Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Aldersgrenser på film er oppskrytt..

Ta min mor foreksempel.. Hun kan vike bort fra en film med 12 års aldersgrense vist hun feks vet at man kan bli skremt av den..

En 12 åring burde kunne se like mye blod og skrekk som en på 18.

Det sitter i hodet og ikke i alderen. Er man psykisk ustabil tar man det til seg.

Jeg så skrekk når jeg var yngre og mener selv at jeg ikke har blitt påvirket av det på noe slags måte. Man får faktisk mer ut av en skrekkfilm i yngre alder. Nå er det bare kjedeligt.. Alt er så forutsigbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lest Medietilsynets definisjon av 15-årsgrensen ...

 

"Vi reknar 15-åringen som ein vaksen kinosjåar på den måten at han eller ho har god innsikt i verkemidla til filmen, og har referansar til andre filmar. I 15-årsfilmar kan det visast realistiske skildringar av vald og sex. Eksempel på filmar med 15-årsgrense er "Baby Boy" og "The Score" (2001). Sjølv om heltane og skurkane blir utsette for psykisk terror eller til dels grove valdshandlingar, føreset vi at dei fleste 15-åringar opplever dette som fiksjon. Ein del filmar i dag kan verka svært valdelege samanlikna med filmar tilbake i tid. Men vi ser også at dei fleste unge i dag veks opp med ei anna og ofte breiare filmerfaring enn det ein gjorde i tidlegare generasjonar."

 

... synes jeg ikke 300 overstrider noen av de kriteriene som er satt. Filmen virker etter min mening ikke så ille, mye på grunn av at den tydelig er illustrert etter en tegneserie. Dagens ungdom bør være, og er, i full stand til å kunne se 300 som 15 åringer.

Lenke til kommentar
Hva var aldersgrensen for 300 på kino? 18?

8354155[/snapback]

Nei, 15 er aldersgrensen. Jeg kan ikke skjønne at noe annet skulle ha kunnet bli satt.

8354209[/snapback]

 

Hvorfor ikke? Jeg synes 300 burde vært 18 år.

8354451[/snapback]

Aldri i verden om 300 skulle fått 18-årsgrense. Pusefilm i forhold til Braveheart f.eks.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Aldersgrenser på film er oppskrytt..

 

Dagens :roll:

 

Ta min mor foreksempel.. Hun kan vike bort fra en film med 12 års aldersgrense vist hun feks vet at man kan bli skremt av den..

 

Faren er ikke nødvendigvis om hun blir skremt eller ikke, men om hun blir påvirket på andre måter. Det at hun er voksen skjermer henne en del.

 

En 12 åring burde kunne se like mye blod og skrekk som en på 18.

 

Eh, nei? Selvfølgelig ikke.

 

Det sitter i hodet og ikke i alderen. Er man psykisk ustabil tar man det til seg.

8354624[/snapback]

 

Hodet utvikler seg med alderen. Det siste du skriver der er bare helt forkastelig.

Lenke til kommentar
Until Death i går, og alle dere som fremdeles syns Van Damme er en dårlig skuespiller kan bare gå å legge dere, og ikke komme tilbake før dere har sett den.

8358281[/snapback]

 

Har vurdert å se den selv, men liksom styrt unna. JCVD har liksom ikke kommet med noe bra i det siste synes jeg. Så du kødder ikke altså, filmen er verdt å få med seg? Seriøst?

Lenke til kommentar
Aldergrenser er egentlig ganske merkelige ta feks Danny The Dog eller Romeo Must Die de burde absoulutt ikke hatt 18 men feks Borat (litt dårligt eksempel men pytt pytt) har jo bare 11. Jeg kan bare ikke få det ut av huet pga det er så idiotisk.

8358374[/snapback]

 

Norge er kjent for å legge mer vekt på vold enn sex når de vurderer aldersgrensene. Litt idiotisk ja. Borat burde hatt 15 års grense.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH
Aldersgrenser på film er oppskrytt..

....

En 12 åring burde kunne se like mye blod og skrekk som en på 18.

Det sitter i hodet og ikke i alderen. Er man psykisk ustabil tar man det til seg.

8354624[/snapback]

 

Jeg ser for det første ikke meningen i å skulle lære seg å tåle så mye blod og gørr i en så ung alder som mulig. Og jo, som unge/ungdom er ikke hjernen fullstendig utviklet ennå, og det er faktisk mer risikabelt å utsette barn for vold på skjermen enn litt eldre mennesker, som lettere kan distansere seg fra det. Aldersgrenser på en film er en veldig grei indikator til foreldre, og dersom man ikke er noen tilhenger av f.eks. veldig eksplisitte sexscener eller ekstrem vold, kan dette være en grei indikator også for voksne om hva man går til. At aldersgrenser ikke alltid "treffer" er en annen sak, men å si at de blir oppskrytt er latterlig.

Lenke til kommentar
Until Death i går, og alle dere som fremdeles syns Van Damme er en dårlig skuespiller kan bare gå å legge dere, og ikke komme tilbake før dere har sett den.

 

Har vurdert å se den selv, men liksom styrt unna. JCVD har liksom ikke kommet med noe bra i det siste synes jeg. Så du kødder ikke altså, filmen er verdt å få med seg? Seriøst?

Helt seriøst, men så digger jo jeg Replicant, In Hell og Wake of Death (Som betyr jeg syns det han har kommet med i det siste er hans beste filmer). Og i Until Death gjør han det enda bedre.

Selve 'Until Death' selv er ikke noe mesterverk, den er en helt ok action/drama film (Som i seg selv er ganske spennede for en JCVD film). Men det er skuespillet til Van Damme som løfter den til det neste nivå, og jeg tror at han i denne filmen gjør en såpass god jobb at folk flest kan begynne å se på han som en god skuespiller.

Lenke til kommentar
Helt seriøst, men så digger jo jeg Replicant, In Hell og Wake of Death (Som betyr jeg syns det han har kommet med i det siste er hans beste filmer). Og i Until Death gjør han det enda bedre.

Selve 'Until Death' selv er ikke noe mesterverk, den er en helt ok action/drama film (Som i seg selv er ganske spennede for en JCVD film). Men det er skuespillet til Van Damme som løfter den til det neste nivå, og jeg tror at han i denne filmen gjør en såpass god jobb at folk flest kan begynne å se på han som en god skuespiller.

8358535[/snapback]

 

Høres ut som jeg må få sett den da. Er jo egentlig en gammel fan av JCVD vet du :D

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Until Death i går, og alle dere som fremdeles syns Van Damme er en dårlig skuespiller kan bare gå å legge dere, og ikke komme tilbake før dere har sett den.

8358281[/snapback]

Hva vil skje med menneskeheten når 6 milliarder mennesker legger seg samtidig? SOCIETY WILL COLLAPSE!

8359366[/snapback]

 

Hvis 6 milliarder legger seg, så blir jeg ganske rik. Forhåpentlighvis vil alle ansatte i en bank ikke være noe fan av Jean Claud.

 

Oh, happy days.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...