Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Flott at dere har tatt poenget. Ingen har kommet med gode motargumenter for at Twilight er en bra film
Så det har ikke kommet noen seriøse argumenter hittil i noen av trådene?

Det er lett å avfeie alt som om det ikke fantes, men hva med å faktisk kommentere det jeg har lagt frem tidligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Flott at dere har tatt poenget. Ingen har kommet med gode motargumenter for at Twilight er en bra film, så da regner jeg med at alle er enige, selv om måten jeg presenterer det på ikke akkurat har falt i smak. Brukt altfor mye tid på Twilight allerede.

Forøvrig har jeg har alltid rett. Kan faktisk ikke huske sist jeg tok feil.

Takk for at du viser hvor seriøs du er etter å trolle, så slipper vi å kaste bort noe mer tid på dritten du fyrer av deg.

Lenke til kommentar

Om forumet hadde hatt en handlekraftig moderator, hadde vedkommende skilt ut alle disse Twilight-innleggene i en egen tråd. Der kunne de spesielt interesserte diskutere til krampa tok de.

Noen som har sett denne?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Har nettopp kommet hjem fra New Moon. En god film, men ikke like bra som den forrige. Det har sikkert mye med den forsvunnede mysteriefølelsen for min del. Ellers vanvittig bra musikkbruk og engasjerende fortelling :)

Kan regissørbytte ha noe med dette å gjøre?

Yngstemann ser på Temple of Doom nå. Vet ikke hvor lurt det er siden han har feber, men han syntes nå det er utrolig spennende.

Enhver foreldre som viser indiana jones til barna sine får en stjerne i boka mi.

Flotters, dog holdt jeg han for øynene ved en viss hjerte-scene. Vært mye "skummelt" for dem for tiden, filmkveldene går for tiden i LOTR-trilogien (så nr. 2 på lørdag).

Men de er ikke på langt nær så skumle for ungene som hva Ghostbusters er. Akkurat det syntes jeg er knall, 80-tallet har fortsatt litt å gi :)

Ikke om det er Temple of Doom.

La meg vise deg et trylletriks:

1. Få deg en unge

2. Sørg for at du gjør alt du kan for å oppdra ungen til å like film.

3. Se Temple of Doom med ungen din.

Vips, så blir en dårlig filmopplevelse med et god. Greit nok, trikset krever litt forarbeid og endel innsats, men jeg lover deg at investeringen resulterer i at tilstedeværelsen av fordomsfri entusiasme i form av små mini-deg medfører en merkbar bedre filmopplevelse. Hvordan de gjør det med deg, vet jeg rett og slett ikke. Men selv ikke lille asiat-gutten klarte å irritere meg denne gangen. It's magic!

Twilight er en møkkafilm på grunn av de fryktelige holdningene som blir kommunisert (i både filmene og bøkene) til unge jenter.

Uffda, må filmer ha rette holdninger for at du skal like dem? Rent personlig syntes jeg slikt bare medfører at man står i fare for å indoktrinere seg selv. Først og fremst fordi man opphever seg selv til å sitte på fasiten til hva som er gode holdninger eller ikke og skal forkaste ting som fremmer noe annet enn ens egen fasit på rent normative ting. Slike holdninger er jo også første frøet i sensurtrangen til visse regimer og kan være en farlig sti å følge.

Noen av favorittfilmene mine står for helt andre holdninger enn mine egne. Er litt som grunnen til at jeg verdsetter enkelte brukere: Fordi de er uenige med meg og fremlegger saken sin på en god måte. En film som "viser andre holdninger" enn mine egne på en god måte, setter jeg derfor pris på. Spesielt om det gir meg økt innsikt, for er det en ting jeg vet så er det at jeg ikke sitter på fasiten til hva som er riktige holdninger. Jeg sitter kun på et perspektiv og da trenger jeg å bli utsatt for de andre perspektivene, ellers blir boblen jeg lever i vanskelig å sprekke :)

Kort fortalt, jeg er ikke ute etter å være "enig" med filmen. For meg blir det et farefull kriterium som minner mer om ignoranse fremfor toleranse. Ser du den?

Lenke til kommentar
Twilight er en møkkafilm på grunn av de fryktelige holdningene som blir kommunisert (i både filmene og bøkene) til unge jenter.

