennomført film og god underholding for de som liker drama/krim sjangeren.

7.5 / 10 , uten at jeg hverken har kunnskap til eller spesielt lyst til å gå filmen i detaljer. Som selverklært film-idiot tør man ikke såpass blant de kulturelt begavede på forumet ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

Syns Tim Robbins gjorde en like bra rolle som Sean Penn. Begge gjør en formidabel prestasjon. Bacon også gjør rollen sin bra, men den virker ikke like krevende.

Jeg sliter også med å se på dette som en krimfilm, det er ikke dette jeg leter etter, eller får av denne filmen.

Settingen og plotet, samt skuespillerprestasjonene er nok noe av det som gjør den så bra i mine øyne

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Det ble visst The Happening på meg i går ja. Jøss, den var virkelig noe for seg selv. Underholdende var den ja, og mange overraskende og syke scener. Men det skal vel ikke legges skjul på at det hele var litt halveis. Litt vel teit historie.

Underholdene? Overaskende?

Mulig du forveksler The Happening med The Hangover nå.^^

Å se Marky Mark syte i en snau time var ikke til min smak. Faktisk min dårligste kino-opplevelse den filmen, og jeg har sett Saw 4 på kino!

Endret av Slettet-D7I5Gr2
Lenke til kommentar

Skal se Schindler's List nå. Lenge hatt lyst til å se, men vanskelig å få tid til en såpass lang film. Håper det blir en god opplevelse når jeg først investerer 3 timer i den. :)

Okey, ferdig. Vet ikke helt hva jeg kan si annet enn at det var en fantastisk film, og at jeg aldri har blitt så beveget av en film før. Veldig glad jeg så den alene, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Apropos Mystic River. Hva synes dere om Gone Baby Gone? For meg var det en knallsterk film som traff meg rett i magen.

Samme forfatter, feeling og setting som Mystic River, og nesten like god. Likte hvordan filmen ikke feiger ut mot slutten og faktisk tvinger seeren til å ta side.

Edit: Jeg ser nå at Dennis Lehane jammen meg har skrevet Shutter Island og tre episoder av The Wire. Blir spennende å følge denne mannen videre.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Det står IKKE feiger ut.

Forsåvidt enig, Gone Baby Gone var en flott film. Honør til begge Affleck's

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...