Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Det holder med to-tre filmer av Kurosawa. Han gjentar seg jo kontinuerlig.

Hva for noe??? Hva har du sett? Dette er jo en regissør som gjorde mange vidt forskjellige filmer. Rashomon og Ran har ingenting tilfelles utenom perioden, og det eneste Rashomom har tilfelles med Seven Samurai er at Mifune er "comic relief". The Idiot, No Regrets for Our Youth, I Live in Fear og Ikiru er alle dramar og har mer eller mindre ingenting tilfelles. Og så har vi noirene/krim filmene hans. High and Low har da ingenting med The Bad Sleep Well eller Straw Dogs å gjøre og de kan heller ikke sammenlignes med noen av hans andre filmer. Videre så er jo Dreams mer eller mindre en kunst film og Derzu Uzala er historien om en japans jeger i Russland, ulikt alt annet han har gjort. Dodesukaden er også helt umulig å knytte til hans andre filmer. Selv hans mindre sterke filmer som action filmen Judo Saga eller Scandal (det noe utdaterte dramaet om medieforvrengning) ligner noe særlig på hans andre filmer. Han har et tema om ensomhet som går igjen i noen av filmene hans også lagde han noen filmer fra Samurai tiden, men det er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett 12 Kurosawa-filmer og jeg skal vel innrømme at overvekten av de er samuraifilmer. Har du noen diamanter blant det litt... kjipe og annerkjente?

Hvilke har du sett?

Stray Dog, Rashomon, Ikuru, Seven Samurai, Throne of Blood, The Lower Depths, Hidden Fortress, The Bad Sleep Well, Yojimbo, Sanjuro, Kagemusha og Ran.

Lenke til kommentar
Hadde ikke Lumet vært så utrolig ujevn hadde han nok vært der oppe med Scorsese.

Scorsese er jo en ganske ujevn mann han og. 12 Angry Men, Dog Day og ikke minst Network er prima vare og helt på høyde med Martins beste.

Nå har jeg sett alle filmene til Scorsese og den eneste som ikke er jævlig bra er Who's That Knocking on My Door, som var hans første film og hadde et ekstremt lavt budsjett(og til tross for dette er den rimelig god). Nei, Scorsese er på ingen måte ujevn du.

Hvilke Scorsese filmer er det du ikke liker?

Lenke til kommentar
Ujevn i at han lager en del middelmådig. Jeg har enda ikke sett noe direkte ræva signert Scorsese.

Hva er det som er middelmådig da? Har gitt mesteparten av filmene hans 10. Utenom den tidligere nevnte er hans to svakeste The Color of Money 8.5/10 og Cape Fear 8.5/10.

Lenke til kommentar
Hadde ikke Lumet vært så utrolig ujevn hadde han nok vært der oppe med Scorsese.

Scorsese er jo en ganske ujevn mann han og. 12 Angry Men, Dog Day og ikke minst Network er prima vare og helt på høyde med Martins beste.

Ikke enig i at Martin Scorsese er en ujevn ressigør. Filmene hans slår ikke like hard som på 70-80 tallet, men holder fortsatt et høyt nivå. Selvsagt er noen svakere enn andre (ref; Bringing Out the Dead, Kundun og Cape Fear) men de er lagt fra dårlige filmer. Lumet derimot har laget ALT for mye pjusk.

Forøvrig syntes jeg Network er hans beste film. PTA lånte mye av den når han laget Magnolia.

Lenke til kommentar
Ikke enig i at Martin Scorsese er en ujevn ressigør. Filmene hans slår ikke like hard som på 70-80 tallet, men holder fortsatt et høyt nivå. Selvsagt er noen svakere enn andre (ref; Bringing Out the Dead, Kundun og Cape Fear) men de er lagt fra dårlige filmer. Lumet derimot har laget ALT for mye pjusk.

Forøvrig syntes jeg Network er hans beste film. PTA lånte mye av den når han laget Magnolia.