Uffda, må filmer ha rette holdninger for at du skal like dem? Rent personlig syntes jeg slikt bare medfører at man står i fare for å indoktrinere seg selv. Først og fremst fordi man opphever seg selv til å sitte på fasiten til hva som er gode holdninger eller ikke og skal forkaste ting som fremmer noe annet enn ens egen fasit på rent normative ting. Slike holdninger er jo også første frøet i sensurtrangen til visse regimer og kan være en farlig sti å følge.

Noen av favorittfilmene mine står for helt andre holdninger enn mine egne. Er litt som grunnen til at jeg verdsetter enkelte brukere: Fordi de er uenige med meg og fremlegger saken sin på en god måte. En film som "viser andre holdninger" enn mine egne på en god måte, setter jeg derfor pris på. Spesielt om det gir meg økt innsikt, for er det en ting jeg vet så er det at jeg ikke sitter på fasiten til hva som er riktige holdninger. Jeg sitter kun på et perspektiv og da trenger jeg å bli utsatt for de andre perspektivene, ellers blir boblen jeg lever i vanskelig å sprekke :)

Kort fortalt, jeg er ikke ute etter å være "enig" med filmen. For meg blir det et farefull kriterium som minner mer om ignoranse fremfor toleranse. Ser du den?

Filmer må ikke være bærere av de rette holdninger, men det er en fordel om de ikke er bærere av beint ut forkastelige holdninger. På samme måte så setter jeg ikke pris på rasistiske brukere bare fordi jeg er uenig med dem og de legger frem rasismen sin på en overbevisende måte. Den slags relativisering av holdninger ligger ikke for meg, og det betyr ikke at jeg har totalitære tendenser.

Lenke til kommentar
Har nettopp kommet hjem fra New Moon. En god film, men ikke like bra som den forrige. Det har sikkert mye med den forsvunnede mysteriefølelsen for min del. Ellers vanvittig bra musikkbruk og engasjerende fortelling :)

Første som slo meg var å sinnsykt dårlig CGI det var i filmen. Klarer man ikke, eller har man ikke råd til bedre enn det så bør man heller kutte hele CGI'en spør du meg.

Lenke til kommentar
Filmer må ikke være bærere av de rette holdninger, men det er en fordel om de ikke er bærere av beint ut forkastelige holdninger. På samme måte så setter jeg ikke pris på rasistiske brukere bare fordi jeg er uenig med dem og de legger frem rasismen sin på en overbevisende måte. Den slags relativisering av holdninger ligger ikke for meg, og det betyr ikke at jeg har totalitære tendenser.

Interessant. Første setningen din virker jo å være selvmotsigende, fordi en forkastelig holdning er å være bærere av "ukorrekte" holdninger. Du må her bestemme deg for om du virkelig mener at filmer ikke behøver være bærere av rette holdninger eller ikke, det blir litt merkelig med det "graderings"unntaket du nevner.

For dialog er vel veien til økt innsikt, vil du ikke si? Eksempelvis vil det jo være bedre å møte en rasist til dialog fremfor å prøve å tie dem ihjel med å frata dem rettigheter du selv har, hvis man ønsker å prøve få dem over på en bedre sti. Det er jo ikke som om du har en dårligere sak, så man trenger vel ikke være særlig redd for å feile.

På samme måte ville eksempelvis en film, som på imponerende måte fremlegger rasisme som en god ting, være til svært god hjelp for å finne forståelse for rasisme og med det med økt styrke kunne ta avstand fra det (man må kunne forstå ting for skikkelig å kunne akseptere eller ikke akseptere noe, aksept og forståelse er som kjent to vidt forskjellige ting) og bekjempe det. Det er tross alt ikke lett å bekjempe noe man vet fint lite om, eller forstår fint lite av.

Det vil jo ha en verdi for deg. Det vil lettere gjøre deg i stand til å imøtegå holdninger du ikke liker. Ikke minst vil du kunne bruke verket som en kontroll av din egen overbevisning. I så måte kan en film som Twilight ha verdi for deg, fordi du ikke bare kan kontrollere riktigheten av din egen holdning (og som her, trolig fått forsterket den) men også kan bruke den som ledd i en normativ diskusjon rundt etikk og moral.

Eksempelvis en TV-serie som 24, som har enorm verdi i diskusjonen rundt tortur. Jeg er eksempelvis uenig med det meste Bauer gjør, selv om jeg deler hans intensjoner. Men det fremlegges som regel på en imponerende måte og karakteren er utrolig bra og åpner for en god og viktig diskusjon rundt etikk og moral. Jeg ville aldri drømt om å fordømme TV-serien fordi den kan tolkes som å støtte opp under tortur.

