Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I natt skal jeg enten se De Ofrivilliga eller Benny's Video, har ikke helt bestemt meg ennå. Jeg har uansett tenkt å lade opp til Das Weisse Band med å se noen Haneke-filmer i nærmeste fremtid. Er det fler enn Benny's Video og Funny Games jeg burde se først?

1. Caché

2. Funny Games

3. Benny's Video

 

:) Skal snart se Das Weisse Band.

 

Satt akkurat på Stalker. Håper den faller i smak.

Er spent på hva du synes her.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711
Hva er det de gjør når de tar en gammel film, f.eks Bonnie and Clyde, og slipper den ut som Blu-ray? Hvordan får de det til å bli så mye bedre?

De slipper filmen med høyere oppløsning enn på DVD'n. Ganske avansert.

Ah, selvfølgelig! Hvorfor tenkte jeg ikke på det?

Lenke til kommentar
I natt skal jeg enten se De Ofrivilliga eller Benny's Video, har ikke helt bestemt meg ennå. Jeg har uansett tenkt å lade opp til Das Weisse Band med å se noen Haneke-filmer i nærmeste fremtid. Er det fler enn Benny's Video og Funny Games jeg burde se først?

1. Caché

2. Funny Games

3. Benny's Video

I den rekkefølgen? Jeg hadde tenkt til å se de kronologisk.
Lenke til kommentar
Hva er det de gjør når de tar en gammel film, f.eks Bonnie and Clyde, og slipper den ut som Blu-ray? Hvordan får de det til å bli så mye bedre?

De slipper filmen med høyere oppløsning enn på DVD'n. Ganske avansert.

Ah, selvfølgelig! Hvorfor tenkte jeg ikke på det?

 

Slik jeg forstår det, er bildene på kinofilmrullene av svært høy kvalitet. Når dette spilles inn på VHS og DVD mister man en del av kvaliteten. BR får med mer av detaljene fra filmrullene når den spilles inn.

Lenke til kommentar
Satt akkurat på Stalker. Håper den faller i smak.

Er spent på hva du synes her.

Jeg likte den, til tross for ganske tung dialog falt den godt i smak. Siden det var mitt første møte med Tarkovsky viste ikke helt hva jeg skulle forvente annet enn at jeg regnet med at jeg kom til å kjede meg litt, noe jeg overraskende nok ikke gjorde. Er dog litt synd at den er i 4:3 format.

Lenke til kommentar
Hva er det de gjør når de tar en gammel film, f.eks Bonnie and Clyde, og slipper den ut som Blu-ray? Hvordan får de det til å bli så mye bedre?

Problemet har aldri vært kvaliteten på den originale filmrullen, men formatene den skal gis ut på. Siden folk flest ikke har en egen kinosal hjemme så har de måttet få filmen over på noe annet, noe praktisk. En VHS-kasett er i grunn ganske praktisk, men bildekvalitet ble ofret for det praktiske. Inntil DVDen kom var det det mest praktiske og samtidig akseptabelt bilde. Så kom DVD som var enda mer praktisk, men kunne samtidig vise bildet bedre. Blu-Ray har således bare fortsatt utviklingen.

 

For å trekke en sammenlikning. Vi vet i dag hva Thorium er og det har vannvittig med energi. Det ville vært genialt å bruke i biler f. eks. Men pga. mange åpenbare ting ville det vært nødvendig med mange kompromisser. Vi vet at Thorium i seg selv er kanon (samme som filmrullen), men det vil ta lang tid (hvis det i det hele tatt) kommer i biler som fungerer optimalt.

 

Sikkert mye unødvendig bull fra meg, men dere skjønner nok. :)

Lenke til kommentar
Caché har topp 5 tidenes mest overaskende scene. Tror dere skjønner hva jeg mener. Det løftet filmen minst ett hakk for min del. :)

 

Hadde det ikke vært for DVD-coveret som sa at "En scene i den senere delen av filmen er så sjokkerende og "something" at seeren vil bli målløs" skulle jeg vært enig. Men ja, scenen løftet filmen opp for min del også.

 

Vet ikke hvorfor jeg ikker har sett mer av Haneke enda, Cache var jo en av tiårets beste thrillere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...