Bringing Out the Dead og Kundun er jo fantastiske og gode eksempler på at Scorsese kan lage geniale filmer uten gangstere. Bare kjenn atmosfæren i disse filmene, helt ulikt alt annet han har gjort.

Adventureland eide. Mye mer humor enn jeg hadde trodd var det og.

Ja det er en skikkelig morsom film. Hvorfor hadde du trodd at den ikke skulle være det?

Lenke til kommentar
Hva er det som er middelmådig da?

Cape Fear, Gangs of New York og Kundun først og fremst. Bringing Out The Dead husker jeg som det ikke helt store da den frekventerte jevnlig på TV Norge i sin tid, men den skal jeg ikke si noe håndfast om. Jeg er også blant de få som synes Raging Bull er relativt søvndyssende saker, men det er jo strengt tatt ikke et gyldig synspunkt blant cineastene.

Jeg har mye usett Scorsese, altså, men jeg har fått med meg alle hans største og viktigste filmer.

Lumet ser jeg hadde en død-periode med mye ukjent rask mellom The Verdict og Find Me Guilty. Ok, han er mer ujevn enn Scorsese. Dere vant. Men jeg mener fortsatt at mannen ikke kun har toppfilmer på samvittigheten.

Lenke til kommentar
Hva er det som er middelmådig da?

Cape Fear, Gangs of New York og Kundun først og fremst. Bringing Out The Dead husker jeg som det ikke helt store da den frekventerte jevnlig på TV Norge i sin tid, men den skal jeg ikke si noe håndfast om. Jeg er også blant de få som synes Raging Bull er relativt søvndyssende saker, men det er jo strengt tatt ikke et gyldig synspunkt blant cineastene.

Jeg har mye usett Scorsese, altså, men jeg har fått med meg alle hans største og viktigste filmer.

Lumet ser jeg hadde en død-periode med mye ukjent rask mellom The Verdict og Find Me Guilty. Ok, han er mer ujevn enn Scorsese. Dere vant. Men jeg mener fortsatt at mannen ikke kun har toppfilmer på samvittigheten.

Gangs of New York er vel blant mine 10 favoritt filmer fra dette tiåret og Kundun er en av de beste biografiene noensinne laget.

Find Me Guilty er forresten den Lumet filmen jeg likte minst. Ble for dum for meg. Dum gangster med et hjerte av gull redder mafian med noen dumme spøker og litt prumpe humor. Syns ikke den var noe særlig godt regissert heller.

Lenke til kommentar

Bringing Out the Dead og Kundun er vel ikke akkurat noen 'fantastiske' filmer Crinderman. Det er å strekke den vel langt syntes jeg.

Ellers er ikke Gangs of New York, som DoktorBacon påpeker, en veldig god film. Få filmer hvor en skuespiller redder filmen mer enn hva DDL gjør her. Regelrett "slakter" stakkars Leonardo i samme slengen også. Syntes nesten litt synd på'n.

Endret av HarryLime
Lenke til kommentar
Bringing Out the Dead og Kundun er vel ikke akkurat noen 'fantastiske' filmer Crinderman. Det er å strekke den vel langt syntes jeg.

Ellers er ikke Gangs of New York, som DoktorBacon påpeker, en veldig god film. Få filmer hvor en skuespiller redder filmen mer enn hva DDL gjør her. Regelrett "slakter" stakkars Leonardo i samme slengen også. Syntes nesten litt synd på'n.

Hvorfor blir det å strekke det litt langt? De er jo begge blant 90 tallets aller beste! Og selv om DDL er bedre en alle andre i GONY, så har det mer å gjøre med at han er blant de beste skuespillerne noensinne enn at de andre var dårlige. Syntes at resten av skuespillerne i filmen var fantastiske de også!

Endret av Crinderman
Lenke til kommentar

Hvorfor blir det å strekke det litt langt? De er jo begge blant 90 tallets aller beste!

Dette er vel ingen diskusjon, bare en påstand rettet mot en annen. Det er vel totalt uinteressant å høre på andres meninger dersom de ikke er grunngitt på noen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...