Eller ta en film som Ying xiong, en av mine favoritter. Den kan, uten å avsløre for mye, ha en slutt som tolkes for å være et sterkt budskap for noe jeg er sterkt imot. Men slutten ga meg stor innsikt i hvorfor folk har et slikt standpunkt, som står så langt fra mitt. En innsikt jeg ikke vet om jeg ville hatt uten filmen.

Poenget mitt er vel å spørre deg om du kan se en verdi av filmer som på sterkt og imponerende vis fremstiller etikk og moral som du finner avsmak i? Slik som jeg nettopp beskriver? Akkurat som jeg nå fungerer som et kontrollpunkt av ditt standpunkt (og du fungerer som et kontrollpunkt av mitt), kan en film ha tilnærmet samme nytten. Jeg regner vel med at du ikke bare diskuterer for å bli hørt, men også høre. Så hvorfor ikke det samme for en film?

Når det er sagt, klarer jeg ikke helt å se at Twilight er noe flink til å selge et eller flere budskap særlig bra. Men på generell basis så syntes jeg ikke særlig om å avvise filmer grunnet filmens budskap, hvorfor har jeg vel utdypet. :)

Lenke til kommentar

Globale fenomener, spesielt Twilight som utelukkende er rettet mot tenåringsjenter, der man kun framstiller kvinnen i en altfor stereotype rolle er en stor problematikk. Hele grunnprinsippet er nesten underbyggende anti-feministisk, men blir sykt populært blant unge kvinner. Den kvinnlige karakteren, som på mange måter er jentenes guide igjennom hele serien, Bella, er selvsagt fremstilt som en totalt hjerneløs/karakterløs person, som konstant usetter seg selv for fare for å ikke kunne redde seg selv. Dermed har hun et arsenal av hunks som hjelper henne. Helst uten trøye selvsagt. Forholdet er også fremstillt som voldsomt og kontrollerende. Bella har mest lyst til å død når hun ikke har Edward rundt seg. Hun har rett og slett ikke karakter eller ryggrad i det hele tatt. Flotte budskap som lagres i underbevisstheten til millioner av fjortisser.

Jeg er på ingen måte noen feminist, det skjønner alle som har lest mine tidligere innlegg her, men selv JEG reagerte på dette da jeg så den første filmen. Det... og at filmen sugde balle på absolutt alle mulige måter. Orker ikke skrive anmeldelse av filmen, men kan hendvise til Roger Ebert sin flotte anmeldelse av den nye her. http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.d.../911199998'

Har ikke sett New Moon, men sjeldent har jeg sett en trailer der jeg faktisk kan se at filmen er totalt flat med ræva skuespill.

Endret av HarryLime
Lenke til kommentar

@Dotten:

Som sagt, en film må ikke bære de samme holdninger som jeg har, men det er en fordel at filmen ikke bærer holdninger jeg finner forkastelige. Særlig om filmen er en del av en franchise full av lettpåvirkelige hyperfans i tenåringsalder. Om den gjør det så bør resten av filmens elementer være av særdeles høy kvalitet for at jeg skal like filmen. For å ta 24 som et eksempel så er det en torturapologetisk smørje av en tv-serie som jeg ikke finner noe særlig av verdi i. Det måtte i så fall vært som et tidsminne over Bush-administrasjonens krig mot terror som åpnet for bruk av tortur på ordentlig. Jeg kan godt like filmer som stiller spørsmålstegn ved tortur, som kan tolkes i fascistisk retning eller hva det måtte være, men jeg klarer ikke å like filmer som er gjennomsyret av holdninger jeg finner forkastelige.

For all del, jeg ønsker ikke å frata noen deres ytringsfrihet, men jeg forbeholder meg retten til å ikke like torturforherligelse, forherligelse av forstokka og fordummende kjønnsroller og romantisering av stalkere. Jeg deler nok ikke din ubegrensede tro på dialog. Verden er ikke en sokratisk dannet samtale, dessverre.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
For å ta 24 som et eksempel så er det en torturapologetisk smørje av en tv-serie som jeg ikke finner noe særlig av verdi i. Det måtte i så fall vært som et tidsminne over Bush-administrasjonens krig mot terror som åpnet for bruk av tortur på ordentlig. Jeg kan godt like filmer som stiller spørsmålstegn ved tortur, som kan tolkes i fascistisk retning eller hva det måtte være, men jeg klarer ikke å like filmer som er gjennomsyret av holdninger jeg finner forkastelige.

Dette vitner jo om at det kanskje er greit å faktisk se det man kritiserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...