Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Har selv opplevd flere ganger at de som har hatt flere år på baken, rett og slett har bedre "filmsmak". Nå vet jeg har flere mener at filmsmak er filmsmak, men en god film er fortsatt en god film. Finnes såklart unntak, Cyphy er vel ett godt eksempel på en ung mann som liker litt mere av det sære.

Men har du ikke også opplevd det motsatte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv opplevd flere ganger at de som har hatt flere år på baken, rett og slett har bedre "filmsmak". Nå vet jeg har flere mener at filmsmak er filmsmak, men en god film er fortsatt en god film. Finnes såklart unntak, Cyphy er vel ett godt eksempel på en ung mann som liker litt mere av det sære.

 

Fra et objektivt synspunkt vil den filmsmaken som har flest tilhengere, være den beste filmsmaken. Altså er det dere som har dårlig filmsmak, dersom dere er i mindretall.

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål her:

Den listen på 250 "beste" filmer, blir den oppdatert stadig vekk, i så fall, bør jeg da ta printscreen når jeg begynner på listen?

 

IMDb top 250 oppdaterer seg hele tiden. Hva skal du med printscreen når vi har hjelpemidler som her?

 

Jeg får prøve dette ;)

 

edit: er jo et fint redskap det der, men spørsmålet mitt forblir det samme, hvis listen er dynamisk, hvor en film kan ersatte en annen film hvis den fikk nok votes (eller hvordan det fungerer), hvordan kan jeg da rekke å se dem alle før det skjer, eller har jeg bommet helt her? xD

 

edit2: wopps

Endret av amir90
Lenke til kommentar
Har selv opplevd flere ganger at de som har hatt flere år på baken, rett og slett har bedre "filmsmak". Nå vet jeg har flere mener at filmsmak er filmsmak, men en god film er fortsatt en god film. Finnes såklart unntak, Cyphy er vel ett godt eksempel på en ung mann som liker litt mere av det sære.

 

Fra et objektivt synspunkt vil den filmsmaken som har flest tilhengere, være den beste filmsmaken. Altså er det dere som har dårlig filmsmak, dersom dere er i mindretall.

 

De som har sett flest filmer har det beste gunnlaget til å avgjøre hva som er bra eller ikke. Det har seg faktisk sånn at jo eldre man blir jo flere filmer har man sett.

 

Syntes Braveheart var helt fantastisk når jeg var femten...

Endret av HarryLime
Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål her:

Den listen på 250 "beste" filmer, blir den oppdatert stadig vekk, i så fall, bør jeg da ta printscreen når jeg begynner på listen?

 

IMDb top 250 oppdaterer seg hele tiden. Hva skal du med printscreen når vi har hjelpemidler som her?

 

Jeg får prøve dette ;)

 

edit: er jo et fint redskap det der, men spørsmålet mitt forblir det samme, hvis listen er dynamisk, hvor en film kan ersatte en annen film hvis den fikk nok votes (eller hvordan det fungerer), hvordan kan jeg da rekke å se dem alle før det skjer, eller har jeg bommet helt her? xD

 

edit2: wopps

 

De nederste filmene på listen vil jo alltid hoppe inn og ut. Det hender jo også at det kommer en nye film som hopper inn midt i listen og da ryker jo den nederste ut. Vil du ungå å se filmer som kan ryke ut kan du jo bare starte å se filmer fra toppen av listen.

Lenke til kommentar
Et kjapt spørsmål her:

Den listen på 250 "beste" filmer, blir den oppdatert stadig vekk, i så fall, bør jeg da ta printscreen når jeg begynner på listen?

 

IMDb top 250 oppdaterer seg hele tiden. Hva skal du med printscreen når vi har hjelpemidler som her?

 

Jeg får prøve dette ;)

 

edit: er jo et fint redskap det der, men spørsmålet mitt forblir det samme, hvis listen er dynamisk, hvor en film kan ersatte en annen film hvis den fikk nok votes (eller hvordan det fungerer), hvordan kan jeg da rekke å se dem alle før det skjer, eller har jeg bommet helt her? xD

 

edit2: wopps

Listen er relativt stabil, så det er ikke noe voldsomt problem.

Lenke til kommentar
Har selv opplevd flere ganger at de som har hatt flere år på baken, rett og slett har bedre "filmsmak". Nå vet jeg har flere mener at filmsmak er filmsmak, men en god film er fortsatt en god film. Finnes såklart unntak, Cyphy er vel ett godt eksempel på en ung mann som liker litt mere av det sære.

 

Ble forsåvidt litt fasinert av en slik kjøpsliste, og ble litt nysgjerrig på hvor mye jeg har brukt i år. Får vel lage en lignende liste så fort jeg kommer hjem.

 

Hva er så filmsmak etter din mening? Og hva er en god film?

Lenke til kommentar
Har selv opplevd flere ganger at de som har hatt flere år på baken, rett og slett har bedre "filmsmak". Nå vet jeg har flere mener at filmsmak er filmsmak, men en god film er fortsatt en god film. Finnes såklart unntak, Cyphy er vel ett godt eksempel på en ung mann som liker litt mere av det sære.

 

Fra et objektivt synspunkt vil den filmsmaken som har flest tilhengere, være den beste filmsmaken. Altså er det dere som har dårlig filmsmak, dersom dere er i mindretall.

 

De som har sett flest filmer har det beste gunnlaget til å avgjøre hva som er bra eller ikke. Det har seg faktisk sånn at jo eldre man blir jo flere filmer har man sett.

 

Syntes Braveheart var helt fantastisk når jeg var femten...

 

Det kan også bety at noen får dårligere filmsmak med alderen, men det skal jeg ikke kverulere mer på nå.

 

Jeg mener at hvor god en film er kan måles i hvor mange seere den klarer å underholde. Jo fler mennesker som lar seg underholde, desto bedre er filmen.

Vi kan for eksempel ta Shawshank Redemption, som er på toppen av IMDb. Dette er ikke en av mine favorittfilmer, men siden den er blitt stemt fram av et så stort antall seere, kan jeg godta at det er en av de beste filmene som er laget, selv om den ikke står helt i samsvar med min subjektive filmsmak.

Lenke til kommentar

Man får ikke dårligere filmsmak, men man kan få et surt analytisk forhold til film som tar bort mye av gleden. Ser man veldig mye film, må kvaliteten opp for at man skal bli virkelig underholdt.

 

Seertall er aldri noen god indikasjon på hvor god filmen er i mine øyne. Vil du påstå at Mamma Mia eller Lange Flate Baller er gode filmer fordi de solgte i bøtter og spann?

 

Eller New Moon?

 

Hehe nok en jabb, can't help it.

Lenke til kommentar
Men pokker da. Har sett starten av filmen og fant den ikke interesant i det hele tatt.

 

Det er fordi den ikke er det. Sytete ungdommer med lite troverdige holdningsendringer og kjipe hårsveiser er ingen god filmopplevelse for min del.

 

Hmm... greit med litt andre synspunkt. Var nemlig slik jeg oppfattet filmen, men det spørs nå da hvordan den utvikler seg.

Lenke til kommentar
Man får ikke dårligere filmsmak, men man kan få et surt analytisk forhold til film som tar bort mye av gleden. Ser man veldig mye film, må kvaliteten opp for at man skal bli virkelig underholdt.

Ikke nødvendigvis. Et analytisk forhold til film kan også gjøre at en trekker frem positive sider av en film en normalt sett ville forkastet. Sånn sett blir gleden forsterket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...