Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Disturbia var ikke dårlig, men ødela mye av historien i Rear Window. Derfor ble ikke jeg like direkte imponert over handlingen i Rear Window, men heller filmingen og skuespillerne.
Det som imponerte meg med RW var settingen. Den herlige bakgården. Ellers synes jeg den er veldig.. "overvurdert" av Hitchcocks filmer. Da er brått Vertigo, Psycho, North by Northwest ++ mye bedre.
Lenke til kommentar
Disturbia var ikke dårlig, men ødela mye av historien i Rear Window. Derfor ble ikke jeg like direkte imponert over handlingen i Rear Window, men heller filmingen og skuespillerne.
Det som imponerte meg med RW var settingen. Den herlige bakgården. Ellers synes jeg den er veldig.. "overvurdert" av Hitchcocks filmer. Da er brått Vertigo, Psycho, North by Northwest ++ mye bedre.

Enig i det du sier. Rear Window er overvurdert, og jeg setter Psycho mye høyere. Vertigo syns jeg ikke noe særlig om, utenom skuespillet. Gjensyn trenges.

EDIT: Det Dorian sier om Simpsons-episoden hadde jeg glemt. Lurer på om jeg så den før Disturbia til og med ^_^

Endret av Fløyelsbøtte
Lenke til kommentar

Det beste med Rear Window er at vi hele tiden får det fra Stewart sin side, fra hans øyne, og det er det som gjør Rear Window så intens og neglbitende. Nettopp det faktum at vi aldri helt egentlig får vite hva mannen i leiligheten ovenfor gjør, hva den flotte blondinen snakker om, hva pianisten drikker for, etc. Glimrende film.

Selv setter jeg Vertigo høyere.

Endret av NightKeeper
Lenke til kommentar
Montag: Hva slags musikk var det? Den var jo fantastisk.

Ja, musikken er flott - løp og kjøp!

1.halvdel: Gabriel Fauré - Pavane

2.halvdel: Schubert, Piano trio op. 100, D929, 2. sats

Noen som klarte fler enn 5?

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare sett de fleste Hitchcockfilmene en gang, men for meg var Rear Window den beste. Elsker den voyeuristiske og observerende formen for krim/thriller. Den utvilsomt svakeste jeg har sett er The Birds.

Koser meg forøvrig med soundtracket til For All Mankind - en av de beste dokumentarene jeg noen gang har sett.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Koser meg forøvrig med soundtracket til For All Mankind - en av de beste dokumentarene jeg noen gang har sett.
Hvor pen er den med tanke på når den er fra? Er det Planet Earth-pent?

Pent er subjektivt. Selve bildene er ikke så høyoppløselige som Planet Earth, Baraka etc, men den har en stemning som ikke jeg har sett maken til. Det er på ingen måte noen faktadreven dokumentar som mange andre rom-dokumentarer. Den benytter seg av film fra ulike Apollo-ferder og veksler mellom de ulike ferdene, uten at det påpekes hvilken ferd bildene er hentet fra. Akkompagnert av disse bildene hører vi astronauter som snakker og på samme måte som med bildene, vises det aldri hvem som snakker. Dveldende og poetisk. Noe Mallick kunne ha skapt. Anbefales i BD-format.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...