Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SNL er et sketsjprogram i USA som har gått siden 70-tallet. Kjente komikere og store skuespillere er veldig ofte gjester i sketsjene hver uke. Alec Baldwin er stamgjest f.eks. Jim Carrey gjorde haugevis av små sketsjer der lenge før han slo gjennom på film.

 

Og noen av "staff komikerne" har prøvd å lage filmer, med begredelige resultat (One Night at the Roxbury f.eks.).

En av de få som har lyktes er Will Ferrell.

 

"Needs more cowbell" sketsjen er SNL f.eks.

Jeg synes Hot Rod med Andy Samberg var jævlig morsom jeg, men har litt på følelsen at jeg er alene om å mene det... Eller?
Lenke til kommentar
Da har du ikke helt fått med deg produksjonen bak Avatar.

Effektene er bra og det har nok vært mye arbeid bak den, men i mine øyner så er dette mindre betydelig. Gi meg heller en orginal historie.

"Less is more"

Du forstår vel hypen selv om du personlig ikke satt pris på den? Jeg likte den heller ikke, men jeg klarer å tenke litt objektivt likevel.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Da har du ikke helt fått med deg produksjonen bak Avatar.

Effektene er bra og det har nok vært mye arbeid bak den, men i mine øyner så er dette mindre betydelig. Gi meg heller en orginal historie.

"Less is more"

Du forstår vel hypen selv om du personlig ikke satt pris på den? Jeg likte den heller ikke, men jeg klarer å tenke litt objektivt likevel.

Forstår at "normale" kinogåere elsket den, men når alle slags hardcore film fans tar helt av, da hever jeg litt på øyenbrynet. Min mening.

Lenke til kommentar

Jeg liker Avatar like mye for hva som er blitt utviklet bak kameraet som foran.

 

Som foreksempel div. typer nye kameraer.

 

 

 

Kan filme 3D og 2D i ett:

post-189395-1264539187_thumb.jpg

 

Ett kamera uten linse, brukes å se skuespillerene i det datalagde landskapet:

post-189395-1264539300_thumb.jpg

post-189395-1264539319_thumb.jpg

 

 

Endret av Write
Lenke til kommentar
De skal ha det at det tekniske er topp, selve planeten og alle skapningene er nydelige og kreative, men jeg føler at denne har fått for mye god kritikk. Men så har jeg vært lite aktiv på forumer i den siste tiden også.

Jeg er enig i det du sier. Avatar har fått dusinvis av seksere og tiere. Men jeg føler det ikke er mer enn en underholdende popcornfilm, på lik linje med 2012.

Lenke til kommentar
Jeg synes Hot Rod med Andy Samberg var jævlig morsom jeg, men har litt på følelsen at jeg er alene om å mene det... Eller?

Jeg var veldig overtrøtt da jeg så denne filmen for første gang. Tror ikke jeg har ledd så mye før. :p Holdt på og miste pusten da han danset i skogen. :lol:

Full av geniale øyeblikk denne filmen når jeg tenker meg om. Min favorittscene er helt i begynnelsen av filmen tror jeg, når mopedhoppet går til helvete og han rett og slett kaster opp av smerte, hahaha fy faen det er så morsomt at jeg ler høyt bare jeg tenker på det!
Lenke til kommentar

Ny teknologi som følge av Avatar:

 

Kamera systemer:

Sony CineAlta F23, Canon Lenses

Sony CineAlta F23, Fujinon HA Premier Series Lenses

Sony CineAlta HDC-1500, Canon Lenses

Sony CineAlta HDC-1500, Fujinon HA Premier Series Lenses

Sony CineAlta HDC-F950, Canon Lenses

Sony CineAlta HDC-F950, Fujinon HA Premier Series Lenses

 

Innspilling:

 

60% av filmen er CGI mens 40% er live action. De 60% CGI shotsene ble spillet inn i et stort varehus i LA med kamera sensorer over hele sulamitten. Skuespillerne som spilte avatar og Na'Vi folket hadde på seg en spesial drakt som ble assosiert med et low res skjellet, noe alla motion capture, bare litt mer avansert og live. Dvs at Sam og Zoe kunne spille mot hverandre og se hvordan de sto i forhold til hverandre i CGI verden. I tilegg hadde Cameron et 3D kamera (som i basis var en liten ramme med noen kuler på koblet opp mot maskinen) som han kunne styre rundt i CGI verden og skape de bilder han måtte ønske, noe alle samme som Peter Jackson brukte under Ringenes Herre, dog naturligvis mer avansert ettersom dette foregår live. (Se bilde som Write posted). Dette gjorde at Cameron kunne manipulere kameravinklene som han ville og lage "close ups" av f.eks flyve scenene. I tilegg ble de laget spesielle "bommer" som blant annet Zoe og Sam "red" på når de spilte inn flyve scenene. De fikk og skjermer fremfor seg slik at de så hvordan det ble seende ut i filmen. Alt naturligvis live.

En av de mer sofistikerte oppfinnelser derimot er face bommen som skuespillerne som Zoe og Sam hadde på seg. Den var koblet opp mot et lite kamera med små LED lys som filmet ansiktet deres. Små prikker på musklene lot kameraet lese ansiktet og øynene, slik at dette ble akkurat slik skuespillerne utrykket seg når de spilte. Dette er første filmen hvor dette er brukt.

 

Resultatet er at det eneste som er animert på CGI karakterene er halen og ørene. Det resterende er skuespillernes tolkninger og fremføringer.

 

I tilegg (husker ikke om dette er brukt i Avater, men kommer til å brukes i Battle Angle) hvor de kan introdusere 100% CGI anmierte karakterer som de virkelige skuespillerne kan spille opp mot live.

 

Cameron brukte alene 12 millioner av sine egene penger for å utvikle 3D kamera systemet med mulighet for å filme samtidig i 2D. Nå leier han ut disse kameraene til produksjoner for 1.2 til 1.4 millioner per film.

 

Teknologisk er Avatar et lite stykke magi. 2 år av produksjonen av Avatar ble brukt til å teste ut og utvikle teknologien for å få det til å fungere.

 

Meningsmessig, vel, jeg likte Avatar men det er min mening, og synes den gjorde akkurat det filmer skal gjøre for min del; underholde.

Lenke til kommentar
Forstår at "normale" kinogåere elsket den, men når alle slags hardcore film fans tar helt av, da hever jeg litt på øyenbrynet. Min mening.

 

Samme som jeg gjorde når TDK herjet. Jeg kan ikke fatte hva som var så bra med den.

 

Jeg må se Avatar snart, så jeg får kastet den terningen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...