Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-127711
Det er fordi det er "kult" å ikke like ting man gjør i skolesammenheng. Dessuten er folk redde for å like den, for da kan andre si de ikke likte den, og så taper man "creds"...

Sånn var det definitivt i klassen min. Halve klassen var utledninger og superkule, og da kunne de selvsagt ikke like Coraline, som var en tegnefilm, som de kaller det.

Lenke til kommentar

Siden vi snakker om film i klasserommet, la meg dele noen erfaringer fra fjoråret.

- Når vi så Gudfaren, og halve klassen la seg til å sove, inkludert dyner og snorking.

- Når vi så Howls Moving Castle, og folk kommenterte høyt for "sær" den var.

- Når vi så O'Horten og flere jenter begynte å ta bilder av hverandre, med blitz. Når jeg da snudde meg rundt og ba de om å gå ut hvis de så absolutt skulle gjøre det svarte de "DU kan gå ut hvis du så absolutt skal se på den drittfilmen".

- Når vi så A Nightmare Before Christmas, og folk høylytt kommenterte hvor rar og tragisk den var.

- Når vi så Requiem For A Dream, og jeg hørte flere kommentarer bak meg som "Hvordan kan noen liksom lage noe sånt som dette, liksom?", før de begynte å høre på musikk på MP3en.

La meg bare skyte inn at jeg går på media og kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Medie og kommunikasjonselever er gjerne de som fortsetter på praktiske film/fjernsynsfag, men som egentlig ikke har noen voldsom interesse av å se film. Det er iallefall mitt inntrykk etter et par diskusjoner med elever Den Norske Filmskolen og fjernsynslinja på HiL. Et stort paradoks i grunn - kan man lage "interessant" film uten å se film?

Lenke til kommentar
Medie og kommunikasjonselever er gjerne de som fortsetter på praktiske film/fjernsynsfag, men som egentlig ikke har noen voldsom interesse av å se film. Det er iallefall mitt inntrykk etter et par diskusjoner med elever Den Norske Filmskolen og fjernsynslinja på HiL. Et stort paradoks i grunn - kan man lage "interessant" film uten å se film?
Jeg deler dette inntrykket, kjenner noen filmstudenter som er laaaangt ifra så filminteressert som meg f.eks..
Lenke til kommentar

Det er ikke bare filmstudenter som skuffer (spesielt i filmhistorie), men også filmskapere. Vi hadde Rune Denstad Langlo (regissøren av Nord) på besøk på skolen, og når jeg spurte han kritiske spørsmål om filmen, så klarte han ikke å forsvare seg i det hele tatt. Det var som om han ikke hadde det minste av analytisk innsikt i sin egen film.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Siden vi snakker om film i klasserommet, la meg dele noen erfaringer fra fjoråret.

- Når vi så Gudfaren, og halve klassen la seg til å sove, inkludert dyner og snorking.

- Når vi så O'Horten og flere jenter begynte å ta bilder av hverandre, med blitz. Når jeg da snudde meg rundt og ba de om å gå ut hvis de så absolutt skulle gjøre det svarte de "DU kan gå ut hvis du så absolutt skal se på den drittfilmen".

- Når vi så A Nightmare Before Christmas, og folk høylytt kommenterte hvor rar og tragisk den var.

- Når vi så Requiem For A Dream, og jeg hørte flere kommentarer bak meg som "Hvordan kan noen liksom lage noe sånt som dette, liksom?", før de begynte å høre på musikk på MP3en.

Var slik på ungdomskolen for meg, men på VGS er folk litt mer voksne, heldigvis. Vi har sett både gamle og nye filmer, om forskjellige epoker og ting, og de fleste holder kjeft og synes det er greit.

Lenke til kommentar

Var slik på ungdomskolen for meg, men på VGS er folk litt mer voksne, heldigvis. Vi har sett både gamle og nye filmer, om forskjellige epoker og ting, og de fleste holder kjeft og synes det er greit.

Har samme inntrykket som Cypheron. På ungdomsskolen var man kulest om man var den første som sovnet. Men på videregående virket folk litt mer interesert, eneste gangen folk klagde var når vi så "Mannen som elsket Yngve", "Gymnaslærer Pedersen" og "Kvinnen i mitt liv". Til sammenligning var det bare litt humring over gamle teknikker når vi så "Sult"

Lenke til kommentar
Medie og kommunikasjonselever er gjerne de som fortsetter på praktiske film/fjernsynsfag, men som egentlig ikke har noen voldsom interesse av å se film.

Er en del media og kommunikasjon på min linje. Svært få jeg kan runke med.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare filmstudenter som skuffer (spesielt i filmhistorie), men også filmskapere. Vi hadde Rune Denstad Langlo (regissøren av Nord) på besøk på skolen, og når jeg spurte han kritiske spørsmål om filmen, så klarte han ikke å forsvare seg i det hele tatt. Det var som om han ikke hadde det minste av analytisk innsikt i sin egen film.

Hva spurte du om?

Jeg hadde svart "Jeg er regissør, hva skal jeg med å analysere filmer? Analyse er for de som ikke klarer å lage film selv."

Analyse er ikke én ting, men kan innebære mye forskjellig. Vi analyserer omgivelser, meninger og annet mer eller mindre hele tiden, og selvfølgelig analyserer regissører også. Å ha analytisk innsikt kan bety at man ser sammenhenger og kan gjøre rede for valg av struktur, stil og liknende i sin egen film.

Lenke til kommentar

Selv hater jeg å se film på skolen. Stort sett kjedelige filmer, folk sitter og prater og ler på feil tidpunkt og jeg sitter ubehagelig. Det er også elendig lyd og bilde på systemet til skolen.

Satantango kommer i posten til helga. Bør jeg glede meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...