Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lenge siden jeg har sett den

 

 

men var det ikke sånn at Donnie reiste tilbake i tid sånn at han "slettet" alt som hadde skjedd så Gretchen ikke dør?

 

 

Igjen, lenge siden jeg har sett filmen og husker ikke all handlingen

8312468[/snapback]

 

Jo, det var slik jeg tolket det:

 

 

 

Han får et valg. Han velger å dø, for å unngå at alt det som "har skjedd" skal skje. Men jeg skjønte allikevel ikke alt med hun gamle dama, Grandma Death', og fysikklæreren.

 

Det som sto i den boka var ikke tekstet, så jeg fikk ikke med meg alt innholdet der heller

 

 

 

Lenke til kommentar

Når det står på IMDB at en regisør er uncredited, hva betyr det? Har han gjort en scene? Har han hjulpet til? Tenker på Genio, due compari, un pollo, Un og Sergio Leone. Står i trivia at det var den siste western Leone jobbet med. Kan jo ikke ha gjort særlig mye om man er ukreditert?

Lenke til kommentar

Det betyr bare at i han ikke er nevnt i rulleteksten (den offisielle), men alikevel hadde noe med regien å gjøre.

 

Som du sier, så hadde han antageligvis ikke særlig mye med regien å gjøre. Det hender at regissører, etter å ha laget mye av filmen kommer i konflikt med produsenten, og dermed nekter å være med på resten. Som da betyr at en ny regissør blir ansatt for å fullføre jobben. Waterworld er ett eksempel. Nøyaktig hvor mye den første regissøren gjorde er ikke alltid lett å vite.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

Blir jo litt det samme som med Brian Helgeland's Payback, det gikk jo et rykte om at det til slutt var Mel Gibson som kjørte showet og ikke Helgeland ikke ville ha noe med filmen og gjøre.

 

Det er jo også litt derfor vi nå får en helt ny utgave av filmen (Payback - Straight Up - The Director's Cut) som Helgeland har hatt 100% kontroll på (litt dumt å si 8 år etter filmen kom, men likevel :)) Den er vel 10-15 minutter kortere og klippet om til en helt "ny" film...

Lenke til kommentar

I russeavisen som jeg er redaktør for så skal blant annet jeg skrive noen artikler. En av disse skal være parodi på en lokal filmanmelder. Nå har det seg slik at han gir ofte totalt motsatt karakter av det folk synes om filmer. Og blant annet anmelder han barnefilmer som om det var for voksne.

 

Har noen tips til hvilken film anmeldelsen skal være om, eventuelt ting å ta med?

Lenke til kommentar
Pi er bra og sær :) Jeg er ikke spesielt fan av voldsomt sære filmer, og jeg digget Pi.

8319251[/snapback]

 

Fikk sett den nå. Plottet er i utgangspunktet veldig interessant, og PI er relativt spennende. Men jeg føler regisøren blir litt vel alternativ og roter seg mye bort. Man burde rett og slett fokusert mer hovedpersonens oppdagelser og mindre på hans mentale tilstand.

Lenke til kommentar

Jeg synes den mentale tilstanden er det som gjør filmen enestående. Selve forskningen og han jødematematikeren funket som backdrop, men jeg hadde neppe likt den like mye hvis den handlet om noe annet enn Cohens forfall.

 

At den er litt vel alternativ og sær er greit nok, det skal en rimelig poetisk innstilling til for å klare å inkludere noe sånt i filmen:

When I was a little kid my mother told me not to stare into the sun, so once when I was six, I did. At first the brightness was overwhelming, but I had seen that before. I kept looking, forcing myself not to blink, and then the brightness began to dissolve. My pupils shrunk to pinholes and everything came into focus and for a moment I understood.

Lenke til kommentar

At hans mentale tilstand var godt skildret er det liten tvil om, men opplevelsen av det har veldig mye med forventninger å gjøre. Feks. trodde jeg at PI først og fremst ville handle om mysteriet rundt disse universale matematiske kodene, og ikke hvordan dette påvirker hovedpersonen psyke. Derfor ble jeg skuffet over filmens fokus og konklusjon.

 

Men at denne Darren karen er en spennende regissør er det liten tvil om. The Fountain skal sees i helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...