Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Script statusen tilsier at filmen er i skrivende stund. Hvilken format av scriptet er derimot ikke oppgitt, det kan være alt fra pitch til shooting scriptet eller eventuelt Nte utgave av story scrpitet som er under produksjon.

Så du tror det er sannsynlig at en film som har fått grønt lys enda pitches? Da tror jeg du har misforstått hva en pitch er.

Regissøren er for øvrig tidligere Oscar-nominert.

Der er flere typer "salg" og statuser, et prosjekt kan ha fått grønt lys og klar mens det fremdeles er under pitching fra en produsents side for å få flere til å investere i prosjektet. En pitch kommer i flere formater, f.eks kan en pitche en synopsis til et selskap som gir det grønt lys til å skrive scriptet og deretter pitcher du scrpitet for å få investorer ombord. Prosjektet har da "grønt" lys men like fult ikke produksjons klart.

Et pitch script kan gå gjennom opp til 50 ganger med gjennskriving etter at det har fått grønt lyst for produksjon og selv da er det ikke sikkert at det blir noe av det. Det er ganske vanlig at det brukes mye penger på en option property av et script hvor man leier inn og bruker penger på å pitche scrpitet videre og håpe at flere ser potensialet i det og investerer penger i det.

Et eksempel er med Avatar

James Cameron pitched scriptet til Fox, som kjøpte en tidsbegrenset option på det. Cameron kontaktet deretter Disney for å se om de ville være med på prosjektet, noe de ville. Men siden Cameron hadde solgt en option til Fox måtte Disney vente på dem først. Fox gikk deretter inn for å gå med på Avatar men det trengtes mer investeringer, til tross for at Camerons eget selskap og gikk inn med investeringer. Scriptet ble utbedret og pitched til Ingenious Film Partners i Storbritania som investertet i prosjektet.

Et grønt lys er ikke ensbetydene for at filmen blir realitet og der kan være mange pitcher før man har ombord alle investorene. Det forsøkes derimot å holde det til et minimale av investorer ettersom vær investor oftest krever investerings sum + 10% eller mer.

Et annet eksempel er oppfølgeren til The golden compass, The subtle knife. I lang tid var det grønt lys for at den skulle kjøres i gang og script og story var utbedret. Men grunnet floppen på BO for The golden compass trakk investorene seg fra prosjektet og ingen oppfølger er per nå i planlegging.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Der er flere typer "salg" og statuser, et prosjekt kan ha fått grønt lys og klar mens det fremdeles er under pitching fra en produsents side for å få flere til å investere i prosjektet. En pitch kommer i flere formater, f.eks kan en pitche en synopsis til et selskap som gir det grønt lys til å skrive scriptet og deretter pitcher du scrpitet for å få investorer ombord. Prosjektet har da "grønt" lys men like fult ikke produksjons klart.

Et pitch script kan gå gjennom opp til 50 ganger med gjennskriving etter at det har fått grønt lyst for produksjon og selv da er det ikke sikkert at det blir noe av det. Det er ganske vanlig at det brukes mye penger på en option property av et script hvor man leier inn og bruker penger på å pitche scrpitet videre og håpe at flere ser potensialet i det og investerer penger i det.

Et eksempel er med Avatar

James Cameron pitched scriptet til Fox, som kjøpte en tidsbegrenset option på det. Cameron kontaktet deretter Disney for å se om de ville være med på prosjektet, noe de ville. Men siden Cameron hadde solgt en option til Fox måtte Disney vente på dem først. Fox gikk deretter inn for å gå med på Avatar men det trengtes mer investeringer, til tross for at Camerons eget selskap og gikk inn med investeringer. Scriptet ble utbedret og pitched til Ingenious Film Partners i Storbritania som investertet i prosjektet.

Et grønt lys er ikke ensbetydene for at filmen blir realitet og der kan være mange pitcher før man har ombord alle investorene. Det forsøkes derimot å holde det til et minimale av investorer ettersom vær investor oftest krever investerings sum + 10% eller mer.

Et annet eksempel er oppfølgeren til The golden compass, The subtle knife. I lang tid var det grønt lys for at den skulle kjøres i gang og script og story var utbedret. Men grunnet floppen på BO for The golden compass trakk investorene seg fra prosjektet og ingen oppfølger er per nå i planlegging.

Du blander pitch som et verb og et substantiv. Du kan "pitche" et manus og du kan "pitche" en "pitch"* som per definisjon er en veldig kort outline av historien. Det er vel heller ingen som bruker begrepet "pitch script", ettersom en "pitch" er en "pitch" mens det å "pitche" et script, eller manus som jeg foretrekker, er noe annet.

Men ellers er jeg enig med deg.

*A pitch is a concise verbal (and sometimes visual) presentation of an idea for a film.

Lenke til kommentar

Fikk endelig sett Its a Wonderful Life i kveld, og må si den var en smule rørende. Ikke bare det, jeg synes både skuespillet(veldig "naturlig" hvis det går an å kalle det det) og det filmtekniske virket veldig moderne. Kan hende den har gått igjennom en god restaurering(så BD-versjonen).

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Stand by Me var litt merkelig, jeg klarer ikke å bestemme meg for om det er en bra film, selv om den er blant mine favoritter nå. Når den ble ferdig og Stand By Me sangen ble spilt av, så bare satt jeg der liksom, uten å si noe helt til sangen var ferdig, med gåsehud gjennom hele sangen. :hmm:

Lenke til kommentar

Dette Tim Burton/Johny Depp samarbeidet må stoppes en gang for alle, det er ikke morosomt lengre, det har ikke vert morsomt på en god stund nå,

Den eneste måten jeg kan se å sette en stopper for dette er å drepe en av dem og siden Depp er den eneste av dem med talent må Burton dø.

Jeg tenkte jeg skulle betale et crack head til å "rane" Burton utenfor hjemet hans og han vil naturlig nok gjøre motstand og han vil ved et "uhell" blir stukket 36 ganger i halsen, Burten er så dilla på alt dette goth dritten at han sikkert finner det hele veldig spennende og gøy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2
Du er like sinna på alle andre regissører du ikke liker stilen og filmene til?

Ja så lenge de aldri prøver å fornøye seg og bare lager det samme hele tiden, og ikke minst får en god skuespiller til å spille i teite repedative roller uten sjarm i det hele tatt

Så du skal gi samme ''treatment'' til Jon Turtaltaub?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...