Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Gah, selvsagt kom posten min nesten nederst på forrige side, da lurer jeg på hva folk synes om Hanekes Caché og om dere har noen teorier om filmen? (de som har sett den tror jeg vil skjønne hva jeg sikter til)

 

 

Ingen sendte teipene. Tror jeg. Haneke liker å føkke opp med vanlige filmkonvensjoner, som feks. med denne omdiskuterte fjernkontrollen i Funny Games. En av grunnene er at kameraet ikke kunne være usynlig for en person som gikk forbi, noe som muligens blir hintet til fra regissøren selv hvis man trykker på pause 00:10:07 uti filmen (du vil se en tydelig skygge av et kamera på et stativ).

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gah, selvsagt kom posten min nesten nederst på forrige side, da lurer jeg på hva folk synes om Hanekes Caché og om dere har noen teorier om filmen? (de som har sett den tror jeg vil skjønne hva jeg sikter til)

 

 

Ingen sendte teipene. Tror jeg. Haneke liker å føkke opp med vanlige filmkonvensjoner, som feks. med denne omdiskuterte fjernkontrollen i Funny Games. En av grunnene er at kameraet ikke kunne være usynlig for en person som gikk forbi, noe som muligens blir hintet til fra regissøren selv hvis man trykker på pause 00:10:07 uti filmen (du vil se en tydelig skygge av et kamera på et stativ).

 

 

Det høres mer logisk ut. For jeg kan ærlig talt ikke se noen annen mening enn frykt i filmen - samt spekulasjonene jeg nevnte.

 

Lenke til kommentar
Orions Belte var merkverdig dårlig. Brukbar til å være norsk, men nå er jeg ingen relativist og bedømmer filmen på bakgrunn av mitt møte med filmen i seg selv i stedet for å forholde meg til år/land. Insomnia var også en skuffende affære - foretrekker helt klart Nolan sin remake hvor jeg i større grad får den ekle Twin Peaks-følelsen.

 

Orions Belte er den eneste Norske filmen jeg gir 10/10

 

Kommer nok aldri til å se Nolan sin remake av Insomnia. Originalen er for fantastisk.

 

INGEN som nevner Veiviseren!? Den eneste norske (av de jeg har sett) som kan måle seg med Flåklypa

 

Verken Flåklype eller Veiviseren er noe mer en ok/god nok.

Lenke til kommentar

Caché:

 

Eg såg fyrst og fremst filmen som eit oppgjer med fransk kolonialisme, med den skjulte historia om massakre på fransk jord, med den skjulte utesenginga av etterkomarane etter kolonitida. Videoane fekk hovudpersonane til å sjå på seg sjølv, kven som filma er ikkje viktig.

 

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar
Orions Belte var merkverdig dårlig. Brukbar til å være norsk, men nå er jeg ingen relativist og bedømmer filmen på bakgrunn av mitt møte med filmen i seg selv i stedet for å forholde meg til år/land. Insomnia var også en skuffende affære - foretrekker helt klart Nolan sin remake hvor jeg i større grad får den ekle Twin Peaks-følelsen.

 

Orions Belte er den eneste Norske filmen jeg gir 10/10

 

Kommer nok aldri til å se Nolan sin remake av Insomnia. Originalen er for fantastisk.

 

INGEN som nevner Veiviseren!? Den eneste norske (av de jeg har sett) som kan måle seg med Flåklypa

 

Verken Flåklype eller Veiviseren er noe mer en ok/god nok.

Jeg skjønner ikke helt hva som gjør den bra. Den hadde blitt regnet som en skikkelig tv-film hadde den vært laget i statene.

Lenke til kommentar

Jeg likte flåklypa iallefall når jeg var liten, er jo litt morsomt å se på, nå som jeg har blitt "voksen" (selvom det kommer aldri til å skje).

 

Veviseren var ganske gøy å se på, jeg så denne filmen i sammenheng med en skoleoppgave, hvor vi lærte om kameravinkler og slikt.

 

Er vel første gang jeg noen gang har analysert en film.

Lenke til kommentar
Jeg likte flåklypa iallefall når jeg var liten, er jo litt morsomt å se på, nå som jeg har blitt "voksen" (selvom det kommer aldri til å skje).

 

Veviseren var ganske gøy å se på, jeg så denne filmen i sammenheng med en skoleoppgave, hvor vi lærte om kameravinkler og slikt.

 

Er vel første gang jeg noen gang har analysert en film.

 

Hva er det som ikke kommer til og skje ? At du ser filmen eller blir voksen ? :p

 

btw kan man bytte pc spill på game stop ? eller er det bare konsollspill og filmer ?

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...