Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Why so serious? :wee:

Jeg trodde vi i tillegg til The Dark Knight snakket om artikkelen jeg lenket til og de synspunktene som kom fram der. Jeg kan ikke se at jeg har tillagt deg noe du ikke mener, hva er i så fall dette? Innlegget inneholder flere referanser til historien, kanskje du bare burde lese det på nytt? I tillegg er det ikke nødvendigvis noen forskjell på eller motsetning i forholdet form/innhold, så historien henger tett sammen med fremstillingen. Dermed står argumentet i innlegget fortsatt: det blir ikke presentert noe nytt eller spennende med The Dark Knight, slik som mange kanskje tror. Det er kanskje nytt og spennende for dem, men for andre som har sett flere filmer ser de kanskje gjenbruk og uoriginal fremstilling (og historie). For at noe skal bli oppfattet som 10/10 eller hinsides bra, burde det kanskje være et sterkere snev av forfriskende historiefortelling og originale vendinger, men det er altså ikke alle som enige i at dette gjelder The Dark Knight (og det med god grunn, etter mitt skjønn). Selv nyter jeg filmen, men som sagt har jeg forståelse for andre meninger og observasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tydelig at du ikke forstår helt hva jeg mener, mulig det er jeg som har formulert meg feil, men jeg prøver igjen. Du har helt rett i at The Dark Knight på ingen måte har funnet opp kruttet. Det er masser av detaljer og historie jeg har sett i andre filmer, men poenget mitt er at historien på en sommerblockbuster sjeldent eller aldri tilsvarer kvaliteten Dark Knight besitter. Om du mener eller kan bevise det motsatte tar jeg som tidligere nevnt gjerne i mot eksempler. Det er uvanlig at filmer i $200 millioner dollar klassen faktisk i det hele tatt prøver og fortelle en noe gjennomtenk historie. Det går ikke artikklen inn på; den vurderer filmen fra ett HELT annet utgangspunkt enn hva jeg gjør. Det er det som jeg tror skaper misforståelser. Er du uenig i dette? Isåfall så har vi en høne og plukke.

Lenke til kommentar

Det jeg sier er at jeg har forståelse for hvorfor andre ikke syns den er spesielt bra eller gjennomført fordi de mener eller har observert at det ikke er noe nytt, spennende eller originalt (les: bra) med filmen. Blogginnlegget går faktisk inn på historiemessige aspekter, som "the repetition of gimmicky situations–disguises, hostage-taking, ticking bombs, characters dangling over a skyscraper abyss, who’s dead really once and for all?".

Lenke til kommentar
Det jeg sier er at jeg har forståelse for hvorfor andre ikke syns den er spesielt bra eller gjennomført fordi de mener eller har observert at det ikke er noe nytt, spennende eller originalt (les: bra) med filmen. Blogginnlegget går faktisk inn på historiemessige aspekter, som "the repetition of gimmicky situations–disguises, hostage-taking, ticking bombs, characters dangling over a skyscraper abyss, who’s dead really once and for all?".

Men da har man totalt feil holdning til filmen in the first place. Den der kjøper jeg ikke. Filmen blir rett og slett vurdert på feil holdning syntes jeg. Det er ingen feil med "situations–disguises, hostage-taking, ticking bombs, characters dangling over a skyscraper abyss, who’s dead really once and for all?" når man går inn for en popcornfilm Cuneax, det er det jeg prøver å formidle.

Edit: Jeg tror faktisk at den skyhøye ratinga på IMDB har fått folk til å tro at TDK er et mesterverk som skal settes opp og vurderes mot TWBB. Blir folk skuffet over TDK av andre grunner kan de egentlig bare gå å legge seg ;)

Endret av HarryLime
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke han går inn med feil holdning til sånne filmer, spesielt ikke når han digger Hellboy II som nevnt tidligere. Det må da være lov til å kritisere tynnslitte narrative situasjoner og strategier uten at man må bli avfeid som å ta feil eller ha feil holdning? I så fall kan man jo ikke kritisere noen filmer, fordi man tydeligvis må ha hatt på seg feil briller...

Lenke til kommentar

Man regner vel bare med inntektene alene. Kinoinntektene er ofte bare en del av de totale inntektene, selskapene har ofte avtaler med andre (f.eks. et samarbeid med McDonald's), har product placements, og så kommer jo DVD- og Blu-ray-inntektene også. De ser vi ikke så mye til på oversikter.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Litt teit når det står "Alle snakker norsk!" på coveret til "Min Nabo Totoro", så er det bare dansk og japansk. Ikke at jeg hadde tenkt til å ha norsk tale, men det kunne vært engelske undertekster iallefall.. Men det løser seg vel..

Høyreklikk i VLC viste meg frem til norsk tekst

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg likte ikke åtteogenhalv, men jeg skjønner hvorfor folk gjør det. Jeg er også ganske sikker på at jeg kommer til å like den hvis jeg ser den igjen. Men liker jeg da egentlig filmen?

Lenke til kommentar
Jeg likte ikke åtteogenhalv, men jeg skjønner hvorfor folk gjør det. Jeg er også ganske sikker på at jeg kommer til å like den hvis jeg ser den igjen. Men liker jeg da egentlig filmen?

Selvsagt. Personlig var dubbingen et stort irritasjons moment, men jeg tror også jeg kommer til å like den bedre med ett gjensyn. Da vet jeg i det minste hva jeg har i vente.

Lenke til kommentar

Mange flotte damer i 8 & en halv. Hvis ikke det er et pluss så vet ikke jeg. Men hvis jeg skal være mer seriøs må jeg si at hovedkarakteren var veldig interessant, og hovedgrunnen til at jeg likte filmen. Hvordan han stengte seg inne i sitt lille nøtteskal mens omgivelsene rundt han gikk sin vante gang, man satt liksom med følelsen gjennom hele filmen at dette kommer til å gå fryktelig galt, og det var også noe som gjorde filmen interessant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...