Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er hvertfall mange flere amerikanere som sliter med det. Men for meg (Og nordmenn flest) som er har lest tekst nesten hver eneste gang man ser på TV, så går det helt automatisk. Og man legger ikke engang merke til det.

8290399[/snapback]

Snakker de engelsk så reagerer ikke jeg om den er av heller da.

Lenke til kommentar
Jeg er jo halvt amerikansk, men jeg ser ikke relevansen. Teksting ødelegger filmer, det har ingenting med at jeg ikke liker utenlandske filmer eller at jeg ikke orker å lese, det er bare distraherende.

Poenget er at amerikanere ser vanligvis filmer hvor de snakker engelsk, og er ikke vant til å lese tekster. Og derfor velger mange å heller se de dubbede versjonene av filmer med ikke-engelsk språk. Fordi det blir så distraherende. Generelt sett så sliter ikke nordmenn så mye med det. Det blir kanskje distraherende for alle i teorien, men ikke nok til at man bryr seg særlig om det. Og hvertfall ikke nok til at man skal ofre orginal språket for det.

 

Er hvertfall mange flere amerikanere som sliter med det. Men for meg (Og nordmenn flest) som er har lest tekst nesten hver eneste gang man ser på TV, så går det helt automatisk. Og man legger ikke engang merke til det.

Snakker de engelsk så reagerer ikke jeg om den er av heller da.

Når man kan engelsk er det faktisk bedre å kvitte seg med teksten. Tenk å se Pulp Fiction, Clerks, The Big Lebowski etc med norsk tekst... All den fantastiske dialogen blir forsøplet av en norsk oversettning. Selv om man hører de engelske ordene, så ligger skriften der nede og fucker opp.

Lenke til kommentar
Jo, ser ut som det var Tonari To Totoro. Men står 1988 på den. Så jo ut som en moderne anime-film :hmm:

 

Takk uansett, tror jeg tar å se ser den :)

Ikke gå å se den på kino med norsk tale da. Få tak i den med orginale japanske stemmer :thumbup: My Neightbor Totoro er forresten sinnsykt god og koselig film med så høy kvalitet at Disney bare kan drømme om å lage noe halvparten så fantastisk.

 

Trailer Link

8289971[/snapback]

Hehe, nei kino hadde jeg ikke turt.

 

Blir nok originalspråket med engelsk tekst ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er vant til å se filmer med undertekster og synes ikke at det gjør noe. Går helt fint å se uten, men jeg er utenomdetvanlige detaljbevisst og oppmerksom, så jeg får med meg mer enn de fleste, i tillegg til teksten, når jeg ser film.

Lenke til kommentar
Jeg så Re-Animator på lørdag. Fantastisk splatter med skikkelig god stemning, må jeg si. Andre anbefalinger til slike filmer?

8292922[/snapback]

Den mest nærliggende er vel Stuart Gordons egen From Beyond (filmen han lagde etter Re-Animator), ikke helt like god som Re-Animator, men desto mer festlig (mye samme skuespillere, og Barbara Crampton i bondage/lær-habbitt :dribble::love::dribble::love: ).

For øyeblikket litt vanskelig å få tak på, men det er meldt at den kommer på DVD i løpet av året (restaurert både på bildekvalitet, og med noen scener, også splatter/gore, som opprinnelig ikke ble tatt med).

 

Diskusjonen rundt Totoro:

Filmen heter på originalspråket Tonari no Totoro (ikke Tonari To Totoro).

I følge familiemedlemmer som er rimelig fortrolig med originalspråkversjonen (både med engelsk og norsk tekst) og har vært og sett den norsk-dubbede med barn er den norske dubben helt grei, men heller ikke mer. I forhold til den engelske underteksten (og den norske de har sett tidligere) forstod jeg de opplevde den som oversatt noe "ned" til mer barnlig/barnevennlig nivå, og det samme gjaldt i noen grad stemmevalg. Tror de har planer om å sjekke ut denne norsk-tekstede også, for å se om den ligner mer på den de kjenner fra før (har tenkt å sjekke det selv også).

Lenke til kommentar
Land of the Dead

Day of the Dead

Zombi 2

The Beyond

City of the Living Dead

House by the Cemetary

The Return of the Living Dead

Dellamorte Dellamore

Burial Ground

8293712[/snapback]

Land of the Dead har jeg ikke sett ennå, og Day of the Dead likte jeg ikke. Mener det ble en altfor tam og kjedelig opplevelse. Skal sjekke ut en del av de andre filmene. Fulci har jeg forøvrig snust litt på før, men ble aldri helt fristet.

 

Jeg så Re-Animator på lørdag. Fantastisk splatter med skikkelig god stemning, må jeg si. Andre anbefalinger til slike filmer?

8292922[/snapback]

Den mest nærliggende er vel Stuart Gordons egen From Beyond (filmen han lagde etter Re-Animator), ikke helt like god som Re-Animator, men desto mer festlig (mye samme skuespillere, og Barbara Crampton i bondage/lær-habbitt :dribble::love::dribble::love: ).

For øyeblikket litt vanskelig å få tak på, men det er meldt at den kommer på DVD i løpet av året (restaurert både på bildekvalitet, og med noen scener, også splatter/gore, som opprinnelig ikke ble tatt med).

Haha. From Beyond skal jeg få tatt en titt på. Det høres ut som skikkelige saker. Takk til dere begge - igjen!

Lenke til kommentar

Ang filmen "300"

(kanskje spoiler)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Ah, jeg var og så på "300" på søndag, og har aldri hatt det så morro av en mann som står og brøler!

(ja, jeg snakker selsagt om kongen)

 

 

Den filmen var bare helt RÅ!

 

De osm har lagd filmen har tuffet blink dobbelt opp når de har valgt hvem som skal spille konge, for han fyren har en overlegen stemme når han først ønsker å heve stemmen.

(for ikke å snakke om en gedigen munn..hehe)

 

Filmen bør ikke lastes ned, den bør oppleves med skikkelig kvalitet og noen gode høyttalere.

 

Og en annen ting:

 

James Bond ble sett etter en uke med postgang fra play.com, og jeg synes den er en av de bedre!

(filmen er forøvrig lånt vekk til andre i familien)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...