Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Dagens generasjon veitu: iPod = alle digitale mediaavspillere. Tsktsk

 

*finne fram pipa*

Overraskende nok har dette problemet eksistert en stund. Zipper, yo-yo, aspirin, thermos, e-mail og trampoline var alle merker som siden har gått over til å beskrive slike produkter. I USA sier man at man skal "xerox" uavhengig av om man bruker en Xerox-produksert kopimaskin. I disse dager er det google og iPod som sliter med å miste merkevaren sin.

 

This concludes Sunday's lecture. (:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://e24.no/utenriks/article3494247.ece

 

Større omstruktureringer hos Walt Disney Co. - verdens største mediekonsern - gjør at Miramax stenger dørene. Rundt 80 personer mister jobben som følge av nedleggelsen.

New York-baserte Miramax ble startet av brødrene Bob og Harvey Weinstein, og har distribuert og produsert film siden 1979.

De startet filmkarrieren med å kjøpe de amerikanske rettighetene til billige, utenlandske filmer, for deretter å klippe dem om og gi dem nytt soundtrack før de ble sluppet løs på det amerikanske publikumet.

Det i Hollywood-sammenheng lille studioet spilte en helt sentral rolle da interessen for uavhengig film eksploderte tidlig på 90-tallet. De plukket opp en rekke tilsynelatende smale, uavhengige filmer, og gjorde dem til både publikumssuksesser og Oscar-vinnere.

I 1993 ble de kjøpt av Disney, men med stor frihet til å fortsette i sporet de hadde slått inn på, selv om Disney fikk siste ord.

 

Mange store navn

Listen over kjente filmer hvor Miramax har hatt én eller flere fingre med i spillet, er svært lang (se faktaboks). Opp gjennom årene har da også hele 220 Oscar-nominasjoner gått studioets vei.

Regissører som Quentin Tarantino (Reservoir dogs), Steven Soderbergh (Sex, lies and videotape) og Kevin Smith (Clerks) slo alle tre gjennom som en følge av at Mirimax plukket dem opp og distribuerte debutfilmene deres.

Etter at Disney kom inn på eiersiden, gikk studioet mer og mer i retning av å også produsere film selv, ikke bare distribuere.

Syv av Miramax' helt egenproduserte filmene har spilt inn mer enn 100 millioner dollar. Den mest suksessfulle blant dem - den Oscar-vinnende musikalen Chicago - spilte inn 307 millioner dollar på verdensbasis.

Også en rekke av de distribuerte filmene gjorde det godt. Miramax sørget blant annet for at franske Den fabelaktige Amélie fra Montmartre ble distribuert i USA, noe som åpnet for dens fem Oscar-nominasjoner.

 

Uenighet om det kreative

Brødrene Bob og Harvey Weinstein solgte selskapet sitt til Disney i 1993 for 170 millioner dollar, men fortsatt å arbeide der.

I 2005 forsvant de to ut, etter en kraftig konflikt med Disney-sjef Michael Eisner rundt hva slags film studioet skulle lage og distribuere. Utover 90-tallet begynte de i større og større grad å lage store, kostbare produksjoner i samarbeid med etablerte studier, men også på egen hånd. Cold Mountain ble en gigantisk flopp som kostet dem dyrt.

Det hele toppet seg etter det med Michael Moores dokumentarfilm Fahrenheit 9/11. Disney forbød Miramax å distribuere den (tidligere hadde det samme skjedd med filmene Kids og Dogma), noe Weinstein-brødrene forsøkte å vri seg rundt.

Episoden ble også slutten på den uavhengige posisjonen til studiet - i stedet ble det mer og mer integrert i resten av Disneys virksomhet. Nedleggelsen er dermed bare fullbyrdelsen av den prosessen.

De to grunnleggerne startet på sin side opp The Weinstein Company i 2005, som på mange måter har overtatt Miramax' tradisjonelle rolle i filmuniverset.

 

Vil kjøpe navnet tilbake

Weinstein-brødrene ønsker på et vis nyheten om nedleggelsen velkommen.

- Hvis det skulle åpne seg en mulighet for oss til å kjøpe tilbake navnet, vil vi definitivt gripe den. Det er ikke mye i verden som ville gjort vår 83 år gamle mor gladere enn det, sier Harvey Weinstein i offentlig uttalelse.

Da brødrene startet opp i 1979, oppkalte de nemlig selskapet etter foreldrene sine - Max and Miriam.

 

En mulig tragedie..

Lenke til kommentar
Dagens generasjon veitu: iPod = alle digitale mediaavspillere. Tsktsk

 

*finne fram pipa*

Overraskende nok har dette problemet eksistert en stund. Zipper, yo-yo, aspirin, thermos, e-mail og trampoline var alle merker som siden har gått over til å beskrive slike produkter. I USA sier man at man skal "xerox" uavhengig av om man bruker en Xerox-produksert kopimaskin. I disse dager er det google og iPod som sliter med å miste merkevaren sin.

 

This concludes Sunday's lecture. (:

Ikke minst Cleanex.

Lenke til kommentar
Dere der ute som har sett Antichrist, har dere noengang sett en jævligere film? I såfall, hvem? Fy faen for en film, kommer ikke over det, får jo sikkert ikke sove engang i natt, hehe.

Lovende start, men så blir filmen mer og mer absurd - helt til det trekkes så langt at det ikke lengre er fengende. Helt greit å ha fått med seg, men en film som bare bygger på "syke" scener scorer ikke helt for meg.

 

3/10

Lenke til kommentar
Dere der ute som har sett Antichrist, har dere noengang sett en jævligere film? I såfall, hvem? Fy faen for en film, kommer ikke over det, får jo sikkert ikke sove engang i natt, hehe.

Lovende start, men så blir filmen mer og mer absurd - helt til det trekkes så langt at det ikke lengre er fengende. Helt greit å ha fått med seg, men en film som bare bygger på "syke" scener scorer ikke helt for meg.

3/10

Jeg vedder en mill på at du ikke skjønte filmen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...