Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Såg akkurat Full Metal Jacket no for første gong. Ein meget god film må eg seia. Til no er vel Spartacus min Kubric-favoritt, men Full Metal Jacket er absolutt ein verdig konkurrent.

Så den med noen venner for noen dager siden, andre gang. Litt bittert da jeg ikke fikk fulgt med ordentlig. Digger første halvdel - skulle som sagt gjerne hørt eksakt hva sersjanten sier hele tiden. Mulig noe av fascinasjonen kommer av at jeg er i førstegangstjeneste nå:)

Eg må seie eg diggar måten sersjanten prata på. Syns det at slikt språk er heilt konge. Må nok også seie at eg likar første halvdel best. Men alt i alt ein god film. Måten sersjanten pratar på er absolutt med på å drage opp filmen for min del.

Lenke til kommentar

Har kommet til de nyeste Disney-filmene i min gjennomgang, og: æsj. Hvis Home on the Range er symptomatisk for resten av 00-tallets kvalitet blir det en trist "avslutning" på prosjektet :(

Har igjen Chicken Little, The Wild og Meet the Robinsons, samt Dinosaur. Skal vel se The Princess and the Frog på kino til neste år.

Helt ferdig er jeg nok heller ikke, må se Fantasia, Beauty and the Beast, Aladdin og Fantasia 2000 neste år, dermed har jeg sett dem alle.

Lenke til kommentar
Skal prøve å få sett disse: The Good The Bad The Weir, Quarantine, Splinter og den nye Universal Soldier (skaffa den på litt tvilsom måte :( )

Ikke for å ødelegge, men Splinter og Quarantine (se heller den spanske originalen - Rec) er regelrette møkkafilmer.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Rec var altfor skummel for meg. Kom meg såvidt til dem første zombien før jeg måtte skru av :p

Ja den var skikkelig nifs! :ph34r: Tror jeg må laste ned pans labyrint igjen, har bare sett den en gang, for en fantastisk film!

jeg har sett den 2ganger, jeg absolutt digger den! første gang jeg så den var episk, en historie jeg nå vil dele med dere felles filmfreaks, så hent puter og kakao, here it goes!

Vel, jeg var på hyttetur med søskenbarnet mitt på 16år, som er min alder OXO(lol, kding), vi er begge zombiefans og hadde planer om å se zombies, zombies, zombies og REC, en zombiefilm vi hadde valgt ut hver, jeg valgte zombiesx3 og han REC, som han hadde sett før, jeg valgte bare en på måfå siden jeg digger zombier :p

Vi begynte med zombies x3, den satt vi på kl12 om kvelden og var ferdig litt senere, jeg tror jeg vekka mamma 3-4ganger siden jeg lo så jævlig hardt :p etterpå satt vi på rec, dypt inni skogen der vi satt, langt på natt under hversin dyne, episk var det! ingenting er som en fint teksta film på et annet språk som gir meg mer ting jeg kan føle meg utrygg på, alt blir liksom enda mer skumlere når jeg ikke forstår panikkhyla, det var en forferdelig god film! anbefales på det sterkeste!

GODT NYTTÅR!

så selv i love you, man idag! beste komedien på noen år mener jeg!

Lenke til kommentar
snip

Hehe, hvorfor bruke så mange ord på å forklare noe som i bunn og grunn koker ned til å få seg noen år ekstra på baken - bestandig et godt argument når noen ikke liker det man selv liker. :p

Dessuten er det jo alltid lidderlig moro å bruke foreldrerollen som skalkeskjul for å like visse (mindre bra) filmer...

Det er ikke år på baken det handler om. En 19 år gammel far vet mer om hvordan et er å være far enn en 61 år gammel mann som aldri har hatt unger. Like mye vet en 14 åring som har vært full mer om å være full enn enn 50 år gammel gubbe som aldri har rørt en dråpe alkohol. En dødssyk 11-åring vet mer om livet enn hvem som helst over 40 som aldri har opplevd noe traumatisk selv. En jente som mistet sine foreldre som liten vil ha erfaring jeg, som vokste opp trygt med gode foreldre, aldri noensinne vil kunne erfare. Dette vet du like godt som meg.

"År på baken" er derfor for snevert, trangsynt og forutinntatt til å fange opp om min mening (i hvert fall min tolkning av ordene), derfor fatter jeg meg ikke i en slik utilstrekkelig mangel på ord. Så din oppsummering er ikke en jeg kan stå inne for, den er rett og slett for dårlig. Poenget mitt er at man eksempelvis får mer ut av en film om en kar i rullestol om man selv er i rullestol, fordi man vil lettere relatere seg til det. Istid 3 er en film det er lett for alle som er foreldre å relatere seg til på en måte som er vanskelig om man ikke har opplevd foreldrerollen selv. Akkurat som en krigsfilm stikker ekstra dypt om man selv har opplevd krig. Når jeg anbefaler en film så prøver jeg å være påpasselig med å påpeke hvem jeg tror den vil passe til, Istid 3 vil jeg si passer langt bedre til foreldre enn single unge menn. Selv om jeg mener den er sterk nok til også å kunne underholde der.

The Hangover vil eksempelvis være langt bedre for alle som virkelig har opplevd en skikkelig hangover. Det handler om å finne filmer man kan relatere seg til, det gir noe ekstra. Og man kan ikke unngå å bite seg merke i. Hva er det Istid 3 fokuserer ekstremt mye på? Jo, foreldrerollen. Da passer den seg ekstra godt for foreldre :)

At folk skal gjemme seg bak alderen sin og tro det gir noe visdom er vrøvl. Det er ikke årene som gir kunnskap, men innholdet i de årene man har levd. Kvalitet foran kvantitet, det finnes 18-åringer med mer innsikt og kunnskap enn 50-åringer om uendelig med tema og det er en fin boble å bo i om man tar seg til å undervurdere noen utifra noe så hult som årstallet på fødselsattesten. En realitet som mange år på baken tydeligvis ikke alltid er nok til å få folk til å innse. :)

Amen og jeg ønsker alle et sinnsykt godt nytt filmår og takk for det flotte filmåret som nå ligger bak oss, for en gang å bli sett nostalgisk på av fremtidens generasjoner av fimfortapte sjeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...