Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg må jo påstå at du høres ut som den litt triste typen som ikke rakk å levere inn den faste lottorekka som tilfeldigvis vant. En småbitter Bay-fan som ikke liker at Cameron er og blir den store actionregissøren. Meg om det. Hva med Transformers, Superman, X-men og alle Marvel- og DC-Comics-inspirerte filmer som jeg har registrert her på forumet at du liker/er opptatt av. Går ikke disse filmer under samme sjanger som Avatar? Uansett, morsom lesning. Viser hvor forskjellige meninger filmfantaster kan ha :)

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Dorian i det meste. Det hadde gått lettere om man solgte dette som et trivielt eventyr. Selv om det heller ikke ville hindret meg fra å finne det middelmådig, da jeg ikke liker eventyr som ikke prøver på en god dose humor og sjarm.

Jeg hadde håpet på Jurassic Park-følelsen. Som også er litt av grunnen til de metaforiske sammenligningene jeg brukte over (om noen tok de bokstavelig, shame on you). Det var merkelig at ingenting i filmen var spennende. En ting var at den var tidenes mest forutsigbare film, men de gjorde ikke engang reisen dit spennende. Jeg kvapp aldri, fant ingenting skummelt, undret meg ikke på om et dyr kom hoppende ut av den vidunderlige jungelen.

Som Sci-fi var den jo helt håpløs, der må jeg bare ha misforstått Cameron.

Lenke til kommentar

Tjalla: Ad hominem gjør seg så mye bedre å bruke på folk du faktisk har grunnlag til å bruke den. Meg kjenner du tross alt kun gjennom egne fordommer inntil vi minst har vært fulle sammen en gang.

Nå er jeg kjempeglad i å diskutere meg, men det er synd overfor det vi er her inne for å diskutere; En film. Her; Avatar.

Og jeg anser ikke denne filmen som samme bolk som de du lister opp. Til det er de så alt for forskjellige, kanskje med unntak av X-Men ettersom den ikke prøvde på komedie-element heller. Men den filmen var langt mer metaforisk inspirert og gjennomført langt bedre enn hva Cameron fikk til. I tillegg til at den første X-men hadde det samme sporet av "komersiell redigering", som heldigvis forsvant i 2'eren når Singer fikk viljen sin.

"No one says no to Cameron" sies det, men jeg fikk et distinkt inntrykk av at Avatar var laget for ikke å utfordre eller provosere meg på noen som helst måte. Som vel i retrospekt er et lite paradoks. :)

Lenke til kommentar

Dotten: Well done. Der fikk du meg til å slå opp i wikipedia. Enda et latinsk uttrykk i ordforrådet mitt. Fordommene får råde videre :p

For min del fikk jeg den samme følelsen da jeg så Jurassic Park på kino. Jeg er enig med at den ikke var vanvittig spennende, skummel eller uforutsigbar men jeg ble lammslått av en suggerende følelse av tilstedeværelse som jeg aldri får av denne typen filmer. Med 3D-briller var det et sted man kunne drømme seg bort i og i likhet med Jake, så var det umiddelbart trist vende tilbake til virkeligheten. Ellers er jeg veldig glad for at ikke Cameron tok i bruk humor eller barnslig sjarm, om det være seg Jar-Jar Binks eller en neger-Transformer.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Fruen lærer latin, så jeg har slengt meg på :wee:

Det med den følelsen er jeg enig i, det var litt skuffende i starten men med ett vi var på planeten var det en genial tilstedeværelse. Men hvorfor ikke gjøre ting så skummelt og spennende som i Jurassic Park? Virket som man var redd for at folk ikke skulle ta med seg unger, som vel er greit nok det fordi Cameron ønsket vel at den skulle nå ut til alle for å virkelig slå gjennom med denne teknologien. Virker ganske strategisk kynisk og kalkulerende. Men for min smak ble det vel litt antiklimaks/skuffende da.

Ellers, jeg må bare påpeke at det er å dra det litt vel langt å tro jeg er en Michael Bay-fan. Han har laget to av mine actionfavoritter (Transformers og The Rock), men samtidig to av de kjedeligste actionfilmene jeg har sett (Bad Boys-filmene) og en av de verste filmene jeg noensinne har sett (Pearl Harbor).

Jeg vil ikke engang at han skal regissere Transformers III, fordi jeg vil ha friskt pust når man har kommet så langt ut i serien.

Det jeg liker med karen er arrogansen, selvironien og fryktløsheten når han lager film. Han virker ikke å bry seg om han provoserer eller ikke, i motsetning til de regissørene som enten er veldig opptatt av å ikke provosere, eller de som er opptatt av å måtte provosere. Bay ser ut til kun å ville ha det gøy, samt at han vil at publikum skal ha det gøy. "Flykt med meg inntil en eksplosiv fjollete verden".

Han er som de beste forumbrukerne, de som bare skriver hva de mener uten tanke på om folk blir sure eller glade. I motsetning til trollene, som skriver kun for å provosere, eller de politisk korrekte som skriver for å innynde seg med massene.

Men må påpeke at det er mine fordommer om herr Bay. Jeg har ikke vært full med han (enda).

Jeg er forøvrig for at alle dere utlendinger kommer til Bergen for å se film, gjerne med en pils eller to. Det hadde vært noe. :)

Lenke til kommentar

Nå er det lenge siden jeg har sett noe av Bay, men jeg ser ikke helt denne holdningen du beskriver. Kan du gi noen eksempler på bevisst provokasjon? Utover det å lage helt middelmådig film, naturligvis. Blir sannsynligvis noen år med jobbing i Bergen etter endt master i filmvitenskap om halvannet år. Er alltid klar for en halv øl og endelig få spikret fordommene på plass.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Poenget til Dotten var vel ikke at Bay driver med bevisst provokasjon. Snarere at han driter totalt i om han provoserer noen eller ikke.

Litt dårlig ordlegging fra meg ja - hvordan har Bay provosert med filmene sine?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2
Poenget til Dotten var vel ikke at Bay driver med bevisst provokasjon. Snarere at han driter totalt i om han provoserer noen eller ikke.

Litt dårlig ordlegging fra meg ja - hva med Bay sine filmer har provosert?

Rasistiske\steriotypiske undertoner.

Lenke til kommentar

Litt dårlig ordlegging fra meg ja - hvordan har Bay provosert med filmene sine?

Han blir beskyldt for å være rasistisk, fordsomfull, krigshisser, glorfiserende overfor militæret osv. Dette provoserer voldsomt, det er ikke mange regissører der ute som opplever så mange personlige angrep i omtaler, selv for filmer han ikke engang har skrevet manus til.

Når man leser intervjuer og annet så virker det ikke som ha kunne brydd seg om han provoserte eller ikke (Von Trier virker jo å ønske å provosere eksempelvis). Videre ser det ikke ut til at Bay har noen ønske om å stimulere intellekt eller innsikt (som eksempelvis Bergman). Han vil bare ha det gøy og gir en lang beng i det moraliserende og etiske så mange kritiserer hans filmer for.

Men at filmene hans provoserer er det liten tvil om syntes jeg, det er bare til å lese alle omtaler av dem. Men det virker ikke som om det er intensjonalt.

Avatar virker å være intensjonalt ikke-provoserende. Men kanskje jeg tar feil, virker som om "ideologien" der provoserer Dorian litt :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...