Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da jeg så Into the Wild lot jeg meg irritere over denne tosken av en idiot som soser rundt i Vildmarken © uten verken tilstrekkelig utstyr eller trening.

 

Jeg burde nok kanskje se den en gang til med et åpnere sinn.

Det var også det jeg hadde imot karakteren, men filmen viser på en fin måte at han var smart, men ikke så smart som han trodde og tøff, men ikke tøff nok. Han var en naiv ung mann som dro ut på eventyr slik veldig få tør, og selv om det ikke endte så bra så var likevel reisen verdt det. Hadde han gjort alt riktig og vært en erfaren villmarksvandrer med tilstrekkelig utstyr så hadde ikke poenget vært det samme.

Lenke til kommentar

Public Enemies var bra, men blir irritert over at filmene til Mann aldri når potensialet sitt fordi han insisterer på å filme dem med kjedelig, håndholdt eller statisk kameraføring og digital video. Public Enemies er veldig bra eksempel på en film som hadde virkelig vært bra med litt mer overdådig filmfølelse over det som man får med noe mer standard kameraopplegg og filming på 35 mm (eller hva det heter), i stedet for en slags halvdokumentar-stemning i stedet.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Michael Mann's visuelle stil er visst like splittende som amerikansk politikk. Selv synes jeg det var utrolig forfriskende å se en periodefilm bli filmet digitalt på den måten der, og jeg har sjeldent sett og følt noe så som virker så autentisk før. Man får den derre "flue på veggen" følelsen.

 

En del filmer om gamle dager har en tendens til å bli utrolig "studiofisert", hvor regissøren prøver å vise frem de storslåtte settene han har bygd. Da er det akkurat det det blir, store vellagde konstruerte sett, en slags temapark, og Scorsese's Gangs of New York mener jeg å huske som et godt eksempel på akkurat det.

 

Sånn sett var det veldig fint at Mann gikk for en ny og spennende look.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Angående Into The Wild: At han gikk rundt uten kart, kompass med mer er jo en del av hele poenget. Karen har vært kontrollert hele livet, så til slutt var det f**k it. Det er ikke særlig villmark om man har full kontroll, uvissheten var nok noe han søkte mest av alt. Fordi hele livet hans alt var "maped out", for å bruke ordspill. Andre hadde alt laget et kart over hans liv.

 

Noe av det sterkeste med hele filmen, det var vel ikke idioti for annet enn om man mener livet handler om kvantitet og ikke kvalitet? Spesielt i statene opplever man mange unge som rømmer hjemmefra, som i mange tilfeller virker langt fra fornuftig. Denne filmen prøver å gi forklaringer på hva som foregår i hodet på enkelte av dem, hva det er som presser dem til å gjøre det. Det er ikke til for at man nødvendigvis skal være enig eller like det, det er til for å gi forståelse.

 

Det er kanskje ikke å anse som rasjonelt for alle, men denne filmen viser godt hva paternalisme og folks trang til å kontrollere andre kan gjøre med mennesker. Da reagerer man og Supertramp gjorde det han følte var nødvendig. Han flyktet, samtidig som han jaget på noe og kom i en temmelig ubrytelig sirkel. Til slutt fant han vel det han lette etter, men opplevde også paradokset.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Friheten, samt det å ofre trygghet med minst mulig kontroll av andre faktorer, gjorde at han fant lykke i livet. Paradokset var at lykken han fant ikke føltes ekte, siden det ikke var noen å dele den med

 

Filmen var utrolig bra fordi så mange forskjellige typer karakterer, alt fra folk man personlig aldri ville kommet overens med til folk man gjerne vil drikke seg full og feste med, ble presentert på høyst respektabelt vis. Man fant forståelse og sympati, samtidig som man kunne riste på hodet over idioti.

 

Filmen fungerer mest som en avsløring av hvem man selv er, den er et fint (og litt skremmende) speil for de som ser etter. Det er vel heller ikke Supertramp og co man i realiteten dømmer, det er seg selv :)

Lenke til kommentar

Det jeg liker spesielt med Into the Wild som kanskje ikke så mange nevner, er at McCandless hadde en slags filosofisk hypotese som han prøvde ut da han dro "into the wild!". Etter å ha blitt inspirert av forfattere som Leo Tolstoj og Jack London, ville han prøve noe av det samme som de gjorde i disse bøkene.

 

Vet ikke om dette bør puttes i spoiler-tag, men...

 

McCandless mente at man kunne være lykkelig uten å ha et forhold til andre mennesker, men bare naturen i seg selv.

"... but you are wrong if you think that the joy of life comes principally from the joy of human relationships. God's place is all around us, it is in everything and in anything we can experience. People just need to change the way they look at things."

Denne filosofien fikk han prøvd ut, og uansett hvor mye han likte naturen, så opplevde han ensomhet. Han fant ut at et forhold til naturen kan gjøre en lykkelig, men for at dette skal være ekte lykke må man dele opplevelsene med noen.

"Happiness only real when shared."

 

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Da har jeg lånt meg følgende fra en kompis

  • Singin' In the Rain
  • Vertigo
  • Das Boot
  • Lawrence of Arabia
  • Raging Bull
  • Pulp Fiction
  • 12 Angry men
  • Citizen Kane
  • Sunset Bouleward
  • Broen over Kwai
  • Memento
  • Once upon a time in west
  • Psycho
  • og Usual Suspects.

Hvilken burde jeg starte på nå?

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar
Da har jeg lånt meg
  • Singin' In the Rain
  • Vertigo
  • Das Boot
  • Lawrence of Arabia
  • Raging Bull
  • Pulp Fiction
  • 12 Angry men
  • Citizen Kane
  • Sunset Bouleward
  • Broen over Kwai
  • Memento
  • Once upon a time in west
  • Psycho
  • og Usual Suspects.

Hvilken burde jeg starte på nå?

Har sett alle untatt Bridge on the River Kwai, Singin in the Rain og Das Boot - og jeg liker alle. De som skiller seg ut som best for meg er Raging Bull, Vertigo og 12 Angry Men, men jeg anbefaler deg først å se Pulp Ficton, den må du bare få med deg. Lawrence of Arabia er også vanvittig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...